روایت پدر الینا، ۱۲ روز پس از به کما رفتن دخترش

موبنا – اینها حرف‌های «حسین فروتن» پدر الینای ۶ ساله است که اتفاقی که در بیمارستان برای دخترش افتاده را برای خبرنگار ایسنا منطقه گلستان، چنین روایت کرد و ادامه داد: « نیم ساعت بعد از عمل، دخترم به هوش آمد و به من گفت، «بابا، جیگرم داره آتیش می‌گیره و می‌سوزه». در ابتدا به‌علت …

موبنا – اینها حرف‌های «حسین فروتن» پدر الینای ۶ ساله است که اتفاقی که در بیمارستان برای دخترش افتاده را برای خبرنگار ایسنا منطقه گلستان، چنین روایت کرد و ادامه داد: « نیم ساعت بعد از عمل، دخترم به هوش آمد و به من گفت، «بابا، جیگرم داره آتیش می‌گیره و می‌سوزه». در ابتدا به‌علت گشادی لباس بیمارستان متوجه نشدیم اما پس از این‌که لباسش را کنار زدم متوجه شدم قلب بچه مثل بادکنک باد کرده است.

به پرستارها خبر دادم و آنها با پزشک جراح، تماس گرفتند. پزشک در حالی که تعجب کرده بود، گفت، «نباید وضعیت کودک این‌گونه می‌شد»، و بلافاصله با دکتر بیهوشی تماس گرفت و دخترم را برای بار دوم به اتاق عمل بردند، که پس از آن که از اتاق عمل آوردند تاکنون در کما به سر می‌برد. این موضوع را به همه مسئولان اطلاع داده‌ام، اما هیچ کسی به ما رسیدگی نمی‌کند و هم‌اکنون این مدت بیمارستان طالقانی، خانه من شده است.

رئیس بیمارستان در پاسخ به من می‌گوید «کاری است که شده، شما برو و از ما شکایت کن». دکترش نیز همین حرف را می‌زند.

هر بار که از هر کدام از پزشکان می‌پرسم می‌گویند، «موضوعی است که ما خود نیز نمی‌دانیم» یا می‌گویند «نمی‌دانیم اشتباه ما کجا بوده که این حادثه روی داده است» و زمانی که از دکتر می‌خواهم که کاری انجام دهد در پاسخ می‌گوید کاری از دست ما برنمی‌آید.

زمانی که کودکم را برای مرتبه دوم به اتاق عمل انتقال می‌دادند از دکتر بیهوشی تقاضا کردم که دخترم را تا جایی که امکان دارد به اتاق عمل نبرند و اجازه دهند در همین بخش، ورم قلبش را بخوابانند. چون بچه ضعیف شده و برای بار دوم طاقت بیهوشی را نداشت. دکتر بیهوشی گفت، «من دختر شما را سالم به اتاق عمل می‌برم و در عرض نیم تا یک ساعت، سالم بر می‌گردانم، اما تاکنون در کماست.»

پرونده‌های پزشکی مربوط به عمل اول موجود است اما برای عمل دوم، پرونده‌اش خالی است و متخصص بیهوشی هیچ گزارشی نداده است، این در حالی است که هر دو عمل را یک پزشک و یک متخصص بیهوشی انجام داده‌اند.

پس از عمل دوم، در ساعت ۴ صبح کودک دچار ایست قلبی شد. زمانی که من وارد اتاق PICU شدم درب باز بود، با اجازه پرستار، رفتم داخل و حس کردم که کودکم تحرکی ندارد و دستگاه هیچ گونه علائم حیاتی نشان نمی‌داد، از پرستارها پرسیدم که چرا به کودک من توجه نمی‌کنید، کودکم هیچ تحرکی ندارد که پرستار پاسخ داد، «مگر می‌شود عکس‌العملی نداشته باشد، وقتی پرستار به چهره دخترم نگاه کرد، من را از اتاق بیرون کردند و چند نفری دخترم را تحت درمان قرار دادند و یک ساعت بعد پزشک آمد از او علت حادثه را پرسیدم که به من گفت، «دختر شما دچار ایست قلبی شده، خون به مغزش نرسیده و به کما رفته است.»

دخترم پس از عمل اول صحبت می‌کرد و می‌گفت جگرم می‌سوزد، اما پرسنل اتاق عمل، حدود ۲.۵ ساعت، هیچ واکنشی در مقابل این ناله‌ها نشان ندادند و به من گفتند، «بیا بچه‌ات را تحویل بگیر». پزشک حتی به ما دستور غذایی هم داد و از ما خواست یک ساعت بعد، قطره قطره به کودک آب و آبمیوه بدهیم.

به علوم پزشکی، بخش نظارت بر درمان، دفتر مشاور وزیر و… اعلام کردیم کارشناسان اداره نظارت بر درمان می‌گویند داریم پیگیری می‌کنیم.»

مدیر بیمارستان طالقانی گرگان: علت به کما رفتن «الینا» تاکنون مشخص نشده است

مدیر بیمارستان طالقانی گرگان گفت: تا زمانی که نتیجه کالبدشکافی نیاید، نمی‌توانیم علت به کما رفتن «الینا» را تشخیص دهیم.

دکتر حمید حق‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه گلستان، علت به کما رفتن الینا فروتن را عارضه پزشکی دانست و اظهار کرد: خود ما هم از این مسأله ناراحت هستیم و مشخصاً تا کالبدشکافی این مسأله را بررسی نکند، من نیز از علت دقیق حادثه، بدون اطلاع خواهم بود و هم‌اکنون نمی‌توانیم مقصر را مشخص کنیم.

وی در خصوص عدم رسیدگی به بیمار در زمان بین ۲ عمل گفت: بعید می‌دانم، به هر حال پرونده پزشکی گویاست.

مدیر بیمارستان طالقانی گرگان ادامه داد: هم‌اکنون در خصوص اهدای عضو، بین پزشکی قانونی و دادگستری مسأله‌ای ایجاد شده است و نمی‌توان هم‌زمان هم شکایت کرد و هم اهدای عضو انجام شود و ظاهراً یک خلا قانونی در این ارتباط وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: هم‌اکنون نیز نماینده دانشگاه علوم پزشکی به دادگستری رفته است و توانستیم آنها را متقاعد کنیم که هم زمان، هم اهدای عضو و هم شکایت مورد بررسی قرار گیرد.

حق‌شناس تصریح کرد: یک تیم ۵ نفره، باید این مرگ مغزی را تائید کنند و اگر والدین کودک نیز رضایت دهند، انجام می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان: پرونده «الینا» در حال پیگیری است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: پرونده کودک ۶ ساله در حال پیگیری است و تاکنون به صورت مداوم، پزشکان مختلفی آمده‌اند و بیمار را ویزیت کرده‌اند.

سیداحمد حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه گلستان، در خصوص ماجرایی که برای الینای ۶ ساله اتفاق افتاده است، اظهار کرد: این کودک را برای جراحی بزرگی لوزه، به بیمارستان آورده بودند که پس از عمل، دچار عارضه شده است.

او با بیان این‌که پس از عمل، بیمار دچار هوای زیر جلدی و تنگی نفس شده است، افزود: کودک بلافاصله در PICU بستری شده است. در نتیجه این اتفاق یک سمت ریه‌اش دچار هوا شده است و سپس برایش لوله داخل ریه گذاشته‌اند و احیا روی آن کودک انجام شد، که خوشبختانه موفقیت‌آمیز بود. اما سطح هوشیاری کودک در حالت کما باقی ماند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به این موضوع که آیا واقعاً مقصری وجود داشته است یا نه، گفت: پرونده هم توسط دانشگاه و هم بیمارستان و مراجع قضایی در حال پیگیری است. از طرف دانشگاه، هم اعضای هیئت علمی، در حال بررسی این موضوع هستند، هم حراست بررسی می‌کند و هم بازرسی دانشگاه ورود کرده و در حال بررسی پرونده است.

او گفت: تاکنون به‌صورت مداوم، پزشکان مختلفی آمده‌اند و بیمار را ویزیت کرده‌اند و این طور نبوده که کودک به حال خود رها شده باشد.

حسینی گفت: با توجه به این‌که در این چند روز وضعیت بچه پیشرفتی نداشته است، احتمال مرگ مغزی برایش زیاد است.

وی افزود: تا زمانی که بیمار نفس می‌کشد، وظیفه سیستم ارائه خدمات است.

حسینی در ادامه خاطرنشان کرد: بررسی‌های این پرونده در حال انجام است و کارهای درمانی کودک نیز انجام می‌شود.

او در خصوص شکایتی که خانواده کودک انجام داده‌اند، گفت: ما نمی‌گوئیم شکایت نکنید، باید موضوع شکایت را پیگیری کنند تا حقی از کسی ضایع نشود.

او گفت: طبیعتاً اگر شکایت نداشته باشند، پرونده مسیر راحت‌تری را طی می‌کند. اما با پیگیری‌هایی که صورت گرفت، توانستیم این مجوز را از دادگستری بگیریم که اهدای عضو(در صورت اجازه والدین) و پیگیری شکایت، هم‌زمان با هم و بدون هیچ منع قانونی انجام گیرد.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا