چرا گوشی های چینی ارزان هستند؟

موبنا – تمامی گوشی های چینی در دنیا به این معروفند که قیمت کمی دارند و از طرفی از مشخصات بالایی برخودار هستند و همین نکته همیشه جای تعجب را در ذهن خریداران ایجاد میکند. وقتی با این گوشی ها کار می کنید بدون شک از خودتان خواهید پرسید که علت پایین بودن قیمت این …

موبنا – تمامی گوشی های چینی در دنیا به این معروفند که قیمت کمی دارند و از طرفی از مشخصات بالایی برخودار هستند و همین نکته همیشه جای تعجب را در ذهن خریداران ایجاد میکند. وقتی با این گوشی ها کار می کنید بدون شک از خودتان خواهید پرسید که علت پایین بودن قیمت این تلفن ها در حالی که از سرعت و مشخصات خوبی هم برخودار هستند چیست؟

یکی از خوبی های بازار تولید در کشور چین قیمت پایین کارگر در این کشور است، به طوری که می توان بر طبق مشاهدات گفت که پایین ترین هزینه نیروی کار در جهان در اختیار کشور چین می باشد.

شرکت های تولید کننده گوشی چینی مثل Xiaomi، Huawei و Meizu با توجه به اینکه از نیروی کار محلی استفاده می کنند و هزینه های حمل و نقل بسیار کمتر و کنترل شده ای برای تولید محصولات پرداخت می کنند نسبت به رقبای خود که شرکت هایی همچون Apple، Samsung، HTC و یا Sony هزینه تمام شده کمتری دارند و به طبع محصولاتشان از قیمت پایین تری برخوردار است.

محصولاتی با مشخصات بالا اما نه انقلابی و پرچمدار

یکی دیگر از عواملی که در گوشی های چینی همیشه به چشم می خورد اینکه تمامی انها دارای مشخصات بسیار خوبی هستند و از سطح بالای مشخصات روز برخوردارند اما باید دقت کرد که هیچ یک دارای زیر مشخصات برتر و پرچمدار یا به قولی به روز نیستند. اگر دقت کنیم خواهیم دید که مشخصات تلفن های چینی در سطح بالای بازار در میان رقبا با Performance بالا و قیمت مناسب همراه است، به عبارت دیگر این شرکت ها ار مشخصات میانه رو به بالای محصولات را در بر می گیرند تا بتوانند قیمت های رقابتی را به ارمغان بیاورند.

مثلا در بسیاری از گوشی های چینی می بینیم که از پردازنده های Mediatek استفاده می شود که قدرت بالایی دارند و شاید از لحاظ مشخصات در حد Exynos از سامسونگ باشند اما باید گفت که از نظر قیمت، قیمت فوقالعاده پایین تری نسبت به محصول سامسونگی برخوردارند. یا راجع به RAM هنوز هیچ یک از شرکت های چینی از نسخه DDR4 استفاده نمی کنند ولی در محصولات تازه معرفی شده خودشان DDR3 با رده بالا را ترجیح می دهند چراکه از لحاظ قیمت توانایی رقابت با بازار را داشته باشند.

نکته جالب اینکه درصد بسیاری از تولید کننده ها از سنسور های تصویر برداری Sony برای دوربین ها استفاده می کنند چرا که این شرکت ژاپنی برای تسلط بر بازار قیمت ها پایینی برای محصولاتش در نظر گرفته است.

تمرکز بر روی فروش آنلاین

فروش آنلاین یکی از موارد مورد توجه تمامی شرکت های چینی است که در آن تبحر بسیاری دارند. برعکس شرکت هایی نظیر Apple و Samsung برای جلب نظر مشتری ها در سطح شهر ها بهترین مکان ها را در نظر می گیرند و هزینه های گزافی بابت ایجاد و طراحی فروشگاه های شیک می کنند.

وقتی شما مثلا یک Galaxy S6 Edge می خرید بدون شک تنها پول مشخصات و گوشی را نمی پردازید و تمامی این هزینه های سربار مربوط به برندینگ و تبلیغات را نیز شما به عنوان مشتری باید پرداخت کنید!

بازاریابی ارزان

آیا شما مراسم باشکوه معرفی Galaxy S6 را به یاد دارید؟ یا از قرارداد تبلیغاتی Robert Downey Jr با کمپانی HTC چیزی شنیده اید؟ آیا می دانید سونی برای معرفی Xperia Z5 خود چه هزینه را برای فیلم تازه جیمز باند (بزودی منتظر اطلاعات و اخبار جدید راجع به این فیلم در نت نوشت باشید) کرده است؟ تمامی این موارد نیازمند هزینه و پرداخت مبالغ هنگفت است و بدون شک باعث بالا رفتن قیمت گوشی های غیر چینی!

شبکه های اجتماعی هزینه بسیار کم و بازخورد بسیار مناسبی برای تبلغات و معرفی محصولات دارند که شرکت های چینی به خوبی از پس مسیر پر از پیچ و خم این جریان بر آمده اند!

تعداد محدود جهت تولید

یکی از ترفند های شرکت های معروف شده و جا افتاده در بازار نطبر شیائومی همین نکته است، مثلا برای فروش گوشی تازه وارد و تازه معرفی شده خود تعداد محدودی را در زمان مشخصی به صورت آنلاین به فروش می رساند، مثلا آخرین باز فروش Xiaomi Mi4 تنها ۳۷ ثانیه طول کشید!

فروش لوازم جانبی

شرکت های چینی برای فروش تلفن های همراه حاشیه سود بسیار پایینی دارند و به همین خاطر دست به دامن تولید لوازم جانبی برای محصولات خود می شوند تا بتوانند سود خود را در بازار رقابت تامین کنند. بسیاری از این شرکت ها روکش ها محافظ و امکانات اضافی مخصوص گوشی ها را خودشان تولید و روانه بازار می کنند.

همه موارد بالا خوب است اما کیفیت محصولات چی؟

تا همین چند وقت پیش گوشی ها چینی با کیفیت بسیار پایین روانه بازار می شد اما اکنون اوضاع تغییر کرده و می توان امیدواری بیشتری داشت. نمی توان با قطعیت گفت که گوشی های چینی از جنس بسیار عالی تهیه شده اند اما با اطمینان می توانیم اعتراف کنیم که از متریال بی کیفیت در ساخت انها استفاده نشده است. مثلا برای خرید یک گوشی چینی با بدنه آلومینیومی باید حداقل ۲۵۰ دلار هزینه کرد! اما اگر بدنبال برند های دیر غیر چینی باشیم هزینه ای دو چندان باید پرداخت کنیم!

از تمامی این موارد که بگذرییم از نظر نرم افزاری نیز بسیاری از این گوشی ها بسیار عالی و بسیاری دیگر نه چندان موفق هستند و شما با تم اصلی و دست نخورده اندروید در آنها مواجه هستید!

 منبع: نت نوشت

دکمه بازگشت به بالا