خوب، بد، زشت

موبنا – در حالی که تقریبا اغلب اپلیکیشن‌های مهم و شناخته شده در سال‌های اخیر با تغییراتی از طراحی تخت در لوگوی خود بهره گرفته‏اند، اما لوگوی اینستاگرام در سال‏های گذشته به طرح قدیمی که برای اولین‏بار در هنگام عرضه این اپلیکیشن در سال ۲۰۰۷ ارائه شد، وفادار مانده بود؛ طراحی که در چارچوب رنگ‏بندی …

موبنا – در حالی که تقریبا اغلب اپلیکیشن‌های مهم و شناخته شده در سال‌های اخیر با تغییراتی از طراحی تخت در لوگوی خود بهره گرفته‏اند، اما لوگوی اینستاگرام در سال‏های گذشته به طرح قدیمی که برای اولین‏بار در هنگام عرضه این اپلیکیشن در سال ۲۰۰۷ ارائه شد، وفادار مانده بود؛ طراحی که در چارچوب رنگ‏بندی و ترکیب خود، در کنار بهره‏مندی از لنزهای درخشان شیشه‏ای و منظره‏یاب سیاه‏رنگ در قسمت کناری، تداعی‏کننده یک دوربین پولاروید بود. با این همه اما بالاخره اینستاگرام هم تسلیم تغییرات شد و تصمیم گرفت از طراحی جدید آیکون برنامه خود در قالب به‏روزرسانی جدید نرم‏افزاری رونمایی کند. این موضوع اما با واکنش منفی اغلب کاربران این شبکه اجتماعی محبوب مواجه شد. به همین بهانه مجله Mashable به بررسی بعضی از مهم‌ترین لوگوهای تغییر یافته در دنیای تکنولوژی پرداخته است.

اینستاگرام:

Instagramye

هر چند اینستاگرام بعد از مدت طولانی از عرضه اولین اپلیکیشن خودش، دست به تغییر آیکون آن زد، اما گویا نتوانست رضایت مخاطبانش را با خود همراه کند. در واقع آیکون قدیمی اینستاگرام با طراحی جالبش که یادآور دوربین‌های پولاروید بود، آنقدر برای کاربران جذاب و خاطره‌ساز است که نمی‌توانند دوری از آن را تحمل کنند. رنگ‌آمیزی و طراحی تخت آیکون جدید اینستاگرام گویا نتوانسته جایی در دل کاربران باز کند.

نتفلیکس:

Netflix

آیکون اپلیکیشن این نرم‌افزار با تطابق زیادی با مدل قبلی خودش تغییر کرد. در واقع دلیل مهم این اتفاق آن بود که آیکون اپلیکیشن نتفلیکس دربرگیرنده لوگوی این شرکت است. حالا آیکون جدید با حذف رنگ و سایه‌های نه‌چندان دلچسب، حالتی مدرن و حسی تمیزتر را منعکس می‌کند که می‌تواند با توسعه فعالیت این شرکت از ارسال DVDها به پخش آنلاین فیلم و ویدئو هماهنگی داشته باشد.

LastPass:

LastPass

نرم‌افزار مدیریت گذرواژه LastPass هم شاهد تغییر آیکون خوب و جالبی بوده که توجه کاربرانش را هم جلب کرده است. حالا آیکون جدید مفهوم بهتری از کارآیی این نرم‌افزار را القا می‌کند و احتمالا بیشتر هم مورد توجه کاربران قرار می‌گیرد. اغلب ما بارها و بارها دیده‌ایم که گذرواژه‌ها هنگام تایپ شدن برای امنیت بیشتر با نقطه‌ها جایگزین می‌شوند؛ این همان ایده‌ای است که باعث تغییر آیکون این اپلیکیشن شده است.

Tumblr:

tumblr

این سرویس میکروبلاگ که با همان حرف t معروفش شناخته می‌شود، آیکونی با همین حرف را دارد. تنها تغییری که به گفته کارشناسان لازم بود این آیکون داشته باشد، حذف حالت براق و شفافیت آن بود تا به یک آیکون مدرن تبدیل شود. اما درست در روزهایی که طراحی تخت حسابی مورد توجه است، این شرکت آیکون جدیدش را با افزودن سایه‌های عمیق و حالت سه بعدی به حرف t معروفش ارائه کرده است. به همین دلیل اغلب کاربران Tumblr آیکون جدید اپلیکیشن آن را چندان دوست ندارند.

گوگل:

GoogleClear

آیکون اپلیکیشن محبوب و پرکاربرد جست‌وجوی گوگل که مورد توجه اغلب کاربران است، حالا به طور کلی تغییر کرده است. همراه با به روز کردن لوگوی شرکت گوگل، این شرکت تصمیم گرفت آیکون اپلیکیشن جست‌وجوی خودش را هم تغییر داده و شبیه به لوگوی این شرکت کند. به این ترتیب بود که آیکون قدیمی با حرف g و پس‌زمینه آبی رنگ با حرف G و رنگ‌های لوگوی اصلی این شرکت جایگزین شد. هر چند بسیاری از کاربران این اپلیکیشن از آیکون جدید استقبال چندانی نکردند، اما از نظر طراحی این آیکون جدید مشخصات تازه و به‌روزتری دارد.

اسپاتیفای:

SpotfyClear

تغییر آیکون این اپلیکیشن عجیب و غیرمنطقی به نظر می‌رسد. این تغییر اگرچه بد نیست، اما تقریبا بی‌دلیل است، چون اسپاتیفای تنها رنگ آیکون اپلیکیشنش را تغییر داده است و زردی آن را از سبز چمنی گرفته تا سبزتر شود. این تغییر شاید حتی به چشم بسیاری از کاربران اسپاتیفای هم نیامده باشد، چه برسد به واکنش آنها!

Airbnb:

Airbnb

یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی برای سفر دوستان هم آیکون اپلیکیشن خودش را به کلی تغییر داد و یک طرحی شبیه به یک گیره کاغذی بزرگ را در آیکون اپلیکیشنش آورد.این آیکون قرار است یادآور حرف A در نام این اپلیکیشن باشد، اما از نظر بسیاری تشخیص آن بسیار سخت است و همین موضوع باعث شده که چندان مورد توجه و استقبال کاربرانش قرار نگیرد.

Uber:

uber

 

یک تغییر عجیب و بی‌ربط دیگر! اپلیکیشن اوبر که مربوط به محبوب‌ترین نرم‌افزار تاکسی‌یاب جهان است، در ابتدا از یک آیکون جالب با طرح حرف U بهره می‌برد و کاملا برای کاربرانش شناخته شده و ملموس بود. اما شاید تصمیم این شرکت برای تغییر آیکون اپلیکیشنش اشتباه بود، چون آیکون جدید طرح عجیب و شلوغی دارد که در دنیای مدرن با طراحی‌های ساده و گویا نمی‌تواند چندان محبوب و جالب توجه باشد.

 منبع: دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا