متهم بازداشت شده، زن است!

موبنا – همين خبركافي بود تا برخي رسانه‌ها روز گذشته گزارش مفصلي درباره بازداشت كشميري عامل اصلي انفجار در دفتر نخست‌وزيري در هشتم شهريور ۱۳۶۰ منتشر كردند و تصور كردند منتظرالمهدي از بازداشت كشميري خبر داده است كه برداشت نادرستي بود؛ چرا كه ديروز سخنگوي نيروي انتظامي با اعلام اينكه شناسايي و دستگيري يكي از …

موبنا
همين خبركافي بود تا برخي رسانه‌ها روز گذشته گزارش مفصلي درباره بازداشت كشميري عامل اصلي انفجار در دفتر نخست‌وزيري در هشتم شهريور ۱۳۶۰ منتشر كردند و تصور كردند منتظرالمهدي از بازداشت كشميري خبر داده است كه برداشت نادرستي بود؛ چرا كه ديروز سخنگوي نيروي انتظامي با اعلام اينكه شناسايي و دستگيري يكي از عناصر منافق از سوي اينترپل انجام شده است، افزود: متهم، يك زن است. وي در واكنش به خبرها و گزارش‌هاي منتشر شده در فضاي مجازي درباره دستگيري عنصر منافق در كشور آلباني گفت: فرد شناسايي شده، يك خانم است كه بر اساس بررسي‌هاي به‌عمل آمده در حادثه بمب‌گذاري دفتر حزب جمهوري اسلامي دست داشته است. وي افزود: متهم دستگير شده، در حال انتقال به ايران است كه پس از انتقال در اختيار مراجع قضائي قرار خواهد گرفت.

بازخواني انفجار در سال ۶۰

۸ شهريور ۱۳۶۰ بود كه جلسه شوراي امنيت ملي مطابق معمول با حضور اعضا برگزار شد كه البته اين جلسه براي تعدادي اعضا از جمله شهيدان باهنر و رجايي پاياني نداشت. در آن جلسه مسئولان لشكري و كشوري از جمله رئيس‌جمهور، نخست‌وزير، وزير كشور و فرمانده سپاه و فرمانده نيروي انتظامي و ژاندارمري، مقامات ارتشي و برخي ديگر از مسئولان در اين جلسه حضور داشتند كه ناگهان صداي انفجار بلندي خبر از خرابكاري آنهايي داشت كه از ابتدا قرابتي با انقلاب و خواست مردم نداشتند. آيت‌ا… هاشمي‌رفسنجاني در خاطره روز ۸ شهريور ۶۰ خود، چگونگي خبردارشدن از اين واقعه را چنين گزارش مي‌دهد: «جلسه‌ علني‌ داشتيم‌ و لايحه‌ بازسازي‌ مطرح‌ بود. ساعت‌ ۳ بعدازظهر، هنگامي‌ كه‌ عازم ‌رفتن‌ به‌ جلسه‌ علني‌ بودم‌، صداي‌ انفجاري‌ شنيدم‌. معلوم‌ شد در نخست‌‌وزيري‌ بوده‌. دود و آتش‌بلند شد. از پنجره‌ دفترم‌ نگاه‌ كردم‌. گفتند اتاق‌ جلسات‌ دولت‌ است‌. فورا خبر رسيد كه‌ جلسه ‌شوراي‌ امنيت‌ بوده‌ و آقايان‌ رجايي‌ و باهنر هم‌ حضور داشته‌اند. يك‌ ربع‌ بعد، بهزاد نبوي‌ آمد كه‌ خودش‌ در نخست‌وزيري‌ بوده‌، سخت‌ ناراحت‌ و شوكه‌ بود. گفت‌؛ آقايان‌ باهنر و رجايي‌ شهيد شده‌اند و عده‌اي‌ نجات‌ يافته‌اند. معتقد بود، به‌ خاطر نبودن‌ وسايل‌ آماده‌ آتش‌نشاني‌ و نرسيدن‌ فوري‌، در دو سه‌ دقيقه‌ اول‌، اينها شهيد شده‌اند و اگر سرعت‌ عمل‌ بيشتر مي‌شد، نجات‌ مي‌يافتند.» ناطق نوري هم اين روز را چنين روايت كرده است كه « در نمازخانه مجلس بوديم كه يك مرتبه صداي انفجار شنيديم. آقاي احمد اسلامي معاون پارلماني دولت خبر آورد كه انفجار در دفتر آقاي رجايي و باهنر كه در جلسه شوراي امنيت بودند، اتفاق افتاده است.» پس از آن انفجار اوضاع به هم ريخت و تا مدتي از ميزان كشته‌شدگان و زخمي شده‌ها اطلاعاتي در دست نبود چنانكه آيت‌ا… هاشمي در خاطرات خود نوشته است: « خبرهاي‌ متناقض‌ مي‌رسيد. عده‌اي‌ مدعي‌ بودند كه‌ بعد از انفجار، آقايان‌ رجايي‌ و باهنر را در حال‌ انتقال‌ به‌ بيمارستان‌ زنده‌ ديده‌اند و عده‌اي‌ مي‌گفتند اشتباه‌ مي‌كنند، آنها در آتش‌ سوخته‌اند. رئيس‌ شهرباني‌ سرهنگ‌ وحيد، معاون‌ ژاندارمري‌، سرهنگ‌ ضيايي‌ و معاون‌ نيروي‌ زميني‌ تيمسار شرفخواه‌ و سرهنگ‌كتيبه‌ مجروح‌ و بستري‌ بودند. كلاهدوز مسئول‌سپاه‌ پاسداران‌ و خسرو تهراني‌ سالم‌ در آمده‌ بودند. تهراني‌ كمي‌ سوخته‌ بود.» كه در نيمه شب مشخص شد رجايي و باهنر شهيد شده‌اند. اما در اين ميان خبري از كشميري نبود چنانكه ناطق نوري تعريف كرده است: « آقاي كشميري دبير اين جلسه بود كه او هم از عوامل نفوذي بود مع‌الاسف حتي شهيد رجايي هم به ايشان اعتماد پيدا كرده بود. براي انفجار نخست‌وزيري پرونده‌اي در اوين تشكيل شد و سوالاتي نظير اينكه چه كسي كشميري را آورد؟ معرف او كي بود؟ مطرح شد. حتي در آن زمان شايعه شد كه وي هم کشته شده كه اين موضوع چنين از سوي ناطق نوري روايت شده است: «موقعي كه جنازه مرحوم شهيد رجايي و باهنر را جلوي مجلس براي تشييع آورده بودند، حتي براي كشميري هم جنازه درست كرده بودند و مي‌گفتند كه بدن ايشان در اثر سوختگي خاكستر شده است. آقاي دكتر زرگر همان موقع اعلام كرد كه اين كار از نظر پزشكي غيرقابل قبول است، ممكن است استخوان‌ها پودر شود اما جمجمه نمي‌سوزد.» كشميري كجا بود؟ مشخص است؛ عامل اصلي انفجار فرار كرده بود و هنوز هم فراري است. شايد با حضور اين زن كه در آلباني بازداشت شده و به كشور بازگردانده خواهد شد راز معماي انفجار سال ۶۰ بر ملا شود.

باز هم دلواپسان مطلع خيالي شدند!

البته برخي دلواپسان كه برنامه آنها سوءاستفاده‌هاي سياسي از هر اتفاقي است اين‌بار هم اجازه ندادند تا مراجع امنيتي، اطلاعاتي و قضائي به بررسي هويت فرد بازداشت شده بپردازند و زودتر از آنها اقدام به انتشار مطالبي كردند كه فرد بازداشت شده را از اطرافيان طيف سياسي رقيب كنند كه اين اقدام اوج بي‌اخلاقي است و كمكي به روند بررسي موضوع نمي‌كند. بايد صبر كرد تا نهادهاي مسئول در صورت صلاحديد در اين باره موضوع توضيح دهند.

 منبع: انتخاب

دکمه بازگشت به بالا