وقوع ۴۰۲۰ خودکشی در سال ۹۴

موبنا – احمد شجاعی در حالی این آمار را ارائه داده است که بروز چند مورد خودکشی در روز‌های اخیر موجی از نگرانی‌ها را در این باره به وجود آورده است. هر چند برآورد‌ها نشان می‌‌ دهد میزان خودکشی در ایران نسبت به میانگین جهانی پایین‌تر است، اما از آنجا که در فرهنگ ما خودکشی …

موبنا – احمد شجاعی در حالی این آمار را ارائه داده است که بروز چند مورد خودکشی در روز‌های اخیر موجی از نگرانی‌ها را در این باره به وجود آورده است.
هر چند برآورد‌ها نشان می‌‌ دهد میزان خودکشی در ایران نسبت به میانگین جهانی پایین‌تر است، اما از آنجا که در فرهنگ ما خودکشی همواره امری مذموم تلقی می‌شود، حتی بروز یک مورد خودکشی نیز نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند. این در حالی است که در روز‌های سپری‌شده از سال جدید شاهد رسانه‌ای شدن چند مورد خودکشی بوده‌ایم که در ملا عام اتفاق افتاده است. خودکشی یک مرد در خیابان میرداماد، خودکشی دختری نوجوان در اتوبان نیایش و مواردی دیگر از خودکشی در تهران و شهرستان‌ها موجی از نگرانی را به وجود آورده است، تا جایی که وزیر بهداشت اخیرا در جلسه‌ای که به منظور بررسی ابعاد خودکشی در ایران برگزار شد، نسبت به اپیدمی شدن خودکشی در کشور هشدار داد.
سید حسن قاضی‌زاده هاشمی از رسانه‌ها خواست تا کمک کنند که اختلالات روانی و به ویژه خودکشی در کشور، به اپیدمی تبدیل نشود و به گونه ای نباشد که مردم از چنین رفتارهایی تقلید کنند. او گفت: اطلاع‌رسانی و خبر، به‌ویژه در مورد رخدادهایی مانند خودکشی و اختلالات روانی کار دشواری است، زیرا از یک سو قصد دارید که اخبار را مخابره کنید و از سوی دیگر این خبر همانند شمشیری دو لبه است.
از یک طرف می‌خواهید به جامعه امید دهید و از طرف دیگر نباید واقعیت‌ها را کتمان کرد که کار سختی است و نیازمند هنرمندی، علم، تجربه و خویشتنداری است. وزیر بهداشت به ذکر علل خودکشی پرداخت و ادامه داد: افسردگی، مصرف مواد مخدر و خشونت‌های خانوادگی بخشی از عوامل خودکشی است، اما اینکه زمینه‌های اجتماعی آن چیست، مربوط به رانت و گرفتاری‌های موجود کشور نیست، زیرا در کشورهای اسکاندیناوی به‌رغم داشتن نظام اداری پاک و بدون فساد، آمار خودکشی بسیار بالاست. بنابراین ضروری است تا یک کالبدشناسی روانی انجام شود و از انجمن تقاضا دارم تا عوامل خودکشی را به دقت بررسی کند.

افسردگی و خودکشی

در اظهار نظر‌هایی که در روز‌های اخیر درباره خودکشی انجام شده، مدام بر نقش اختلالات روانی به ویژه افسردگی تاکید شده است. دوشنبه هفته جاری رئیس انجمن علمی پیشگیری از خودکشی گفت: براساس تحقیقات میزان افسردگی در کشور طی ۱۰ سال گذشته افزایش داشته است و مطالعات نیز نشان داده که افسردگی میزان اقدام به خودکشی را شش برابر افزایش می‌دهد. سیدکاظم ملکوتی درباره خودکشی‌های اخیر که در ملاءعام و اماکن پرتردد اتفاق افتاده است، گفت: خودکشی موضوعی نیست که بگوییم صرفا ریشه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی یا روانی دارد. توجه به این نکته لازم است که باید تمام این عوامل خطر در فردی جمع شود تا اقدام به خودکشی کند. او با تاکید بر اینکه نقش عوامل خطر بر اقدام به خودکشی به یک ‌اندازه نیست، ادامه داد: بیماری‌های اعصاب و روان همچون افسردگی احتمال اقدام به خودکشی را شش برابر افزایش می‌دهد و از آنجا که در این شرایط روش‌ها بسیار خطرناک و منجر به فوت می‌شود، در نتیجه پارامترهایی همچون افسردگی که وزن بیشتری دارند، اهمیت بیشتری می‌یابد. ملکوتی با بیان اینکه از میان عوامل خطر مرتبط با اعصاب و روان دومین عامل مساله اعتیاد و مصرف الکل است، گفت: بیکاری از جمله عوامل اجتماعی است که نقش بسیار مهمی در اقدام به خودکشی افراد دارد. عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: مشکلات اقتصادی و مالی در مردانی که اقدام به خودکشی کرده‌اند، از اهمیت بالایی برخوردار است و اقدام به خودکشی در میان زنان معمولا به دلیل عوامل اجتماعی رخ می‌دهد.

کاهش خودکشی در ایران

با وجود اینکه خودکشی‌های اخیر نگرانی‌هایی را به وجود آورده است، رئیس پزشکی قانونی می‌‌‌گوید خودکشی در سال ۹۴ نسبت به گذشته کاهش داشته است. روز گذشته احمد شجاعی گفت: در سال گذشته آمار تلفات خودکشی در کشور ۸/۱ درصد کاهش یافت. در سال گذشته ۴۰۲۰ نفر بر اثر خودکشی در کشور جان خود را از دست دادند در حالی که این رقم در سال قبل از آن ۴۰۹۵ نفر بود. بر اساس اعلام روابط عمومی پزشکی قانونی، وی تصریح کرد: در سال گذشته از کل تلفات خودکشی در کشور ۲۸۸۷ نفر مرد و ۱۱۳۳ نفر زن بودند.

 منبع: آریا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا