۱۰ خواب که هرگز نباید نادیده بگیرید

موبنا – با این حال، آن‌چه را که در طول خواب اتفاق می‌افتد می‌توان از لحاظ علمی نیز مورد بررسی قرار داد. گروهی پژوهشی از دانشمندانِ بخش آزمایشگاه علومِ اعصاب رایانه‌ای در موسسه‌ی پژوهشیِ پیشرفته‌ی بین‌المللی علوم ارتباطات در کیوتوی ژاپن، هنگامِ شناساییِ تصاویر بصری در خواب‌ها و رویاها، اسکن‌های مغزی چند فرد را بررسی …

موبنا – با این حال، آن‌چه را که در طول خواب اتفاق می‌افتد می‌توان از لحاظ علمی نیز مورد بررسی قرار داد. گروهی پژوهشی از دانشمندانِ بخش آزمایشگاه علومِ اعصاب رایانه‌ای در موسسه‌ی پژوهشیِ پیشرفته‌ی بین‌المللی علوم ارتباطات در کیوتوی ژاپن، هنگامِ شناساییِ تصاویر بصری در خواب‌ها و رویاها، اسکن‌های مغزی چند فرد را بررسی کردند.

طبق نتایج این پژوهش، نحوه‌ی دیدنِ خواب‌ها و رویاها درست شبیهِ تماشای جهان واقعی در هنگام بیداری است.

برای تحلیل خواب‌ها باید چگونگیِ شرکت در فعالیت‌های روزانه‌مان را نیز بررسی و مطالعه کنیم. آیا خواب‌ها بازپخش محرک‌های بصریِ چیزهایی هستند که در ساعت‌های بیداری مشاهده می‌کنیم یا پیام‌هایی از طرف دنیای ماوراء برای هدایت‌ و راهنمایی‌مان؟ معنی این خواب‌ها چیست؟ چگونه آنها را تفسیر و پیام‌های موجود در آنها را تحلیل کنیم؟

در ادامه به ۱۰ نشانه در خواب اشاره می‌کنیم که هرگز نباید نادیده‌شان بگیرید.

۱. پرواز کردن
پرواز کردن در خواب معمولا نشانه‌ی نیاز به رسیدن به هدف و آرزوها است. کجا می‌روید؟ چگونه به مقصدتان می‌رسید؟ آیا در هدایت و راهبریِ زندگی‌تان دچار مشکل هستید؟ خوابِ پرواز معمولا نیروی ذهنی‌مان را پس از بیدار شدن بازیابی می‌کند؛ و می‌تواند باعث ایجاد حس آزادی و توانایی و قدرت برای انجام امور در مسیر زندگی‌مان شود.

۲. آبشار
خوابِ آب معمولا به حالت‌های هیجانی و عاطفیِ ذهن‌مان اشاره دارد. آب نماد پاکسازی و خلوص است. خوابِ‌ آبشار یک نشانه‌ی بزرگ است؛ این خواب نشان‌دهنده‌ی شروعی جدید است که گذشته را می‌شویَد.

اگر خوابِ آبشار دیدید، این سوال‌ها را از خود بپرسید: آیا آن آبشار کوچک بود یا بزرگ؟ نگرش‌تان در مورد موانعِ پیشِ رو چگونه است؟ آیا آن آبشار در جنگلی سیاه قرار داشت یا ساحلی زیبا؟

۳. دندان
دیدن خواب دندان معمولا بسیار رایج است. همیشه خوابِ دندان نمادِ پیری و کهنسالی نیست. کشیدنِ دندان در خواب نماد چیزی است که باید اتفاق بیفتد، و معلوم یا فاش شود؛ در حالی‌که دندان فاسد نماد ترس و نگرانی است. معمولا رایج‌ترین خواب در مورد دندان مربوط به افتادنِ دندان است. این خواب معمولا نشانه‌ی این است که احتمالا به سببِ ایجاد شرایط جدید دچار استرس خواهید شد؛ این شرایط جدید می‌تواند شغلی جدید، ترس از شکست و زیان، از دست دادنِ کنترلِ یک رابطه، یا دروغ‌هایی که باشد که نزد خود پنهان‌شان کرده‌اید.

اگر خوابِ دندان دیدید، این پرسش‌ها را برای خود مطرح کنید: چه احساسی در مورد دندان‌های‌تان دارید. از دندان‌‌ها برای غذا خوردن، و تغذیه و تقویت بدن‌مان استفاده می‌کنیم؛ زندگی‌مان را چگونه تغذیه و تقویت می‌کنیم؟

۴. مرگ
خوابِ مرگ رایج‌تر از آن است که معمولا آدم‌ها آن را می‌پذیرند و برای دیگران تعریف می‌کنند. خواب مرگ بسیار وحشتناک و ناراحت‌کننده است؛ ولی معمولا نماد پایان دوره‌ای از یک چیزِ خاص است. مرگ همان پایانِ دوره‌های روح و نفس انسان است. خوابِ مرگ می‌تواند نشانه‌ای بر پایانِ اضطراب و عصبانیت باشد؛ پایان شرایط و موقعیت‌های خاص؛ مرگِ یک ایده که تولد و ظهور ایده‌ای جدید را میسر می‌کند. خوابِ مرگ یا مردن می‌تواند از لحاظ جنبه‌های روان‌شناسی نشانه‌ی تغییرات عظیم در عواطف و هیجان‌ها باشد.

اگر خوابِ مرگ دیدید، این سوال‌ها را از خود بپرسید: آیا آن شخصی که می‌میرد، شما هستید؟ در غیر این صورت، آیا آن شخص یکی از عزیزان‌تان است؟ این‌گونه خواب‌ها هم‌چنین می‌تواند نشانه‌ای باشد مبنی بر این‌که عزیزی که از دست داده‌اید سعی دارد به شما آرامش و تسلی ببخشد.

۵. زن باردار
اگر خواب دیدید باردار هستید، ‌نشانه‌ی این است که رشد و پیشرفتی بزرگ در کارتان به وجود می‌آید. این موفقیت می‌تواند مربوط به برنامه‌ها یا آرزوهای‌تان در آینده باشد.

اگر هر خوابی مربوط به بارداری در خواب دیدید، ‌سوال‌ّهای زیر را از خود بپرسید: آیا تصمیم دارید چیزی جدید بسازید یا خلق کنید؟ در عالم بیداری و زندگی روزمره با چه تغییرات و دگرگونی‌هایی مواجه شده‌اید؟ آیا احتمال بارداری در شما وجود دارد؟ خوابِ بارداری می‌تواند نشانه‌ی ایده‌های مفید و ثمربخش برای کار یا رابطه‌تان باشد.

۶. خانه
خوابِ خانه نمادِ خویشتن و جنبه‌های مختلف شخصیت است. تعبیر این‌گونه خواب‌ّ‌ها به نوعِ خانه یا اتاق‌های مختلف در یک خانه بستگی دارد. خانه نمادی از آرامش و امنیت است. اتاق زیر شیروانی نماید خاطره‌های پنهان است، در حالی‌که معنیِ خوابِ زیرزمین می‌تواند بصیرت و ذهنِ ناخودآگاه باشد.

اگر خوابِ خانه دیدید، از خود بپرسید: چقدر از بدن‌تان مراقبت می‌کنید؟ چه ذهنیت و نگرشی از خودتان در این دنیا دارید؟

۷. پول
پس از دیدن پول در خواب و پس از آن‌که از خواب بیدار می‌شویم، ممکن است حسی از حق‌شناسی و سپاس‌گزاری به ما دست دهد. خوابِ پول نشانه‌ی بخت و شانس، و همین‌طور نشان‌دهنده‌ی میزانِ عزت نفس‌مان است. برنده شدن در بخت‌آزمایی نماد تغییر در سبک زندگی است، در حالی‌که پول دادن به دیگران نشانه‌ی ترس و نگرانی بابت ضرر و زیان است. خوابِ پول مربوط به هسته‌ی مرکزیِ هیجان‌های‌مان راجع به رفاه و فراوانی است. ثبات مالی یا ضرر و زیان غالبا از عوامل استرس‌زا در زندگی‌مان هستند.

اگر خوابِ پول دیدید، از خود بپرسید: آیا به تازگی شغل‌تان را از دست داده‌اید؟ آیا بدهکار هستید؟ اگر برنده‌ی بخت‌‌آزمایی شوید، چه کار می‌کنید؟ مسائلِ مربوط به پول و دارایی از جمله مسائلی هستند که به ندرت در بیداری از ذهن‌مان خارج می‌شوند. پول نماد جریان زندگی است.

۸. خیانتِ جنسی
زنا یا خیانت جنسی در خواب نشان‌دهنده‌ی نیازها و امیال جنسی است که سرکوب شده‌اند یا باید ابراز شوند. این نوع از خواب‌ها هم‌چنین مربوط به ترس، متارکه، مشکلات عزت نفس، و پذیرشِ ناخودآگاه یک رابطه‌ی مسئله‌دار هستند.

اگر خواب تان مربوط به یک خیانت جنسی بود، این سوال‌ها را از خود بپرسید: آیا نگرانِ از دست دادنِ شخص محبوب‌تان هستید؟ آیا از رابطه‌ی کنونی‌تان ناراضی هستید؟ احساس‌تان در مورد بدن و امیال‌تان چیست؟

۹. آتش
خوابِ آتش، بسته به فضا و حال و هوای خواب، می‌تواند معانیِ مختلف داشته باشد. دیدنِ آتش در دوردست نماد آرزو و دگرگونی است، در حالی‌که آتش‌بازی ممکن است به معنیِ هشداری برای فعالیتی پرخطر باشد. اگر در خواب دیدید آتشی را شعله‌ور می‌کنید به این معنی است که حس عصبانیت را در خود سرکوب می‌کنید.

از خود بپرسید: آیا از موقعیت‌های پرخطر دوری می‌کنید؟ آیا در روز گذشته مشغول خاموش کردن آتش بودید؟

۱۰. برهنگی
خوابِ برهنگی بسیار رایج است. این‌گونه خواب‌ها مربوط به نگرانی‌های‌مان در مورد فاش شدنِ یک حقیقت یا قرار گرفتن در معرض مسائل خاصی هستند. اگر در خواب فردی برهنه دیدید، به این معنی است که حقیقتی در مورد یک مسئله فاش می‌شود یا به کاری غیرقانونی دلالت دارد. هم‌چنین به معنی آبروریزی نیز است. برهنگی مربوط به پذیرشِ نقص‌ها و خطاها است. اگر در خواب خودتان را برهنه ببینید، درست مثل این‌که در بیداری خودتان را به صورت برهنه مشاهده می‌کنید، و به این معنی است که چه‌قدر دنیای درون‌تان برای شما روشن و واضح است.

اگر در خواب برهنه بودید، این سوال‌ها را از خود بپرسید: آیا از پی بردن به ذات حقیقی‌تان می‌ترسید؟ آیا بیش از حد رازهای‌تان را با دیگران مطرح می‌کنید؟

خواب‌ها بخش‌هایی مختلف از زندگی‌مان را نشان می‌دهند که می‌توانیم آنها را با میلیون‌ها روش تحلیل کنیم، ولی خودِ شخصِ بیننده‌ی خواب تنها کسی است که می‌تواند حسِ واقعیِ خوابش را درک کند و تعبیرش را بفهمد. مطالبی که گفته شد صرفا چند توصیه بودند در دنیای تصاویر شبانه؛‌ ذهن، بدن و روح عمیقا در هم تنیده‌اند و نحوه‌ی نگرش به خودمان نقش اصلی را در تعبیر این خواب‌‌ها ایفا می‌کند.

ذهن از طریق این خواب‌ّ‌های کوتاه، با ناامیدی، سعی دارد چگونگیِ به کارگیریِ هیجان‌های‌مان را به ما دیکته کند. لذت یا اضطراب می‌توانند مسیر خواب‌ّهای‌مان را تغییر دهند. این حقیقتا به خودمان بستگی دارد که تا چه حد در هنگام بیداری به رفتارهای‌مان آگاه هستیم.

“خواب ها … همواره به دنبال بیان چیزهایی هستند که نفس‌مان آنها را نمی‌داند و درک‌شان نمی‌کند‌.”‌ – کارل یانگ

 منبع: بازده

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا