چرا آمازون روز‌به‌روز ثروتمندتر می‌شود؟

موبنا – اما در این میان از معدود شرکت‌هایی که به رشد موفقش ادامه داد، آمازون بود. در ادامه‌ی این مطلب، ساختار سوددهی آمازون را با هم مرور می‌کنیم. با دیجی‌کالا مگ همراه باشید. وضعیت مالی آمازون چگونه است؟ درآمد آمازون در سه‌ماهه‌ی نخست سال جاری رشدی ۲۸ درصدی (برابر با ۲۹٫۱ میلیارد دلار) داشته. …

موبنا – اما در این میان از معدود شرکت‌هایی که به رشد موفقش ادامه داد، آمازون بود. در ادامه‌ی این مطلب، ساختار سوددهی آمازون را با هم مرور می‌کنیم. با دیجی‌کالا مگ همراه باشید.

وضعیت مالی آمازون چگونه است؟
درآمد آمازون در سه‌ماهه‌ی نخست سال جاری رشدی ۲۸ درصدی (برابر با ۲۹٫۱ میلیارد دلار) داشته. پیش‌بینی‌ها برای سود این شرکت در بازه‌ی زمانی یادشده حدود ۲۷٫۹۹ میلیارد دلار بوده است. رشد هر سهم حدود ۰٫۵۸ دلار برای هر سهم تخمین زده شده بود که نهایتا رشد ۱٫۰۷ دلاری را ثبت کرد.

بخش قابل توجهی از درآمد آمازون طی این بازه، از سرویس‌های ابری این شرکت (AWS یا Amazon Web Service) به‌دست آمده است. میزان فروش خالص این محصول با رشدی ۲۰ درصدی، ۲۰ میلیارد و ۵۸۰ میلیون دلار و درآمد خالص سرویس با رشد ۵۱ درصدی، ۸ میلیارد و ۵۵۰ میلیون دلار بوده است. در طول همین بازه، درآمد آمازون از AWS با ۶۴ درصد رشد به ۲ میلیارد و ۵۶۶ میلیون دلار و سود خالص عملیاتی آن به ۷۱۶ میلیون دلار رسیده است.

آمازون برای فصل جاری (بهار ۲۰۱۶) برای درآمدی بین ۲۸ تا ۳۰٫۵ میلیارد دلار برنامه‌ریزی کرده و پیش‌بینی بازار نیز مبلغ ۲۸ میلیارد دلار است. بنا بر همین پیش‌بینی‌ها سود خالص عملیاتی این شرکت طی این بازه ۳۷۵ تا ۹۷۵ میلیون دلار خواهد بود و موسسه‌ی ‌تحقیقاتی Street رقم ۸۵۷ میلیون دلار را تخمین زده است.

ادامه‌ی رشد آمازون
آمازون اخیرا کتاب‌خوان «کیندل اواِیسیس» (Kindle Oasis) را معرفی کرده که باریک‌ترین و سبک‌ترین کیندلی است که تاکنون عرضه شده. به‌علاوه با وجود اندازه‌اش، با کاور قابل شارژی که برای آن طراحی شده، امکان استفاده برای ماه‌ها بدون نیاز به شارژ مجدد، وجود دارد. کیندل Oasis حدود ۳۰ درصد باریک‌تر و ۲۰ درصد سبک‌تر از تمامی نسخه‌های پیشین کیندل است.

همچنین آمازون خدمات منشی صوتی‌اش «الکسا» (Alexa) را نیز با عرضه‌ی دو ابزار جدید بهبود داده است. «اکو دات» (Echo Dot) و «تپ» (Tap) این دو ابزار هستند. Echo Dot همیشه آماده‌ی شنیدن دستور است و با قیمتی مشابه نسخه‌ی قبلی‌اش (۹۰ دلار) عرضه می‌شود. برخلاف Echo، کاربران می‌توانند Echo Dot را به اسپیکرهای‌شان هم وصل کنند و حتی از بلوتوث برای اتصال بهره ببرند. در Amazon Tap که در واقع اسپیکری قابل‌حمل با امکان ارتباط از طریق بلوتوث و Wi-Fi است، امکان ایجاد ارتباط بی‌سیم با سیستم الکسا وجود دارد. این ابزار به همراه اسپیکرهای دالبی برای انتقال با کیفیت و ۳۶۰ درجه‌ی صدا، عرضه شده است.

آمازون در کنار ابزارهای جدید بر بستر الکسا، قابلیت‌های جدیدی نیز به این سرویس اضافه کرده که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به امکان سفارش تاکسی از «اوبر» (Uber)، سفارش پیتزا از فروشگاه‌های Domino، اطلاعات مربوط به وضعیت سلامت از گجت سلامتی Fitbit، بررسی مانده‌حساب، و دریافت اخبار از بخش خبر NBC اشاره کرد. به‌علاوه این سیستم به سرویس‌هایی مانند Nest ،ecpbee ، Insteon و Honeywell هم متصل می‌شود که کار مدیریت دما، سیستم روشنایی و ورودی‌های خانه را از طریق فرمان‌های صوتی برای مشتریان بیشتری تسهیل می‌کند. همچنین امکان استفاده از سرویس اسپاتیفای نیز برای مشترکین این سرویس از طریق ابزارهای Echo و سیستم عامل الکسا مهیا شده است و مشترکان به‌راحتی می‌توانند دستور پخش لیست آهنگ‌های مورد علاقه‌شان را به‌صورت صوتی صادر کنند.

آمازون همچنین برای جذب مشتریان سرویس‌های ویدیویی نیز یک اشتراک یک ماهه‌ی «پرایم» (Prime) را به خریداران هدیه می‌دهد. انتظار می‌رود این هدیه، به ورود این شرکت به بازار رقابت با «نت‌فلیکس» (Netflix) کمک کند. به‌علاوه استودیوهای آمازون فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی معتبری را برای پخش اختصاصی از سرویس آمازون پرایم خریداری کرده یا سازندگان آن‌ها را به خدمت گرفته‌اند.

ابتکارات آمازون در سرویس‌های ابری
وب‌سرویس آمازون (AWS) به واسطه‌ی پیشرفت‌های متعددش، به رشد در این بازار ادامه می‌دهد. سرویس Amazon Lumberyard، به عنوان یک موتور گیم سه‌بعدی که به‌صورت رایگان و برای چند بستر متفاوت ارایه شده، یکی از مهم‌ترین آن‌ها است. توسعه‌دهندگان بازی‌های کامپیوتری می‌توانند به کمک این ابزار، محاسبات و فضای کافی برای ذخیره‌ی اطلاعات مربوط به بازی‌ها را به‌صورت مستقیم از طریق سرویس AWS انجام داده و در اختیار بگیرند.

به علاوه با ارایه‌ی سرویسی با نام AWS Database Migration Service، امکان مهاجرت از پایگاه‌های داده Oracle ،SQL Server ،MySQL ،MariaDB و PostgreSQL به مراکز داده‌ای که امکان قطعی سرویس را برای مشتریان را به صفر می‌رساند، مهیا شده است.

آمازون در حال حاضر به واسطه‌ی موفقیت AWS، سود خوبی به جیب می‌زند. در حال حاضر AWS یک بازار ۱۰ میلیارد دلاری برای این شرکت است. حاشیه‌ی سود ۲۳ درصدی آن برای آمازون، در سال گذشته حدود ۱۲ درصد بود. بر اساس گزارشی از موسسه‌ی تحقیقاتی Synergy که اخیرا منتشر شده، در حال حاضر AWS بزرگ‌ترین سرویس‌دهنده در این حوزه است که به‌تنهایی ۳۱ درصد بازار را در اختیار دارد. گوگل و IBM به‌طور مشترک ۲۲ درصد و بیست بازیگر بعدی این حوزه، مجموعا ۲۷ درصد این بازار را می‌چرخانند.

سود قابل توجهی به واسطه‌ی استراتژی‌های آمازون در حوزه‌ی سرویس‌های ابری نصیب این شرکت می‌شود. درعین‌حال و با وجود ادامه‌ی این روند، شاید بد نباشد آمازون دست به چند خرید نیز در این حوزه بزند. اوایل امسال نت‌فلیکس خدمات‌دهی‌اش در تمام دنیا را شروع کرد. این در حالی است که سرویس پخش آنلاین ویدیوی آمازون در حال حاضر در کشورهای انگشت‌شماری در دسترس و قابل استفاده است. در کنار میزان مخاطبان، نت‌فلیکس فعلا برنامه‌های جذاب‌تری هم در قیاس با آمازون دارد.

در کنار نت‌فلیکس، شاید شبکه‌ی اجتماعی «پینترست» (Pintrest) هم گزینه‌ی خوبی برای خرید باشد. این شبکه‌ی اجتماعی به کاربران اجازه می‌دهد تصاویر چیزهایی که می‌بینند را به لیست‌های خود «پین» (Pin) کنند. آمازون می‌تواند با خرید پینترست، علاقمندی‌های کاربران را بهتر بشناسد و با یکپارچه کردن این سرویس با فروشگاهش، پیشنهادهای خرید مستقیمی را به کاربران ارایه کند.

اما این دو سرویس در حال حاضر برای آمازون اندکی گران تمام می‌شوند. پینترست با درآمد ۱۶۹ میلیون دلاری‌اش ارزشی حدود ۱۱ میلیارد دلار دارد و نت‌فلیکس نیز حدود ۴۱ میلیارد دلار قیمت دارد. چنین رقمی جهت خرید نت‌فلیکس برای آمازونی که در حال حاضر تنها ۱۲٫۵ میلیارد دلار پول نقد دارد، مقداری زیاد است. اما این خرید بدون شک به نفع آمازون خواهد بود. از طرفی اما پینترست با ۱۱ میلیارد دلار برای آمازون دست‌یافتنی‌تر است.

 منبع:دیجی مگ 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا