جزئیات ثبت‌نام مدارس شاهد اعلام شد

موبنا – محمد حسین کفراشی مشاور وزیر و مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش امروز در نشست خبری که درخصوص ثبت نام مدارس شاهد در ساختمان شهید بهشتی این وزارتخانه برگزار شد، اظهار داشت: از حدود ۲۷ سال پیش که فعالیت مدارس شاهد آغاز شد، ثبت‌نام آنها به صورت حضوری بود اما …

موبنا – محمد حسین کفراشی مشاور وزیر و مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش امروز در نشست خبری که درخصوص ثبت نام مدارس شاهد در ساختمان شهید بهشتی این وزارتخانه برگزار شد، اظهار داشت: از حدود ۲۷ سال پیش که فعالیت مدارس شاهد آغاز شد، ثبت‌نام آنها به صورت حضوری بود اما در سال گذشته ثبت‌نام در این مدارس، الکترونیکی انجام شد.

وی در خصوص ادامه فعالیت مدارس شاهد و ایثارگران، گفت: از مدت‌ها پیش اعلام می‌شد آمار ایثارگران کم شده است و این کاهش نیز باعث شده بود این پرسش مطرح شود که چرا این مدارس ادامه فعالیت دهند اما باید در نظر داشت که توجه به شرایط کشور و جنگ نیابی و حمایتی که از مسلمانان در لبنان، سوریه و عراق داریم، شهدایی تقدیم می‌شود و افرادی هستند که در این راه صدمه می‌بینند، در نتیجه روزی نیست که شهیدی تشییع نشود یا فردی جانباز نشود پس این مدارس باید به قدرت خود باقی بمانند.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: سال گذشته بالغ بر ۶۸ درصد ورودی مقطع ابتدایی و متوسطه اول از فرزندان و خانواده ایثارگران بودند یعنی ۱۴ تا ۱۵ هزار دانش‌آموز ایثارگر نسبت به سال قبل بیشتر ثبت نام شدند.

کفراشی تصریح کرد: امسال نیز با جدیت بیشتر کار ادامه پیدا می‌کند و ورودی مقطع متوسطه دوم اضافه می‌شود و تلاش می‌کنیم در ۳ مقطع ورودی خود با قدرت کار کنیم.

وی با با اشاره به تعداد مدارس شاهد گفت: ۱۳۴۷ مدرسه شاهد شامل ۵۵۶ مدرسه ابتدایی، ۳۹۲ مدرسه متوسطه اول و ۳۹۹ مدرسه در متوسطه دوم است و در سال گذشته ۲۱۳۰ کلاس در مقطع ابتدایی و متوسطه اول داشتیم که از این تعداد ۹۱۱ کلاس مربوط به ابتدایی و ۱۲۱۹ کلاس مربوط به متوسطه اول است.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ظرفیت اسمی دانش‌آموز در ابتدایی ۲۵ هزار و ۲۴ دانش‌آموز و در متوسطه اول ۳۳ هزار و ۹۳۴ دانش‌آموز است که در مجموع ۵۹ هزار و ۱۳۸ دانش‌آموز است و امسال نیز در این دو مقطع همین ظرفیت وجود دارد ضمن اینکه امسال متوسطه دوم نیز اضافه شده و ظرفیت آن ۱۳۸۴ کلاس درس با ۴۵ هزار و ۲۳۶ دانش‌آموز است که مجموع دانش‌آموزان سه مقطع برابر با ۹۷ هزار و ۶۶۱ دانش‌آموز است.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۴۰ هزار نفر پیش‌ثبت‌نام داشتیم و این تعداد امسال بالغ بر ۲۵۰ هزار نفر خواهد بود، گفت: تعداد نیروی انسانی شاغل در مدارس شاهد و طرح پراکنده ۴۸ هزار معلم است که در بخش‌های مدیریت، اجرایی، خدمات، دبیرو آموزگار مشغول به کار هستند.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش با اشاره به طرح پراکنده شاهد افزود: در این طرح دانش‌آموزانی در خارج از مدرسه هستند و آموزش و پرورش موظف است به ازای هر دانش‌آموز طرح شاهد ۲ ساعت دبیر در هفته اختصاص دهد و بخش‌های آموزشی و تربیتی آنها را پیگیری کند.

کفراشی گفت: سال گذشته حدود ۳۰ هزار دانش‌آموز در مدارس دیگر اشتغال داشتند و به دلیل نبود رشته‌ها ما موظف به پیگیری مسائل آنها بودیم و ۷۰ درصد دانش‌آموزان در طرح پراکنده در مدارس عادی هستند.

وی با اشاره به دستورالعمل ثبت‌نام مدارس شاهد خاطرنشان کرد: دستورالعمل ثبت‌نام به ادارات کل ارسال شده و براساس زمان ثبت‌نام، برای ورودی پایه اول ابتدایی از یک تا ۱۵ خرداد مهلت ثبت نام دانش‌آموزان است که باید به سامانه جامع امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش (سجا) مراجعه و ثبت‌نام کنند.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: پس از ثبت نام مدارس موظفند مدارک دانش‌آموزان را با سامانه سجا تطبیق دهند و از ابتدای تیرماه نتایج ثبت نام دانش‌آموزان ابتدایی را اعلام می‌کند.

کفراشی افزود: در متوسطه اول و دوم نیز از یک تیر تا ۱۵ تیرماه ثبت نام انجام می‌شود و ۱۶ تیر نتایج ثبت نام اعلام و پس از تطبیق با سامانه سجا تا پایان تیرماه نتایج کلی دانش‌آموزان مشخص شده و پس از تائید مدرسه، منطقه و استان تا ابتدای مرداد در سامانه سناد ثبت می‌شود.

وی با اشاره به هزینه‌های ثبت نام دانش‌آموزان شاهد و ایثارگران، گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران هزینه سرانه و فوق برنامه فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد را پرداخت خواهد کرد و هزینه فرزندان جانبازان ۲۵ درصد به بالا مشمول ۴۰ درصد تخفیف شهریه می‌شوند و جانبازان زیر ۲۰ درصد نیز ۲۰ درصد تخفیف شهریه داریم.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش با اشاره به شهریه ثبت نام در مدارس شاهد تصریح کرد: شهریه ثبت نام برای مقطع ابتدایی حداقل ۳۵۰ هزار و حداکثر ۵۳۰ هزار تومان است، میزان شهریه در متوسطه اول حداقل ۴۰۰ هزار و حداکثر ۶۰۰ هزار تومان و در متوسطه دوم میزان شهریه حداقل ۴۸۰ هزار تومان و حداکثر ۷۸۰ هزار تومان است.

کفراشی افزود: سال گذشته امتیاز رزمندگان دفاع مقدس را نیز اضافه کردیم که به ازای هر ماه ۱۵ امتیاز بود و امسال این میزان را به ازای هر ماه ۳۰ امتیاز شده و در مجموع، فرزندان شهدا، جانبازان و نیز شهدای مدافع حرم اگر در سیستم بنیاد شهید و امور ایثارگران پرونده داشته باشند می‌توانند در مدارس شاهد ثبت نام کنند.

وی اضافه کرد: جانبازان با هر درصدی می‌توانند ثبت نام کنند ضمن اینکه رزمندگان دفاع مقدس افراد درجه ۲ خانواده ایثارگران مانند خواهر،برادر و نوه شهید نیز شامل می‌شود و اگر این مدارس با این مجموعه یاد شده تکمیل نشد و خالی بود به افرادی که در مسابقات قرآن یا در مسابقات فرهنگی-هنری و ورزشی رتبه دارند یا دانش‌آموزانی که در متوسطه اول و دوم دارای رتبه باشند در اولویت ثبت نام هستند.

وی یادآور شد: هدف این است که ایثارگران با هر معدلی در این مدارس ثبت نام شوند و معدل شرط و ملاک نیست و ما وظیفه داریم با هر نمره‌ای فرزندان آنها را در این مدارس جذب کنیم.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ماده ۶۷ قانون جامع ایثارگری آیین نامه آن ۴-۳ ماه پیش به تصویب دولت رسید و این ماده می‌گوید بنیاد شهید باید به فرزندان ایثارگران و جانبازان بالای ۲۵ درصد کمک سرانه آموزشی اهدا کند.

کفراشی یادآور شد: این قانون به دانش‌آموزان تسری پیدا کرده است و بنیاد شهید و امور ایثارگران در بودجه سال ۹۵ خود پیش‌بینی‌هایی در این خصوص انجام داده است که امیدواریم تمام و کمال تصویب شده و اختصاص پیدا کند.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش درخصوص تمهیدات برای امکانات مدارس شاهد و کمک بنیاد شهید به این مدارس گفت: بنیاد شهید امسال اعلام کرده است اعتبارات خوبی برای این مدارس جذب می‌کند ضمن اینکه مدارس شاهد عموماً وضع بهتری از مدارس دولتی دارند و حدود ۹ هزار کلاس هوشمند در این مدارس وجود دارد و از نظر سرانه نیروی انسانی مدارس شاهد سرانه بهتری در اختیار دارند.

وی با اشاره به بحث فضای آموزشی مدارس شاهد افزود: سال گذشته معاونت عمرانی آموزش و پرورش از ما خواست تا مدارس نیاز به بازساری را اعلام کنیم و کمک‌هایی در این خصوص صورت گرفت.

کفراشی درخصوص افزایش ظرفیت مدارس شاهد بخصوص در استان خوزستان، گفت: استان خوزستان ۹۹ مدرسه شاهد دارد و سال گذشته حتی برخی از این مدارس تکمیل نشد ضمن اینکه میانگین کلاس‌ها در مدارس شاهد ۲۸ نفر بود که تا ۳۰ دانش‌آموز نیز برای آن پیش‌بینی شده بود.

مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش افزود: بیش از ۹۰ درصد از ظرفیت مدارس شاهد به میزان متقاضی است و اعلام کرده‌ایم اگر در منطقه یا استانی ظرفیت مدرسه ایثارگری کامل نشد و دانش‌آموز نداشت آن را به منطقه‌ای دیگر که تراکم دانش‌آموزی بیشتری دارد جابجا کند تا یک توازن‌سازی صورت گیرد.

وی در خصوص رسیدگی به مشکلات ثبت‌نام در مدارس شاهد تصریح کرد: در هر استان رئیس اداره شاهد و در مناطق و شهرها نیز کارشناسانی وجود دارد و هر ایثارگری در صورت وجود مشکل می‌تواند به استان و مناطق مراجعه کند.

کفراشی افزود: تا اول مهر موظف هستیم ثبت نام فرزندان خانواده‌های شهدا و ایثارگران را انجام دهیم و ظرفیت خالی تا ۲۰ شهریور برای کسانی که نقل و انتقال پیدا کردند و یا افرادی که برای آنها ایثارگری جدیدی ایجاد می‌شود در نظر گرفته می‌شود.

 منبع: پارس نیوز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا