ناگفته‌هایی از برنامه داعش برای نزدیکی به مرزهای ایران

موبنا – فرمانده نیروی زمینی ارتش روز گذشته به بیان ناگفته‌هایی از تلاش داعش برای نفوذ به ایران پرداخت و گفت داعش در فاصله زمانی کوتاه خود را از استان الانبار عراق به استان دیالی که هم‌ مرز استان کرمانشاه و ایلام است، رساند که یگان های نیروی زمینی با قدرت وارد عمل شدند. بر …

موبنا – فرمانده نیروی زمینی ارتش روز گذشته به بیان ناگفته‌هایی از تلاش داعش برای نفوذ به ایران پرداخت و گفت داعش در فاصله زمانی کوتاه خود را از استان الانبار عراق به استان دیالی که هم‌ مرز استان کرمانشاه و ایلام است، رساند که یگان های نیروی زمینی با قدرت وارد عمل شدند. بر این اساس اکنون تروریسم به عنوان یک هشدار و تهدید جهانی در نظام بین الملل مورد پیگیری قرار می گیرد. برخلاف آنچه برخی رسانه‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای مدعی اند باید گفت با مشاهده تحرکات تروریستی داعش در برخی از کشورهای اروپایی مانند فرانسه می‌توان به خوبی دریافت که امروز تروریسم مبدل به یک تهدید جهانی شده است، در این میان اما ایران در منطقه نشان داد از توانمندی و قدرت لازم برای مبارزه با تروریسم برخوردار است. فرمانده نیروی زمینی ارتش، پوردستان، تعیین خط قرمز ۴۰ کیلومتری مرزها را به عنوان مصوبه ستاد کل نیروهای مسلح برای مقابله با تهدیدات گروهک‌های تکفیری مورد اشاره قرار داد و گفت: «اگر احساس کنیم نیروهای تکفیری قصد عبور از این خط را دارند، این حق را برای خود قائل هستیم که وارد میدان شده و به مقابله با آنها بپردازیم.» فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: «در سال ۹۳، داعش در فاصله زمانی کوتاه خود را از استان الانبار عراق به استان دیالی که هم‌ مرز استان کرمانشاه و ایلام است، رساند. از طرف دیگر به سعدیه و جلولا آمدند و می‌خواستند در گام بعدی تا خانقین در ۱۲ کیلومتری مرز ما برسند که یگان‌های نیروی زمینی با قدرت وارد عمل شدند.» بر این اساس تحرکات داعش در نزدیکی مرزهای ایران امری تازه نیست. سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران قبل از آن هم تحرکات و پیشروی های داعش را در دیاله مرز مشترک ایران و عراق بارها در هم شکست. فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به اینکه برای مقابله با داعش ۵ تیپ عملیاتی وارد میدان شده است، گفت: بر اساس مصوبه ستاد کل، شناسایی‌ها در آن سوی مرز شروع شد و ما آماده بودیم که اگر از خط ۴۰ کیلومتر گذشتند با اینها درگیر شویم و همه سازوکارها نیز برای درگیری سنگین فراهم بود.» پوردستان خاطرنشان کرد: «بالگردهای ما بالای سر آنها حاضر بودند و عناصر اطلاعاتی ما تا نزدیکی آنها رفته و شناسایی‌ها را کامل کردند و مسیرها نیز با سامانه‌های موقعیت ‌یاب ثبت شد تا در صورت نزدیکی، آنها را زیر باران سنگین توپخانه و آتشبار خود قرار دهیم که البته این مسائل خیلی رسانه‌ای نشد اما موجب شد تا داعش از این اقدام منصرف شود.» به گفته فرمانده نیروی زمینی، هنوز هم رگه‌هایی از هواداری داعش در استان دیالی عراق وجود دارد. وی تصریح می‌کند: «این تهدیدات امروز در شرق کشور نیز به واسطه حضور داعش در مرزهای افغانستان و پاکستان وجود دارد و آنها علاقه مندند خودشان را به مرزهای ما برسانند اما ما خود را متناسب با تهدیدات آماده کرده‌ایم.»

هراس داعش از تسلیحات ایران

پیش تر نشریه آمریکایی نشنال اینترست در یک گزارشی نوشت که تاثیرگذاری ایران برکشورهای سوریه، عراق و لبنان و یمن رو به افزایش است و ایران در حال تبدیل شدن به قدرتمندترین رهبر خاورمیانه است. این کشور به واسطه برنامه‌ریزی راهبردی و استقلال انریی می‌تواند مرزهای خود در خاورمیانه را مورد محافظت قرار دهد. نفوذ سیاسی این کشور تدریجا رو به افزایش است و احتمالا روزی به توازن قدرت در منطقه دست ‌یابد. چراکه ظهور داعش در عراق و سوریه هشداری برای ایران و متحدانش است. این نشریه در ادامه نوشت همان طور که یک ژنرال ایرانی اخیرا گفته است: «ایران امروز در عراق با داعش مبارزه می کند تا نیاز نباشد فردا با آنها در تهران بجنگیم.» ایران با چهار سلاح شبه نظامیان در جنوب عراق، هواپیماهای بدون سرنشین، جنگنده اف- ۱۴، موشک‌های هدایت‌شونده، می‌تواند با داعش وارد مبارزه شود و تحرکات داعش را در نزدیکی مرزهای ایران تحت کنترل خود در آورد. این چهار سلاح یکی از مهم‌ترین ابزارهای دفاعی و امنیتی ایران علیه داعش است که این گروه تروریستی به‌طور قطع همواره باید از آن هراس داشته باشد.

 منبع: فارس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا