انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه منتفی شد

موبنا – عیسی کلانتری در جمع خبرنگاران درباره وضعیت دریاچه ارومیه و انتقال آب از دریای خزر به این دریاچه اظهارداشت: از نظر ما این موضوع منتفی است و هیچگونه توجیه اقتصادی ندارد، چراکه املاح آب دریای خزر به لحاظ شیمیایی دارای سولفاته و املاح دریاچه ارومیه دارای کلرات است، بنابراین این ساختارها با یکدیگر …

موبنا – عیسی کلانتری در جمع خبرنگاران درباره وضعیت دریاچه ارومیه و انتقال آب از دریای خزر به این دریاچه اظهارداشت: از نظر ما این موضوع منتفی است و هیچگونه توجیه اقتصادی ندارد، چراکه املاح آب دریای خزر به لحاظ شیمیایی دارای سولفاته و املاح دریاچه ارومیه دارای کلرات است، بنابراین این ساختارها با یکدیگر همخوانی ندارند.

وی، یکی دیگر از مشکلات را پمپاژ آب دریای خزر در ارتفاع دو هزار و ۷۰۰ متری برای رسیدن به دریاچه ارومیه عنوان کرد و گفت: در واقع هر متر مکعب پمپاژ آب از خزر به دریاچه ارومیه ۸۰ تا ۱۰۰ هزار ریال ( ۸ تا ۱۰ هزار تومان) هزینه دارد، بنابراین در صورتی که بخواهیم حدود ۱۰ میلیارد مترمکعب آب را منتقل کنیمريال باید معادل کل تولید ناخالص ملی کشور هزینه کنیم که این کار توجیه اقتصادی ندارد.

کلانتری ادامه داد: اما وزارت نیرو در حال مطالعه و بررسی این مسئله است که به احتمال زیاد آنان نیز به همین نتیجه خواهند رسید.

مجری طرح احیای دریاچه ارومیه افزود: در صورتی که شرکای دریای خزر با عملیات انتقال آب موافقت کنند، این کار نه تنها از لحاظ شیمیایی بلکه از لحاظ اقتصادی نیز ممکن نیست.

وی با اشاره به این که وضعیت بارندگی امسال مناسب بوده است، گفت: البته بخش عمده آب در سطح دریاچه ارومیه در تابستان تبخیر می‌شود اما امیدواریم سطح خشک دریاچه از ۶ تا ۷ ماه به پنج ماه و به مرور در سنوات آتی ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به تراز اکولوژی خود برسد.

کلانتری درباره اجرای برنامه محدودیت کشت در حاشیه دریاچه ارومیه گفت: محدودیت کشت در حاشیه دریاچه ارومیه نداریم بلکه کاهش مصرف آب کشاورزی را در دستور کار قرار دادیم.

وی ادامه داد: در شرایط عادی در حوزه دریاچه ارومیه باید معادل ۸ دهم تعرق آبیاری داشت اما هم اکنون این رقم معادل یک چهاردهم است، یعنی در این حوزه حدود ۴۵ درصد آب اضافه مصرف می‌شود که نه تنها کمکی به تولید نمی‌کند بلکه موجب کاهش آن نیز می‌شود.

وی گفت: اگر ما بتوانیم این حجم آب را کاهش دهیم، حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب صرفه جویی خواهیم کرد.

 منبع: مهر 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا