برترین تولیدکنندگان تراشه‌های موبایلی

موبنا – روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه کمپانی سامسونگ چهارمین تولید‌کننده تراشه‌های موبایلی در جهان شد. این شرکت مدتی است که تراشه‌های اگزینوس (Exynos) تولید می‌کند و حالا توانسته از این طریق وارد رقابت جدی با برترین تولیدکنندگان تراشه‌های موبایلی شود و در واقع رقیب جدی برای اسنپ دراگون ۸۲۰ شود. از …

موبنا – روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه کمپانی سامسونگ چهارمین تولید‌کننده تراشه‌های موبایلی در جهان شد. این شرکت مدتی است که تراشه‌های اگزینوس (Exynos) تولید می‌کند و حالا توانسته از این طریق وارد رقابت جدی با برترین تولیدکنندگان تراشه‌های موبایلی شود و در واقع رقیب جدی برای اسنپ دراگون ۸۲۰ شود. از طرفی هفته پیش هم شنیدیم که اینتل قصد دارد تولید تراشه‌های موبایلی را متوقف کند. این کمپانی را که همه علاقه‌مندان به دنیای تکنولوژی می‌شناسند از سردمداران بازار پردازنده‌های رایانه‌ها و سرور بوده است. با این حال اینتل نتوانست در حوزه موبایل آن طور که باید موفق ظاهر شود و در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ در این بخش ضرری معادل ۳/ ۷ میلیارد دلار تجربه کرد. به دنبال این مشکلات در نهایت تصمیم گرفت تولید پردازنده‌های موبایلی را متوقف کند. به دنبال این اخبار پر فراز و نشیب از سازندگان تراشه‌های موبایلی بر آن شدیم تا مروری داشته باشیم بر برترین کمپانی‌هایی که پردازنده موبایلی تولید می‌کنند و در رقابت با دیگر شرکت‌های مطرح در این حوزه سعی در هرچه‌بهتر کردن محصولات خود دارند.

در ابتدا باید گفت که تراشه (Chipset) شامل چیپ‌های مختلفی است که مهم‌ترین آن CPU یا همان واحد پردازش مرکزی است. CPU از آنجا که کار اصلی پردازش را انجام می‌دهد حکم مغز در بدن انسان را دارد. یکی دیگر از چیپ‌های مهم واحد پردازش گرافیکی یا همان GPU است که کار چشم را در بدن انسان انجام می‌دهد و چیپ‌های دیگر مانند کنترل‌کننده حافظه، چیپ‌های مخصوص صدا و ویدئو مانند DSP که هریک از اینها مانند حسگر عمل می‌کنند و اطلاعات را به CPU می‌دهند تا پردازش شوند. در واقع کار اصلی را همین CPU انجام می‌دهد و به همین سبب اهمیت بالایی دارد. با اینکه مساحت این چیپ نازک سیلیکونی چند میلی‌متر مربع است شامل هزاران عدد ترانزیستور است که با دقت بالایی به پردازش اطلاعات می‌پردازند. هرچه CPU کوچک‌تر باشد به‌تبع پیچیده‌تر و پروسه ساخت آن نیز سخت‌تر می‌شود.

در حال حاضر شرکت‌های مطرح تولید‌کننده این تراشه‌ها انگشت‌شمارند و در رقابت سختی سعی در پیش‌افتادن از حریف خود دارند. البته هریک از آنها تراشه‌های پایین‌رده و بالارده می‌سازند که در واقع از آنجا که تراشه‌های بالارده در پرچمدارها استفاده می‌شوند طبیعتا توجه بیشتری روی آنهاست و رقابت اصلی بر سر تراشه‌های بالارده است.

کوالکام

qualcomm-snapdragon-820

کمپانی کوالکام (Qualcomm) که در سال ۱۹۸۵ تاسیس شده با سری اسنپ‌دراگون در صدر این تولید‌کنندگان جای گرفته است. همه این شرکت آمریکایی را با ریز‌پردازنده‌ها و تراشه‌های قدرتمندش می‌شناسند و اغلب پرچمداران از تراشه‌ اسنپ دراگون ۸۲۰ این شرکت بهره می‌برند. با توجه به گزارش‌های اخیر، بازار جهانی پردازنده‌های موبایلی در سال ۲۰۱۵ فروش ۱/ ۲۰ میلیارد دلاری را تجربه کرده است که این میزان فروش در مقایسه با سال ۲۰۱۴ چیزی حدود ۴ درصد کاهش را به خود دیده است. با این حال کوالکام با دراختیار داشتن ۴۲ درصد کل این بازار برترین تولیدکننده تراشه‌ موبایلی بوده است.

اپل

A9 Apple

شرکت اپل طراحی تراشه‌ها را به‌طور رسمی در سال ۲۰۱۰ آغاز کرد تا از این تراشه‌ها در محصولات انحصاری خود استفاده کند. جدیدترین گوشی‌های هوشمند اپل یعنی آی‌فون S6 و آی‌فون ۶s Plus و حتی آی‌فون SE که یک گوشی میان‌رده محسوب می‌شوداز پردازنده A9 بهره می‌برند که بر پایه تکنولوژی ۱۴ نانومتری FinFET سامسونگ طراحی شده و برای اولین بار، ظرفیت رم به دو گیگابایت افزایش یافته است. تراشه‌های اپل با ترکیب حرف A و عدد نام‌گذاری می‌شوند که گاهی اوقات حرف X نیز به انتهای آن اضافه می‌شود مانند A6x. همه شماره مدل‌ها نیز با حروف APL آغاز می‌شود. همه چیپست‌هایی که اپل تا امروز منتشر کرده است از معماری ARM بهره می‌برند. موضوعی که در این میان مطرح است این است که اپل فقط تراشه‌های خود را طراحی می‌کند و شرکت‌هایی مانند سامسونگ آنها را تولید می‌کنند. چیپ‌های A9 اپل ۷۰ درصد سریع‌تر از A8 در پردازش‌های معمولی و ۹۰ درصد سریع‌تر در پردازش‌های گرافیکی هستند. اپل میزان تولید تراشه‌های خود را در سال ۲۰۱۵ تا ۱/ ۷ درصد افزایش داده و آنچه مسلم است این کمپانی برنامه دارد در سال ۲۰۱۶ بزرگ‌ترین متقاضی تراشه‌ها در بازار صنعت به حساب آید.

مدیاتک

ez6sl571

مدیاتک را همه علاقه‌مندان به دنیای تکنولوژی با حضور پررنگش در زمینه تولید تراشه‌هایش می‌شناسند که روند رو به رشدی را طی می‌کند. این شرکت تایوانی که تراشه‌های قدرتمند را با قیمتی ارزان تولید و عرضه می‌کند موفق شده در سالی که گذشت ۷/ ۴۰۴ میلیون دلار سودآوری داشته باشد. این شرکت اخیرا چیپ‌های Helio P20 و X20 را عرضه کرده است. درحالی که Helio P20 یک چیپست میان رده با سی‌پی‌یو هشت هسته‌ای به حساب می‌آید، Helio X20 بهترین و پیشرفته‌ترین محصول مدیاتک با ۱۰ هسته پردازشی و هشت هسته Cortex-A53 در کنار دو هسته Cortex-A72 است.اولین تراشه‌ برند جدید مدیاتک Helio X10 بود که روی این تراشه یک پردازنده‌ ۸ هسته‌ای کار گذاشته شده است. ۴ هسته از این پردازنده Cortex-A53 با فرکانس ۲.۰ گیگاهرتز و ۴ هسته‌ دیگر Cortex-A53 با فرکانس ۲/ ۲ گیگاهرتز کار می‌کند. در کنار پردازنده‌ مرکزی، پردازنده‌ گرافیکی PowerVR 6200 استفاده شده است.

سامسونگ

ec4twqa0
کمپانی سامسونگ نیز مدتی است وارد صنعت ساخت تراشه‌ها شده است. این شرکت با تولید تراشه‌های اگزینوس (Exynos) خود حالا توانسته چهارمین تولیدکننده بزرگ تراشه‌های دنیا شود.سامسونگ اولین سری از چیپست‌های موبایلی خود را در سال ۲۰۱۰ با عنوان اگزینوس۳ در اولین پرچمدارش یعنیS Galaxy استفاده کرد. این تولیدکننده کره‌ای قصد دارد با افزایش سرمایه‌گذاری‌های خود در این زمینه رقیب جدی برای پرچمدار تراشه‌های سال ۲۰۱۶ اسنپ دراگون ۸۲۰ محسوب شود. سامسونگ از تراشه‌های اگزینوس ۸ خود در گلکسی اس ۷ و اس ۷ اج استفاده کرده‌ که بسیار قدرتمندند. البته در حال حاضر فقط ۱۵ درصد از تلفن‌های هوشمند این شرکت به تراشه‌های اگزینوس مجهز هستند و بقیه دارای تراشه‌های کوالکام هستند. این کمپانی گزارش می‌دهد که در سال گذشته بیش از ۵۰ میلیون تراشه اگزینوس فروخته است.

 منبع: دنیای اقتصاد| نویسنده:عاقله ترابی 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا