روایتی از رستوران‌های سر گردنه!/ چرا نظارتی بر گران‌فروشی‌ها نیست؟

موبنا –  از آنجایی که شاید دفعه اول باشد که به آن رستوران می‌روید، نه از کیفیت غذا اطلاعی دارید و نه از قیمت‌های آن. بنابراین باید هر آنچه که بود را بپذیرید. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که برای سفر یا تفریح به خارج از شهر بروید و بعد از اینکه گرسنه …

موبنا –  از آنجایی که شاید دفعه اول باشد که به آن رستوران می‌روید، نه از کیفیت غذا اطلاعی دارید و نه از قیمت‌های آن. بنابراین باید هر آنچه که بود را بپذیرید.

روایتی از رستوران‌های سر گردنه!/ قیمت‌های دو الی سه برابری خوراکی‌ها در فرودگاه!/ چرا نظارتی بر گران‌فروشی‌ها نیست؟

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که برای سفر یا تفریح به خارج از شهر بروید و بعد از اینکه گرسنه شدید تصمیم بگیرید، به اولین رستورانی که رسیدید، توقف کنید و غذا بخورید. از آنجایی که شاید دفعه اول باشد که به آن رستوران می‌روید، نه از کیفیت غذا اطلاعی دارید و نه از قیمت‌های آن. بنابراین باید هر آنچه که بود را بپذیرید.

ممکن است بعد از دیدن لیست غذا‌ها، قیمت های نوشته شده در آن گران به نظر بیاید، و شما یا همراهانتان خجالت بکشید که از جایتان بلند شوید و رستوران دیگری را برای خوردن ناهار یا شام انتخاب کنید! امکان دارد که با خود بگوید یک شب که هزار شب نمی شود، یکبار هم اینطوری غذا بخوریم! شاید هم این مسئله را در نظر بگیرید که هر رستوران دیگری هم که بروید همین قیمت‌ها انتظار شما را می‌کشد! پس به ناچار می‌نشینید و سعی می‌کنید خودتان را ریلکس نشان دهید، غذا را سفارش می‌دهید و در آخر هر قیمتی که در فاکتور شما ثبت شده بود را پرداخت می‌کنید.

شاید در این زمان اعتراض کردن هم بی‌فایده باشد، زیرا که شما از قیمت‌های تعیین شده اطلاع دارید و با آگاهی به این موضوع، از این رستوران خرید می‌کنید. اما باید گفت که در اکثر رستوران‌های بین راهی، چند درصد به قیمت نهایی فاکتور برای مالیات بر ارزش افزوده و حق سرویس اضافه می‌شود و رقم فاکتور را به بیش از آن چیزی که شما هنگام خوردن غذا تصور کردید، می‌رساند. اما آیا گرفتن این هزینه‌ها، قانونی است؟

روایت یکی از شهروندان از رستوران‌های سر گردنه!

هادی ۳۲ ساله که به همراه همسر و ۴ نفر از دوستانش که از کاشان به سمت تهران باز می‌گشتند، ساعت نه و نیم شب، گرسنه‌شان شده و تصمیم گرفتن که شام را در مسیر بخورند. بنابراین بعد از عوارضی قم در مجتمعی توقف کردند و به رستوران بزرگی که داخل این مجتمع بود، رفتند.

هادی در این رابطه به خبرنگار ما  می‌گوید: منوی غذا را که آوردند، قیمت‌ها نسبتا بالا بود. اما خب رستوران بین راهی، ارزان‌تر از این نمی‌شود. وقتی وارد رستوران شدیم به قدری شلوغ بود که میز خالی هم به سختی پیدا می‌شد.  بعد از پیدا کردن جایی برای نشستن، هر کداممان یک غذا را انتخاب کردیم و منتظر ماندیم تا یک نفر برای گرفتن سفارش بیاید.

روایتی از رستوران‌های سر گردنه!/ قیمت‌های دو الی سه برابری خوراکی‌ها در فرودگاه!/ چرا نظارتی بر گران‌فروشی‌ها نیست؟

روایتی از رستوران‌های سر گردنه!/ قیمت‌های دو الی سه برابری خوراکی‌ها در فرودگاه!/ چرا نظارتی بر گران‌فروشی‌ها نیست؟

سرویس سالاد جداگانه و به قیمت ۱۱هزار تومان محاسبه می شود

روایتی از رستوران‌های سر گردنه!/ قیمت‌های دو الی سه برابری خوراکی‌ها در فرودگاه!/ چرا نظارتی بر گران‌فروشی‌ها نیست؟

او ادامه می‌دهد: چشمم به پایین منوی غذا افتاد، ۹ درصد ارزش افزوده بر مالیات و ۱۰ درصد هزینه سرویس به مبلغ فاکتور اضافه می‌شود! یعنی ۱۹ درصد به مبلغ فاکتور که شامل نوشیدنی‌ها، دسر‌ها و غذا بود، اضافه می‌شد!

این پسر ۳۲ ساله می‌افزاید: دلم می‌خواست که آن لحظه بپرسم حق سرویس یعنی دقیقا کدام سرویس؟! در این رستوران چه خدماتی ارائه می شود که معادل آن ۱۰ درصد به هزینه ها اضافه می شود؟

هادی در ادامه می گوید: طاقت نیاوردم و اعتراضم را با مسئول رستوران در میان گذاشتم! و به خاطر این اعتراض، یک بشقاب کوچک که داخل آن چند لیمو ترش و خیارشور گذاشته شده بود، آوردند! این در حالی بود که چنین بشقابی روی میز سایر مشتریان قرار نداشت. زیرا که در کنار هر غذایی که در این رستوران سفارش می دادیم، لیمو و خیارشور گذاشته می شد. در واقع مدیر رستوران می خواست این طور به من بفهماند که این ظرف معنی همان حق سرویس را می دهد! تا من از اعتراض مجدد خود دست بکشم!

روایتی از رستوران‌های سر گردنه!/ قیمت‌های دو الی سه برابری خوراکی‌ها در فرودگاه!/ چرا نظارتی بر گران‌فروشی‌ها نیست؟

این اعتراضات در حالی مطرح می شود که پیش از آن این مجتمع رفاهی-گردشگری در اسفندماه ۹۳، به علت ۵۰۰ تخلف صنفی و بهداشتی با اعلام مدیر کل تعزیرات حکومتی استان قم پلمپ شده بود. و متاسفانه هنوز هم تخلفاتی در آن به چشم می خورد.

رستوران‌ها نباید حق سرویس بگیرند

به این منظور خبرنگار «ما» طی تماس تلفنی با سازمان بازرسی اصناف (۱۲۴) سوالاتی راجع به اقدامات لازم هنگام مواجه شدن مشتریان با گران فروشی‌ها شد.

یکی از کار‌شناسان سازمان بازرسی اصناف با اشاره به اینکه نظارت بر گران فروشی‌ها و تخلفات اصناف از سه طریق در گزارشات بازرسین مورد بررسی قرار می‌گیرند اظهار کرد: در صورتی که شهروندان تخلفی مشاهده کنند می‌توانند با شماره تلفن ۱۲۴ تماس حاصل گیرند تا از تخلفات جلوگیری و رسیدگی به عمل آید، بعد از گزارش تلفنی، بازرسین سازمان صنعت، معدن و تجارت به محل آدرس گفته شده مراجعه و در صورت دیدن تخلف، نسبت به تشکیل پرونده آن واحد اقدام می‌شود و جهت صدور رأی پرونده به ادره کل تعزیرات حکومتی ارسال می‌گردد. همچنین شاکی می‌تواند به صورت خصوصی برای رسیدگی به شکایات بین شاکی و متشاکی به اداره مشارکت‌های مردمی و رسیدگی به شکایات مراجعه کند. پس از احضار متشاکی و مراجعه حضوری بین شاکی و متشاکی در صورتی که اختلاف آن‌ها حل و فصل گردد پرونده مختومه اعلام می‌شود، اما در غیر این صورت پرونده جهت صدور رأی به ادره کل تعزیرات حکومتی ارسال می‌شود.

این کار‌شناس بازرسی اصناف در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا رستوران‌ها حق گرفتن مالیات و حق سرویس را دارند یا خیر؟ می‌گوید: رستوران‌ها می‌توانند ۹ درصد مالیات را در فاکتور مشتری محاسبه کنند، اما حق گرفتن حق سرویس ندارند. مگر اینکه سرویسی معادل آن مبلغ را به مشتری ارائه داده باشند. مشتریان رستوران‌هایی که حق سرویس از آن‌ها گرفته می‌شود می‌توانند با تماس با ۱۲۴ شکایت خود را اعلام کنند.

این در حالی است که سیدعلی‌اصغر میر ابراهیمی، رئیس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف سرویس در خصوص دریافت حق سرویس از مشتریان توسط برخی رستوران‌ها می گوید: به هیچ عنوان رستوران‌ها نباید بابت حق سرویس از مشتریان مبلغی دریافت کنند؛ مگر آنکه مورد خاصی همچون ولیمه و جشن در میان باشد، در غیر این صورت تخلف کرده‌اند.

مشخص نیست تمام مسافرانی که از این رستوران یا رستوران هایی مشابه آن را برای خوردن شام یا ناهار انتخاب می کنند نسبت به حق و حقوق خود اطلاع و آگاهی دارند؟! یا اینکه آن‌ها هم به ناچار این درصد تعیین شده را پرداخت می کنند؟!

شاید سرگردنه، همین رستوران هایی باشد، که به سلیقه خود هر نرخی را که می خواهند انتخاب می کنند. این در حالی است که این مراکز فروش با وجود این تخلفات هنوز هم به فعالیت خود ادامه می‌دهند و هیچ کس بر گرانفروشی آن‌ها نظارتی ندارد!

 منبع: فردا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا