خواب ابدی «الینا» کوچولو با اشتباه مرگبار پزشکی

موبنا – ١٣ اردیبهشت‌ماه امسال بود که الینای ٦ساله به همراه پدر و مادرش به بیمارستان طالقانی گرگان رفت. او قرار بود یک عمل جراحی ساده انجام دهد. مدتی می‌شد که لوزه سوم الینا عفونت کرده بود و به‌شدت می‌سوخت. برای همین باید زیر تیغ جراحی می‌رفت. الینا ترسیده بود، دلهره داشت، ولی دلهره‌هایش تنها …

موبنا – ١٣ اردیبهشت‌ماه امسال بود که الینای ٦ساله به همراه پدر و مادرش به بیمارستان طالقانی گرگان رفت. او قرار بود یک عمل جراحی ساده انجام دهد. مدتی می‌شد که لوزه سوم الینا عفونت کرده بود و به‌شدت می‌سوخت. برای همین باید زیر تیغ جراحی می‌رفت. الینا ترسیده بود، دلهره داشت، ولی دلهره‌هایش تنها ترس از پزشک و اتاق عمل بود. او هرگز تصورش را هم نمی‌کرد که چه سرنوشت شومی انتظارش را می‌کشد.

پیش از عمل تمام آزمایش‌های لازم انجام شد تا سلامت جسمی الینا تایید شود. پدر الینا دخترش را در آغوش کشید و با صحبت‌هایش سعی کرد ترس او را کمتر کند. الینا با پدر و مادرش خداحافظی کرد و راهی اتاق عمل شد. خانواده‌اش پشت در اتاق عمل انتظار الینا را می‌کشیدند.

تنها دعایشان این بود که دختر کوچکشان در اتاق عمل وقتی تنها می‌شود، نترسد. پدر و مادر الینا منتظر بازگشت دخترشان شدند.

ساعتی بعد الینا از اتاق عمل برگشت. هنوز آنچه به‌سر این خانواده آمده بود، مشخص نبود. دقایقی بعد وضع عجیب الینا نشان از یک حادثه تلخ می‌داد. الینا مرتب بدنش باد می‌کرد و حالش بدتر می‌شد. پدر و مادرش خیلی تعجب کرده بودند. دخترک دوباره به اتاق عمل منتقل شد.

این‌بار انتظارها و ثانیه‌ها زجرآور‌تر از قبل برای پدر و مادر الینا طی شد. انگار عقربه‌های ساعت از حرکت ایستاده بود و تکان نمی‌خورد. بالاخره پزشک از اتاق عمل بیرون آمد و تمام امیدهای خانواده الینای خردسال ناامید شد. دخترک در کمال ناباوری با داروی بیهوشی به خواب رفته بود و دیگر بیدار نشد. به گفته خانواده الینا عوارض عمل باعث متورم شدن قفسه سینه کودک و تزریق داروی بیهوشی و عمل مجدد، منجر به ایست قلبی و پایین آمدن ضریب هوشی کودک شده بود و الینا با تمام آرزوهای کودکی‌اش از ١٣ اردیبهشت به حالت کما رفت.

هیچ کس جوابی به ما نمی‌دهد
فروتن، پدر این کودک که به‌شدت شوکه شده و حال خوبی ندارد درباره آن روز شوم می‌گوید: «ساعت ٣٠: ١٦ دقیقه ١٣ اردیبهشت‌ماه دخترم را برای عمل لوزه در بیمارستان طالقانی گرگان بستری کردم و آن شب آنجا بود. ساعت ٢٠: ٠٩ دقیقه فردای آن روز الینا را به اتاق عمل بردند.

ساعت ۱۰ عمل تمام شد و ساعت ٣٠: ١١ دقیقه او را از اتاق عمل بیرون آوردند، درحالی‌که اعضای بدنش ورم کرده بود. دخترم برای لحظه‌ای که به‌هوش آمد. می‌گفت جگرم می‌سوزد و پرستاران وقتی این وضع را دیدند ساعت ١٦ بعد از ظهر به دکتر خبر دادند تا سریع‌تر بیاید.

ساعت ١٦ بود که بار دیگر الینا را به اتاق عمل بردند و با وصل کردن شیلنگ می‌خواستند ورم بدن الینا را از بین ببرند ولی ناگهان دیدم که الینا را به آی‌سی‌یو انتقال دادند و مشخص شد که به کما رفته است. دخترم دچار مرگ مغزی شده و الان هشت روز است که در آی‌سی‌یو بستری است و هنوز هیچ پزشکی مرگ الینا را تایید نمی‌کند. ما هم سرگردان مانده‌ایم. هیچ‌کس هم از رئیس بیمارستان تا پزشکان جوابگوی ما نیست. من به دانشگاه علوم پزشکی و حراست و دادستانی و جاهای مختلف مراجعه کردم اما هنوز جوابی نداده‌اند. مسئولان دانشگاه علوم پزشکی می‌گویند باید مرگ کودک تایید شود تا ما به شکایت شما رسیدگی کنیم و تا زمانی که زنده است، نمی‌توانیم پیگیری کنیم. از آن تاریخ به بعد چند شب در نمازخانه بیمارستان خوابیدم اما در را از پشت قفل کردند. برخی شب‌ها نیز داخل خودرو خوابیدم و الان هشت روز است که خواب و خوراک نداریم. ما به بیمارستان درخواست دادیم که ٥ تا پزشک بیاورند و مرگ مغزی یا وضع الینا را مشخص کنند اما هیچ‌کس هنوز به ما جوابی نداده است.»

پدر الینا از اهدای اعضای بدن دخترش خبر داد و گفت: «خدا خودش این بچه را به من داده و الان هم گرفته، اما من بچه‌ام را سالم به این بیمارستان آوردم و این‌طور با اشک و غصه اینجا را ترک می‌کنم. برایم سخت است. از پزشکان می‌خواهم که بیشتر دقت کنند و دلشان برای بچه‌های مردم بسوزد.»

پیگیری علت به کما رفتن الینا
در ادامه سیدمحمدحسینی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان از تشکیل دو تیم ویژه برای پیگیری علت مشکل به وجود آمده برای کودک ٦ساله هنگام عمل جراحی در بیمارستان گرگان خبر داد و ضمن همدردی با خانواده و بستگان این کودک به فارس گفت: «درصورتی‌که قصور پزشکی ثابت شود با خاطیان و عاملان آن برخورد جدی خواهد شد. مباحث جراحی تخصصی و پیچیده‌ است و تا زمانی که بررسی دقیق و فنی انجام نشود نمی‌توان اظهارنظر صریحی کرد.»

وی همچنین از رسانه‌ها و مردم استان خواست از اظهارنظرهای احساسی خودداری کنند زیرا درحال حاضر نیز بسیاری از بیماران در بیمارستان‌ها بستری هستند که ممکن است دچار استرس و تشویش شوند. حسینی همچنین از ایجاد محدودیت برای پزشک معالج تا به ثمر رسیدن تحقیقات لازم خبر داد و گفت: «به‌محض مشخص شدن دلیل این حادثه آن را اعلام خواهیم کرد.»

اعزام تیم ویژه وزارت بهداشت
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان درباره علت به کما رفتن «الینا فروتن» گفت: «این دختر ٦ساله پس از عمل لوزه، دچار آمفیزم زیر جلدی شد، موردی که ممکن است در مواردی از اعمال لوزه برای کودکان اتفاق بیفتد و در کتاب‌ها نیز به آن اشاره شده است. پس از بروز این عارضه، وی مجدد به اتاق عمل برده شد و در پی‌‌ای‌سی‌یو، مراقبت‌های لازم برای وی انجام ‌شد. در این شرایط نیز تمام اقدامات لازم برای وی انجام می‌شود و جهت تخلیه هوا از ریه موارد درمانی لازم برای وی صورت می‌گیرد. با وجود این اقدامات، ساعت پنج صبح وی دچار «ارست» شد و عملیات احیا و دیگر اقدامات برای وی انجام می‌شود. اکنون نیز گروه‌های حراست و بازرسی درمان دانشگاه این موضوع را پیگیری می‌کنند. همچنین گروهی از تهران اعزام شده‌اند تا روند درمان و مشکلات ایجاد شده را بررسی و تصمیم‌های لازم را اتخاذ کنند. در صورتی که خطای پزشکی محرز شود، با عوامل آن برخورد قانونی لازم صورت می‌گیرد. از طرف دیگر تمام عوامل پزشکی پیگیر وضعیت این بیمار هستند و جهت همدردی با خانواده بیمار، چندین جلسه نیز با والدین وی داشته‌اند.» دکتر میردهقان، مدیرکل نظارت بر درمان و توانبخشی وزارت بهداشت نیز در این‌باره به ایسنا گفت: تیم ویژه وزارت بهداشت برای بررسی دقیق این موضوع به بیمارستان طالقانی گرگان اعزام شده‌اند و نتایج پس از بررسی‌های لازم اعلام می‌شود.

این درحالی است که در فروردین‌ماه امسال، حریرچی، قائم‌مقام وزیر و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره خطاهای پزشکی گفته بود: «باتوجه به گزارش مواردی از خطاهای پزشکی در بیمارستان‌های کشور، وزیر بهداشت کمیته‌ای را متشکل از افراد باتجربه از معاونت‌های مختلف وزارت بهداشت برای پیشگیری از خطاهای پزشکی تشکیل داد. خطاهای پزشکی در تمام دنیا وجود دارد اما در کشور ما حتی یک مورد آن موجب نگرانی است و لازم است با اقدامات کارشناسی شده، جلوی بروز و افزایش این خطاها که موجب مرگ یا آسیب جدی به بیماران می‌شود، گرفته شود.»

 منبع: روزنامه شهروند

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا