عادل خودش را ارزان نمی‌فروشد!

موبنا – مايلي‌كهن در گفت و گو با بانک ورزش درباره ماجراي فوت پدر محمد نادري و كي‌روشي‌پور(!) و همچنين انتخاب تاج به عنوان ر ئيس فدراسيون به طور تفصيلي صحبت كرد. درباره برنامه شنبه شب دورهمي‌چه نظری دارید؟ من که قبلا درباره این برنامه و حضورم در آن صحبت کرده‌ام اما یک نکته مهم …

موبنا – مايلي‌كهن در گفت و گو با بانک ورزش درباره ماجراي فوت پدر محمد نادري و كي‌روشي‌پور(!) و همچنين انتخاب تاج به عنوان ر ئيس فدراسيون به طور تفصيلي صحبت كرد.
درباره برنامه شنبه شب دورهمي‌چه نظری دارید؟
من که قبلا درباره این برنامه و حضورم در آن صحبت کرده‌ام اما یک نکته مهم این است که به نظر من شخصیت مهران مديري فوق‌العاده است. تا قبل از اینکه با او برخورد نکرده باشید، متوجه چنین شخصیتی از او نمي‌شويد.
یعنی در خارج از صحنه رفتار طنزآلودی ندارد؟
اصولا فکر مي‌کنیم شخصیت خارج از برنامه آقای مدیری هم طنز باشد اما او کاملا شخصیت ممتازی دارد.
شما قبل از شروع برنامه در پشت صحنه با مهران مدیری صحبت و هماهنگی داشتید؟
به هیچ وجه با هم صحبتی نداشتیم و من براي اولين بار ایشان را روی صحنه دیدم و قبلا هیچ برخوردی با هم نداشتیم اما محمد نادری را قبل از ضبط در پشت صحنه دیده بودم.
در جریان بودید که ماجرای فوت پدر محمد نادری و پرداخت دیه او توسط شما قرار است در رسانه عنوان شود؟
بله، قبلش به من گفتند که می‌خواهیم چنین بحثی را مطرح کنیم که من گفتم مگر برنامه ماهیتش طنز نیست؟ عنوان کردن این ماجرا تلخ است اما بعدا خودشان گفتند اشکالی ندارد. من هنوز هم خانواده نادری را فراموش نکرده‌ام و به‌طور تلفنی با آنها در تماس هستم.
اینکه شما باعث فوت پدر یک خانواده شده‌اید و با رضایت آنها و پرداخت دیه، عملا دلیلی نداشته که ارتباط‌تان را ادامه دهید اما این کار را کرده‌اید و مرتبا به آنها سر زده‌اید و این موضوع باعث شد که حتی مهران مدیری مکث کند و شاید بغض!
من آنها را در این سال‌ها فراموش نکرده‌ام. با اینکه روال قانونی طی شد و دیه هم پرداخت شده است. وظیفه خودم دانستم که ارتباطم را حفظ کنم. البته من به نوعی این بچه‌ها را قبلا می‌دیدم اما مدتی است که به دیدن‌شان نرفته‌ام ولی ارتباط تلفنی‌ام قطع نشده بود.
می‌دانستید که پسر این خانواده هنرپیشه طنز شده است؟
بله، در جریان بودم و می‌دانستم محمد در کار طنز و هنرپیشگی است.
در شرایطی که گفته بودید اين
صدا و سیمای موزامبیک است نه صداوسیمای ایران اما در برنامه دورهمي‌این فرصت به شما داده شد تا درباره کی‌روش صحبت کنید. چالش خوبی با مدیری داشتید؟
در این زمینه نمی‌توانم قضاوت کنم چراکه برنامه دورهمي‌یک برنامه ورزشي نبود ضمن اینکه ما دنبال منطق هستیم و براساس آن می‌خواهیم صحبت کنیم. شما نقطه‌نظراتت را می‌گویی من هم نقطه‌نظراتم را. درنهایت ممكن است روی نقطه‌نظرات‌مان به توافق نرسیم اما دعوا که نداریم. متاسفانه برنامه ۹۰ به دنبال نقطه‌نظرات منطقي نیست. باز هم باید بگویم متاسفانه دقیقا دو سال است که درواقع فردوسی‌پور از اسم بامسمایی که دارد دور شده و در کارش اعمال سلیقه می‌کند.
مدیری با اینکه اطلاعات فوتبالی‌اش کم است اما باز هم در لحظاتی از برنامه با شما پینگ‌پنگی مصاحبه کرد. کاش عادل هم این فرصت را به شما می‌داد.
عادل این کار را نمی‌کند چون او اگر هفته‌ای یک بار در برنامه‌اش از کی‌روش دفاع نکند یا اسمش را نیاورد، هفته ‌اش نمي‌گذرد! البته عادل تیم دارد ولی این تیم خارج از تیم برنامه ۹۰ هستند و بیرون از این برنامه از سیاست‌های او در قبال کی‌روش حمایت می‌کنند. این را هم بگویم که عادل در زمینه مادی ضعفی ندارد.
مطمئن هستید؟
(مکث می‌کند) اعتقادم است. یا اینکه بهتر است بگویم عادل خودش را ارزان نمی‌فروشد.
صحبتی که شما درباره عملکرد کی‌روش در فوتبال ایران انجام دادید هنوز هم منتقدان شما را آرام نکرده و می‌گویند که مثال دیدار ایران و آرژانتین مهم‌ترین دلیل بر آن است که کی‌روش يك مربی بین‌المللی است.
درواقع آن‌ها فقط یک ربع بازی مقابل آرژانتین را می‌بینند اما نمی‌بینند که در مقدماتی جام‌جهانی مقابل کره چطور بازی کردیم در مقابل كره فقط یک توپ بردیم و همان یک توپ هم گل شد یا اگر داور گل ازبکستان در تاشکند را می‌دید، الان درباره بازی ایران مقابل آرژانتین کسی صحبت نمی‌کرد. همان‌طور که گفتم حساب، حساب دو دوتا چهارتاست. تیم‌ملی خوب بازی نمی‌کند. بازیکنی در تیم منتخب آسیا نداریم. مرد سال فوتبال آسیا نداریم. لژیونر موفق در اروپا نداریم و در جمع ۳۲ تیم جام‌جهانی سی و یکم شدیم. این منطق و متر و معیار برای عملکرد و مقایسه یک مربی است. در فوتبال غیر از نتیجه مگر عوامل دیگری هم برای بررسی عملکرد یک مربی وجود دارد؟
در برنامه مهران مدیری گفتید که نقطه‌ضعف‌تان این است که زود عصبانی می‌شوید؛ خب چرا عصبانی می‌شوید؟ عصبانی نشوید، طوری می‌شود…؟
من از حرف غیرمنطقی عصبانی می‌شوم. حرف غیرمنطقی که می‌گویند کی‌روش موفق بوده. اگر می‌خواهند از عملکرد او دفاع کنند این عملکرد را در قالب متر و معیار بگذارند. او در فوتبال ما چه نتایج فوق‌العاده‌ای کسب کرده؟ در جام ملت‌ها مقام آورده؟ از گروه مقدماتی جام‌جهانی صعود کرده؟ چه‌کار کرده؟
قبول دارید برنامه ۹۰ حتی روی هنرپیشه‌ها هم تاثیر گذاشته به طوری که محمد نادری گفت در پشت صحنه با شما سر کی‌روش بحث کرده و موافق کی‌روش است.
یکی از مشکلات ما هم همین است. من هیچ‌چیز از بازیگری نمی‌دانم اما به طور تخصصی درمورد بازیگری نظر می‌دهم هرچند که اظهارنظر درباره فیلم راحت‌تر از فوتبال است چون شما فیلم را نگاه می‌کنی و نظر می‌دهی اما در فوتبال همه به نتیجه نگاه می‌کنند و به طور احساسی نظر می‌دهند. از شما می‌پرسم چرا در برنامه‌هایشان روی یحیی گل‌محمدی هیچ مانوری نمی‌دهند؟ مگر او نتیجه نگرفته؟ واقعا چرا کسی درباره یحیی صحبت نمی‌کند؟ اما همه درباره کی‌روشی که موفق نبوده حرف می‌زنند.
البته این حرف شما تا حدودی درست است. باید از مربیانی چون یحیی و عبدا… حمایت شود.
عبدا… را با یحیی مقایسه نکنید. ویسی مربی جوان و قابلی است اما با یحیی تفاوت دارد. یحیی را باید با کی‌روش مقایسه کرد. او در خارج از ایران نتیجه گرفته. کی‌روش توانسته به یک تیم مطرح سه گل بزند؟ اما این بچه با اقتدار اول گروهش در جام باشگاه‌های آسیا شد. عبدا… ویسی پارسال در پلی‌آف تیمش را نگه داشت. در پیکان هم موفق نبود. هرچند مربی آینده‌دار و خوبی است اما فعلا نباید او را با یحیی مقایسه کرد. از شما می‌پرسم تیم‌های ملی کشورهای عربی قوی‌ترند یا باشگاه‌هایشان؟ معلوم است باشگاه‌هایشان چون آنها در باشگاه‌ها بهترین بازیکنان خارجی را می‌آورند و هزینه می‌کنند. یحیی مقابل باشگاه‌های عربی که از تیم‌های ملی‌شان هم قوی‌ترند، خوب کار کرد و نتیجه گرفت. به همین احسان پهلوان نگاه کنید؛ این بچه بی‌نظیر بازی می‌کند. یحیی توانسته چنین بازیکنانی را به فوتبال ایران معرفی کند. پس باید او را با کی‌روش مقایسه کرد نه عبدا… ویسی.
درباره یحیی گفته می‌شود به لحاظ شخصیتی چون آرام است، نمی‌تواند در تیم‌های پرطرفداری چون پرسپولیس دوام بیاورد.
اصلا اين حرف را قبول ندارم. یحیی در پرسپولیس بود اما مظلوم واقع شد. نتایج یحیی قابل قیاس با نتايج برانکو نبود. مگر یحیی در پرسپولیس بد کار کرد؟ او فقط در فینال جام‌حذفی در پنالتی باخت. برانکو تا چهار ماه پیش نتایجش خوب نبود و نیم‌فصل، نهم جدول بود اما به او فرصت دادند و از او حمایت کردند. موضوع این است که برانکو را تحمل کردند اما یحیی را تحمل نکردند.
شما فکر می‌کنید یحیی می‌توانست در پرسپولیس دوام بیاورد؟ آن هم در شرایطی که پیشکسوتان باشگاه‌تان به شدت از او انتقاد می‌کردند.
در تیم‌های بزرگ این مسائل هست اما مسئله اینجاست که جایی که مربی خارجی وجود دارد، ما دیگر مربی ایرانی را نمی‌بینیم. به نظر من نقش همین کریم باقری در جمع کردن تیم پرسپولیس کمتر از برانکو در این فصل نبود اما چون خودی هستند، دیده نمی‌شوند. در فوتبال اگر كل مجموعه با هم باشند می‌توانند موفق باشند. ضمن اینکه باقری پرسپولیس را جمع کرد اما کسی از او چیزی نمی‌گوید. یا همین نعیم سعداوی که در قهرمانی فولاد نقش داشت یا عدم حضورش به فولاد ضربه زد. این‌ها ظلم است به مربیان خودی. اصلا مربیان ایرانی را نمی‌بینیم در صورتی که من می‌دانم کریم باقری به خوبی روی بازیکنان و تیم اشراف دارد و بچه‌ها دوستش دارند. آقاکریم یک شخصیتی دارد که یک جاهایی غیرقابل نفوذ است.
انتخابات فدراسیون فوتبال را چطور دیدید؟ آجورلو معتقد بود که دولت در انتخابات دخالت کرده است.
اولا باید بگویم آجورلو را دوست دارم اما از آنجایی که همیشه به صراحت حرفم را زده‌ام، اعتقادم این است این عزیزان بین این همه فوتبالی‌هایی که خاک فوتبال را خورده‌اند، مدیریت كرده‌اند و درس فوتبال را خوانده‌اند در فوتبال نقشی نداشته‌اند. از قدیم گفته‌اند در جایی که آب هست، تیمم حرام است. وقتی افرادی هستند که شاخص‌های لازم را دارند اما کنار زده می‌شوند، آن وقت می‌بینیم که امثال تاج، عزیزمحمدی و آجورلو می‌آیند و ریاست فدراسیون فوتبال را حق خودشان هم می‌دانند. آیا به من مایلی‌کهن اجازه می‌دهند در سپاه یا نیروی انتظامي‌مسئولیت داشته باشم؟ نه، چنین اجازه‌ای نمی‌دهند. پس ما هم وقتی این آقایان به فوتبال می‌آیند باید ناراحت شویم اما خیلی جالب است؛ به فوتبال آمده‌اند تازه دلخور هم می‌شوند.
اما خودتان هم قبلا گفته بودید دولت از تاج حمایت می‌کند.
الان هم می‌گویم. من قبلا پیش‌بینی کرده بودم که تاج از ناحیه دولت مورد حمایت قرار بگیرد. در تمام دنیا فوتبال کاملا سیاسی است چراکه تبعات باخت و برد فوتبال در سیاست و اجتماع تاثیرگذار است پس دولت‌ها و سیاسیون فوتبال را رها نمی‌کنند و روی اینکه فوتبال به چه کسی سپرده شود تاکید دارند. در تمام دنيا آدم‌هایی را می‌گذارند بالای سر فوتبال تا مشکلات را کم کنند هرچند که آنها در کشورشان مشکلات زیادی ندارند اما باز هم این کار را می‌کنند. به نظر من آجورلو نباید از اینکه دولت از تاج حمایت کرده ناراحت شود. مگر جام‌جهانی روسیه را مدودف به کشورش نبرد؟ یا جام‌جهانی قطر را امیر قطر به دوحه نبرد؟ همان‌طور که گفتم دو دوتا می‌شود چهارتا؛ باید سیاسیون در فوتبال دخالت کنند و این کار را هم می‌کنند اما باید طوری دخالت کنند که مشکلات فوتبال به مشکلات مملکتی اضافه نشود. هیچ اشکالی ندارد که دولت دخالت کند اما به شرطی که باری از فوتبال برداشته شود. من از هر سه این کاندیداها عذرخواهی می‌کنم اما باید حرفم را بزنم. کسانی در این فوتبال هستند که پوست، خون و استخوان‌شان از فوتبال است. اگر آنها بیایند دیگر امثال این دوستان
شانسی ندارند.
فکر می‌کنید با رفتن کفاشیان و آمدن تاج، مشکلات فوتبال کم شود؟
کفاشیان تازه برگشته است. اصلا چه کسی می‌گوید کفاشیان رفته؟ اصلا چنین چیزی نیست و این حرف را نزنید. این فوتبال آن‌قدر برای آقایان شیرین است که رشته خودشان را هم فراموش کرده‌اند هرچند که از فوتبال هم چیزی نمی‌دانند. الان درباره دو ومیدانی از کفاشیان بپرسید پاسخی ندارد بدهد، هرچند ۸ سال است در فوتبال حضور دارد اما فوتبال را هم نمی‌شناسد. همین امروز سرمربی تیم‌ملی را تغییر دهیم و قرار باشد یک سرمربی خوب خارجی بیاوریم، اصلا نمی‌داند چه سرمربی‌ای به درد تیم‌ملی می‌خورد. فوتبال برای آقایان شیرین است چون مزایای زیادی برایشان دارد.
منتقدان تاج می‌گویند در اصل عادل فردوسی‌پور رئیس فدراسیون شده چون فردوسی‌پور هرچه می‌گوید تاج قبول می‌کند.
امیدوارم این‌طور نباشد. تاج یک جاهایی بسیار محکم کار کرده است. او با پشتوانه دولتی آمده اما همه چیز این فوتبال خنده‌دار است. همین آقای کفاشیان ۸ سال پیش منتخب دولت بود اما دو هفته بعد خود کفاشیان گفت دولت نباید در کار فوتبال دخالت کند. آدم از این چیزها شاخ درمی‌آورد. ما که همه زندگی‌مان ورزش بوده اگر یک تیمي‌بگیریم می‌گویند پشتش قوی بوده است. در مجموع باید بگویم کاری کردیم که یک عده بگویند فوتبال ما پتانسیل ندارد در صورتی که عکس آن است. خدا شهرداری را خیر دهد که در تهران زمین‌هایی را درست کرده تا به فوتبال کمک کند. به هر حال امیدوارم حضور تاج به نفع فوتبال‌مان شود، کفاشیان هم که سر جایش است. در اصل فقط اتاق‌ها جابه‌جا شده و همان‌طور که گفتم کفاشیان تازه آمده است.
ولی به نظر می‌رسد در پست دبیرکلی تغییراتی ایجاد شود تا اسدی هم برود.
اسدی کاربلد و شایسته است. کسی بوده که هميشه با قدرت کارش را انجام داده هرچند که یک جاهایی هم ترمز اسدی را کشیده‌اند. مشکل اسدی این است که تنهاست. امیدوارم تاج جلوی گردن‌کلفتی‌ها را در فوتبال بگیرد نه اینکه اسم پسرم را بگذارم رستم اما بترسم صدایش کنم. قانون باید ملاک و معیار باشد تا همه چیز
سر و سامان بگیرد. همین بازی پرسپولیس با استقلال اهواز مگر حواشی‌اش کم بود؟ اگر براساس قانون برگزار می‌شد، فردای آن بازی باید با متخلفان برخورد می‌کردند.
قبول دارید تاج تحت تاثیر فردوسی‌پور است و بعید است کی‌روش از تاج هم حرف‌شنوی داشته باشد؟
تاج باید به کی‌روش تفهیم کند که تو کارمند ما هستی نه ما کارمند تو. البته یک مقطع جلوی کی‌روش درآمد اما عقب‌نشینی کرد. اسلامیان هم همین‌طور آمد جلو و یک چیزهایی گفت اما تعجب می‌کنم که چرا او هم عقب کشید! کی‌روش باید بداند که کارمند فدراسیون فوتبال ایران است و خواسته‌اش را باید به فدراسیون بدهد نه مطبوعات. یعنی چه که پیراهن، زمین و… نداریم و این مسائل را به مطبوعات اعلام کند. مگر تا حالا لخت بازی کرده‌ایم؟! چطور وقتی ۱۰۰هزار دلار را گرفتی همه چیز خوب شد. مگر برای بازی با گوام و هند در زمین شماره یک آزادی تمرین نکردید؟ همین زمین کمپ تیم‌ملی به مراتب از زمین اردوی آفریقایی که شما بردید بهتر است، بعد هم اگر زمین بد است چرا نمی‌گذارید دیگر تیم‌ها در زمین شماره یک کمپ تمرین کنند؟! می‌گویند کی‌روش نمی‌گذارد در کمپ تیم‌ملی تمرین کنیم. حکایت، حکایت ضرب‌المثل ما شمالی‌هاست که می‌گوییم «نه خود خورم، نه کس دهم/ گَنده کنم به سگ دهم!».
به نظر می‌رسد کی‌روش پس از بازگشت به ایران پاسخ مصاحبه‌های شما را خواهد داد. شاید برای خودش دلایلی داشته باشد.
كي‌روش بعد از چهلم فوت همسرش هم به ایران نیامده است و دلايل ديگري دارد که هنوز به ايران نیامده است.
با همه انتقادهایی که شما دارید اما کی‌روش بهترین مربی خارجی پس از انقلاب شناخته شد.
اتفاقا این برنامه فردوسي پور هم به‌نفع کی‌روش یکسویه بود و کسی به اینکه او این نظرسنجی را به دو قسمت تقسیم کرد، توجهی نکرد. درواقع با اعلام گزینه‌ها، رای برانکو را به سمت کی‌روش تغییر داد. جدا از اینکه کی‌روش در زمینه مربیگری تیم‌ملی موفقیت نداشته و برانکو از او موفق‌تر بوده چراکه در جام ملت‌ها سوم، در بازی‌های آسیایی پوسان قهرمان شد و به جام‌جهانی هم صعود کرد. اما کی‌روش برای فوتبال ما چه‌کار کرد؟ از این همه که بگذریم، اگر می‌خواست بین برانکو و کی‌روش نظرسنجی بگذارد، فقط باید بین آنها این نظرسنجی را برگزار می‌کرد نه اینکه با زیرکی استانکو و کرانچار را هم که در پرسپولیس مربیگری کرده بودند به گزینه‌ها اضافه کند که شاید بخشی از پرسپولیسی‌ها به این دو مربی رای داده باشند. آقای کی‌روشی‌پور با یک حرکت خودجوش و بدون مهندسی این کار را کرد. اگر فقط آرای این دو مربی را هم به برانکو اضافه کنیم، آن وقت خواهید دید که بهترین مربی خارجی پس از انقلاب برانکوست نه کی‌روش.

 منبع: قانون

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا