خواص و ارزش غذایی برگ کلم

موبنا – مطالعات اخیر نشان می‌دهد که مصرف غذاهای غنی از فلاونویید همچون کلم می‌تواند خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را کاهش دهد. محتوای بالای پلی فنول در کلم ممکن است بتواند خطر بیماری‌های قلبی وعروقی را با کاهش تجمع پلاکت و فشارخون کاهش دهد.کلم که به خاطر شباهت ظاهری با کاهو در این …

موبنا
مطالعات اخیر نشان می‌دهد که مصرف غذاهای غنی از فلاونویید همچون کلم می‌تواند خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را کاهش دهد. محتوای بالای پلی فنول در کلم ممکن است بتواند خطر بیماری‌های قلبی وعروقی را با کاهش تجمع پلاکت و فشارخون کاهش دهد.کلم که به خاطر شباهت ظاهری با کاهو در این طبقه بندی قرار می‌گیرد در حقیقت از خانواده کلم‌هاست. سبزیجاتی همچون کلم، کلم پیچ و بروکلی جزو مواد مغذی برای بدن محسوب می‌شوند. اگر سعی دارید رژیم غذایی خود را بهبود ببخشید باید خرید کلم را در لیست مواد غذایی مورد نیاز بگنجانید.همانطور که می‌دانید کلم رنگ‌های مختلفی همچون سبز، قرمز و صورتی دارد و برگ‌های آن نرم و ترد است. این گیاه خوشمزه تنها ۲۰ کالری وارد بدن می‌کند .

خواص کلم برای سلامتی

مصرف انواع مختلفی از میوه‌ها و سبزیجات می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌ها را کاهش دهد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که مصرف گیاهانی همچون کلم خطر چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد و می‌تواند سطح انرژی بدن را افزایش دهد.

حفاظت از اشعه‌درمانی

ترکیبی که در کلم و سایر سبزیجات قرار گرفته در خانواده کلم‌ها یافت می‌شود به عنوان ۳٬۳-دی‌ایندولیل‌متان( DIM ) شناخته شده است و می‌تواند در برابر اثرات مضر اشعه درمانی از بدن محافظت کند. در یک مطالعه انجام شده در دانشگاه جورج تاون، موش‌ها در معرض دوز کشنده‌ای از تابش مضر قرار گرفتند. برخی از این موش‌ها به صورت درمان نشده رها شدند و برخی نیز با تزریق روزانه DIM درمان شدند. تمامی‌موش‌های درمان نشده مردند اما بیش از ۹۰ درصد از موش‌هایی که با DIM درمان شده بودند زنده ماندند. موش‌هایی که با DIM درمان شده بودند گلبول‌های قرمز و سفید بالاتری در خون خود داشتند . این گلبول‌ها معمولا در اثر تابش درمانی کاهش پیدا می‌کند. به خوبی مشخص شده است که DIM دارای اثر محافظتی در برابر سرطان است. دانشمندان امیدوارند از این ماده برای محافظت از سلول‌های سالم در طی پرتودرمانی سرطان استفاده کنند.

پیشگیری از ابتلا به سرطان

ترکیب دیگری که در کلم یافت می‌شود سولفورافان است . این ترکیب می‌تواند با سرطان مبارزه کند. تحقیقات انجام شده در طول سی سال گذشته نشان می‌دهد که مصرف منظم سبزیجاتی همچون کلم می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. تحقیقات اخیر نیز توانایی این ترکیب حاوی سولفور را تایید کرده است. . نتایج امیدوارکننده نشان می‌دهد انواع مختلفی از سرطان همچون مری، پروستات و پانکراس با مصرف این ماده بهبود ‌یابد. محققان دریافته‌اند که سولفورافان توانایی مهار آنزیم مضرهیستون داستیلاز را دارد. این آنزیم در توسعه و پیشرفت سلول‌های سرطانی نقش مهمی‌دارد. ماده طبیعی دیگری که در کلم، جعفری و کرفس یافت می‌شود آپی ژنین است. این ترکیب می‌تواند اندازه تومور را در سرطان‌ سینه کاهش دهد. محققان ادعا می‌کنند که یافته‌های آنان نشان می‌دهد آپی ژنین توانایی کافی برای درمان سرطان را دارد . کلم قرمز حاوی یک آنتی اکسیدان قدرتمند به نام آنتوسیانین است که می‌تواند سرعت تکثیر سلول‌های سرطانی را کم کند، سلول‌های سرطان تشکیل شده را از بین ببرد و از ایجاد تومورهای جدید جلوگیری کند.

سلامت قلب

آنتوسیانین موجود در کلم قرمز می‌تواند التهاب را سرکوب نماید . همین امر موجب می‌شود ابتلا به بیماری‌های قلبی وعروقی نیز کاهش پیدا کند. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که مصرف غذاهای غنی از فلاونویید همچون کلم می‌تواند خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را کاهش دهد. محتوای بالای پلی فنول در کلم ممکن است بتواند خطر بیماری‌های قلبی –عروقی را با کاهش تجمع پلاکت و فشارخون کاهش دهد.

بهبود سیستم ایمنی و گوارش

یکی از رایج ترین روش‌ها برای مصرف کلم، حالت تخمیر شده آن است. غذاهای تخمیر شده یکی از بهترین روش‌هاست که می‌تواند سیستم ایمنی و گوارش را تقویت کند. میکروب‌های سالم و مفید، محیطی اسیدی ایجاد می‌کنند که جذب ویتامین و مواد مغذی در این شرایط بهتر خواهد بود. محتوای فیبر و آب در کلم نیز به پیشگیری از یبوست کمک می‌کند و باعث می‌شود سیستم گوارش سالم تر باشد. مصرف منظم فیبر برای دفع سموم از بدن ضروری است. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که فیبر موجود در غذاها ممکن است نقش مهمی‌در تنظیم سیستم ایمنی و التهاب بازی کند و در نتیجه خطر ابتلا به شرایطی همچون سرطان، دیابت و چاقی نیز کاهش پیدا می‌کند.

اطلاعات تغذیه‌ای کلم

بر اساس تحقیقات انجام شده نصف پیمانه از کلم ( ۷۵ گرم) ۱۷ کالری،۴ گرم کربوهیدرات و یک گرم پروتئین دارد. مصرف نصف پیمانه کلم پخته شده می‌تواند ۴۷ درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین C را رفع کند.همچنین ۱۰۲ درصد از ویتامین K ، ۸ درصد از منگنز ، ۶ درصد از فولات نیز تامین‌می‌شود. کلم حاوی مقادیر کمی‌از ویتامین B۶ ، کلسیم، پتاسیم و تیامین است. کلم حاوی آنتی اکسیدان کولین، بتا کاروتن، لوتئین، زیگزانتین و نیز فلاونوئیدها، کامفرول ، کوئرستین و آپی ژنین است.

 

 

 

خطرات احتمالی کلم برای سلامتی

در اوایل سال ۱۹۵۰ رژیمی‌در میان افراد رایج شد که در آن از سوپ کلم برای کاهش وزن استفاده می‌شد. اگرچه این روش نتیجه خوبی دارد اما باید به یاد داشته باشید که بعد از قطع مصرف آن، دوباره وزن به حالت قبلی بر می‌گردد. اگر نمی‌خواهید بقیه عمر خود را به خوردن سوپ کلم بپردازید بهتر است اصلا به سراغ این رژیم نروید. در عوض بر روی رژیمی‌تمرکز کنید که حاوی غذاهای سالم است. اگر از رقیق کننده‌های خون همچون وارفارین استفاده می‌کنید باید در مورد مصرف این گیاه با پزشک خود مشورت نمایید. ویتامین K موجود در کلم نقش مهمی‌در انعقاد خون بازی می‌کند.. داشتن یک الگوی تغذیه‌ای کامل برای پیشگیری از بیماری‌ها و دست یافتن به سلامت کلی بدن مفید است. به جای اینکه تنها بر روی یک ماده غذایی تمرکز کنید بهتر است در رژیم غذایی خود از انواع مختلف مواد استفاده کنید.

 منبع: ایسنا 
دکمه بازگشت به بالا