۱۰ راه برای بالا بردن تمرکز در محل کار شلوغ

موبنا – حتما برای شما هم پیش آمده که از صبح پشت میزتان نشسته اید و سعی می‌کنید کارهایتان را انجام دهید، اما نمی‌توانید تمرکز کنید، مدام موضوعی پیش می‌آید که با دیگران وارد گفتگو شوید یا حواستان پرت اطراف شود و یک دفعه متوجه ساعت شوید که ای وای، زمان از دست رفت و …

موبنا – حتما برای شما هم پیش آمده که از صبح پشت میزتان نشسته اید و سعی می‌کنید کارهایتان را انجام دهید، اما نمی‌توانید تمرکز کنید، مدام موضوعی پیش می‌آید که با دیگران وارد گفتگو شوید یا حواستان پرت اطراف شود و یک دفعه متوجه ساعت شوید که ای وای، زمان از دست رفت و هیچ کدام از کارها به انجام نرسید. موقعیت ناجور و عذاب‌وجدان آوریست.

گفتگوی همکارها، زنگ تلفن، اسمس و پیام های تلگرامی یا هر اتفاق کوچک دیگری به راحتی تمرکز شما را به هم میریزد و از بازدهی روز شما به شکل چشم گیری کم می‌کند.

اما با چند راه ساده میتوان تمرکز را بازیابی کرد و در سریع‌ترین زمان ممکن به کارهای روزمره رسید.

۱.راحتی محل کار

صندلی و میزکارتان را به حالت و زاویه راحتی تغییر دهید، اگر زاویه تکیه‌گاه صندلی مناسب نیست از یک کوسن کوچک برای راحت‌تر بودن استفاده کنید. شاید هم یک زیرپاییِ شیب‌دارِ استاندارد مفید باشد.

۲.نظم

میز کارتان را بنا به خواست و سلیقه خودتان نظم دهید، نظم لزوما به معنای خلوت‌سازی و قرینه‌سازی نیست، هرکسی بسته به سلیقه شخصی‌اش نظم و چیدمان متفاوتی را می‌طلبد که آن نظم باعث تمکز و آرامش فکری‌اش می‌شود.

۳.کاربرگ

هر روز کابرگ یا همان چک‌لیست تهیه کنید. برنامه‌های هر روز را در کاربرگ آن روز بنویسید، حتما تاریخ بزنید و در آخر هرروز جلو فعالیت‌های انجام شده علامت تایید بزنید.

۴. اولویت بندی

کارهایتان را اولویت بندی کنید و در کاربرگ به نسبت اهمیت بنویسید و زمان‌بندی کنید و برای‌ش وقت بگذارید.

۵. تمرکز روی کار

محققان می‌گویند تقریبا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد تا هر شخص به تمرکز عمیق در موضوعی برسد. پس کارها را یکی یکی انجام دهید تا بتوانید تمرکز لازم را بدست آورید.

۶.صداهای مزاحم

هرصدایی در محل‌کار برای یک ذهن آماده می‌تواند مخل تمرکز شود. صدای تیک‌تیک ساعت، صحبت یکی از همکارها با تلفن‌ همراهش، باز و بسته شدن در و …

در اصل این شما هستید که نباید اجازه دهید ذهنتان در این حد آماده آشفته شدن باشد. برای کمک به خودتان از یک هدفون و موسیقی آرام استفاده کنید. یک‌نواختی پخش موزیک باعث می‌شود ذهن شما عادت کند به شنیدنش و بتواند آن را نادیده بگیرد.

۷.تغذیه

گرسنگی و خستگی خودشان دو عامل اصلی برهم‌خوردن تمرکز و دقت است. به اندازه و سرفرصت صبحانه بخورید. روی میزکارتان یک ظرف کوچک از خوراکی‌های مقوی و مفید مثل توت خشک، انجیر، نخودچی و کشمش … بگذارید. گرسنگی باعث می‌شود ناخودآگاه به اتفاقات اطراف حساس ‌شوید.

۸.خستگی

یکی از اصلی‌ترین برنامه‌هایی که برای زندگی سالم ضروری‌ست، نظم در ساعت خواب است. در شبانه‌روز حتما ۷-۸ ساعت بخوابید و خواب شب را با هیچ چیز معاوضه نکنید.

البته خستگی می‌تواند از نشستن مداوم پشت میز باشد، هر زمان که احساس کردید راندمان کارتان پایین آمد، از پشت میزتان بلند شوید و کمی قدم بزنید، راه رفتن باعث می‌شود خون بهتر در بدن جریان پیدا کند.

۹.مدیریت نگرانی‌ها

هرکدام از ما در زندگی شخصی درگیری‌ها و دل‌مشغولی‌های زیادی داریم اما نباید اجازه دهیم این موضوعات روی دقت‌کاریمان تاثیر داشته باشد. نگرانی‌ها را باید مدیریت کرد.

۱۰. به مغزتان استراحت بدهید

بعد از هرکار فکری و با دقت بالا، حتما به ذهنتان آرامش و استراحت دهید و کاری را انتخاب کنید که برای انجامش نیاز به دقت و فکر ندارید.

 منبع: فردا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا