“پشت صحنه” رقابت عارف و لاریجانی برای ریاست

موبنا – علی مطهری در گفتگویی عنوان کرده برای عدم شکل گیری رقابت میان آقای عارف و لاریجانی در موضوع ریاست مجلس آینده پیشنهادی به هر دو نفر داده اما مورد قبول آنها واقع نشده است. مطهری به این دو نفر گفته یکی ریاست فراکسیون اکثریت مجلس و دیگری رئیس مجلس شود اما آنها چنین …

موبنا – علی مطهری در گفتگویی عنوان کرده برای عدم شکل گیری رقابت میان آقای عارف و لاریجانی در موضوع ریاست مجلس آینده پیشنهادی به هر دو نفر داده اما مورد قبول آنها واقع نشده است. مطهری به این دو نفر گفته یکی ریاست فراکسیون اکثریت مجلس و دیگری رئیس مجلس شود اما آنها چنین پیشنهادی را رد کردند. مطهری عنوان کرده با این شرایط رقابت میان این دو نفر در صحن علنی قطعی است.

آیا رقابت میان عارف و لاریجانی قطعی است؟ این رقابت چه پیامدهایی دارد؟

اصلاح‌طلبان می‌خواهند لاریجانی با رای بالا رئیس نشود
حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با فرارو گفت: «با توجه به ترکیب نمایندگان مجلس دهم رقابت در صحن علنی میان آقای لاریجانی و عارف برای ریاست مجلس قطعی است و علت آن هم این است که اصلاح طلبان نمی خواهند آقای لاریجانی با اکثریت آرا رئیس مجلس شود.»

وی ادامه داد: «لذا به نظر می رسد تعامل در این حد خواهد بود که مستقلین حاضر در مجلس به آقای لاریجانی رای داده و اصلاح طلبان و بخشی از حامیان دولت نیز سعی می کنند با رای به آقای عارف رقابت را در صحن علنی به سمتی ببرند که آقای لاریجانی در پست ریاست مجلس دهم احساس آرامش نکند.»

وی تصریح کرد: «بنابراین رقابت میان عارف و لاریجانی قطعی است و احتمال پیروزی آقای لاریجانی هم بیشتر است.»

این فعال سیاسی اصولگرا اظهار کرد: «رقابت سیاسی در انتخاب رئیس مجلس اثرگذار است و اگرچه رقابت انتخابات مجلس تمام شده اما در مجلس هم فراکسیون های مختلف می خواهند اظهار وجود کنند و اصلاح طلبان اجازه نخواهند داد آقای لاریجانی با آرای بالا رئیس شود و هیات رئیسه را به نفع خود شکل دهد.»

کنعانی مقدم درباره تبعات و پیامدهای شکل گیری رقابت میان عارف و لاریجانی گفت: «اگر تعاملی وجود نداشته باشد یک هیات رئیسه ناموزون و ناکارآمد تشکیل خواهد شد که نمی توانند با رئیس مجلس هماهنگی لازم را داشته باشند. چون اگر رئیس مجلس نتواند در بحث هیات رئیسه یا رئیس مرکز پژوهش های مجلس تاثیرگذار باشد عملا کارآمدی مجلس ضربه خواهد خورد.»

وی افزود: «لذا شکل گیری این رقابت باعث کاهش کارآمدی مجلس آینده خواهد شد و اگر در این باره تعامل بکنند مجلس کارآمدتر خواهد شد.»

کنعانی مقدم در پاسخ به این سوال که آیا شکل گیری رقابت میان آقای عارف و لاریجانی در ادامه کار مجلس دهم نیز تداوم خواهد یافت؟، گفت: «این رقابت همچنان و تا انتخابات ریاست جمهوری ادامه و حتی شدت خواهد یافت و بعید است اصلاح طلبان و طرفداران آقای عارف در موضع تایید آقای لاریجلانی قرار بگیرند.»

هنوز امکان نوعی مصالحه وجود دارد
اما حسین مرعشی فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو حزب کارگزاران در گفتگو با فرارو گفت: «من معتقدم رقابت میان دو فرد صالح برای ریاست مجلس آینده نکته ای منفی برای کشور محسوب نمی شود. لذا رقابت میان آقای عارف و لاریجانی هیچ پیامد خاصی نخواهد اشت و این رقابت میان دو نیروی وفادار به انقلاب و رهبری است و هر دو هم متعهد به منافع ملت و حامی دولت هستند؛ اگرچه یکی متعلق به اردوگاه اصلاح طلبی و دیگری متعلق به اردوگاه اصولگرایان میانه رو کشور است.»

وی ادامه داد: «لذا این رقابت کاملا طبیعی است و اینکه برخی عنوان کردند شکل گیری این رقابت به نفع اصولگرایان تندرو است اشتباه است چراکه اصولگرایان تندرو توسط مردم ردصلاحیت شدند و آن تعداد قلیلی هم که وارد مجلس شدند تعیین کننده نیستند و لذا شکل گیری رقابت میان عارف و لاریجانی خطری برای کشور و نظام ندارد.»

مرعشی در پاسخ به این سوال که آیا شکل گیری رقابت میان عارف و لاریجانی درباره ریاست مجلس قطعی است؟، گفت: «هنوز امکان نوعی مصالحه وجود دارد. اما نظر ما اصلاح طلبان برای ریاست مجلس دهم آقای عارف است.»

مرعشی درباره تعداد اعضای فراکسیون امید در مجلس آینده گفت: «لیست اصلاح طلبان در انتخابات تعداد ۱۲۵ نفر پیروز داشت در حالی که از لیست اصولگرایان ۸۸ نفر به مجلس راه یافتند. از لیست اعتدال و توسعه که در انتخابات هم پیمان اصلاح طلبان بودند نیز تعدادی به مجلس راه یافتند که در مجموع تعداد اصلاح طلبان و اعتدالیون به ۱۶۸ نفر می رسد.»

وی ادامه داد: «تعدادی هم بعدا اعلام آمادگی کردند که به فراکسیون امید بپیوندند که در مجموع تعداد اعضای دعوت شده به فراکسیون امید ۱۸۰ نفر می شود. البته این تعداد شامل اصولگرایان میانه رو همچون آقای کاظم جلالی و بهروز نعمتی نمی شود چون ما مطمئن بودیم این دوستان علاقه ای به حضور در فراکسیون امید ندارند و به همین دلیل آنها را لحاظ نکردند.»

وی افزود: «البته آن ۱۸۰ نفر دعوت شدند اما اینکه چند نفر این دعوت را بپذیرند مشخص نیست؛ چنانکه در جلسه نخست فراکسیون امید که روز شنبه برگزار شد ۱۵۵ نفر حضور داشتند. لذا باز هم عرض می کنم حضور این افراد در جلسه شنبه به معنای حضور قطعی آنها در فراکسیون امید نیست و این موضوع در روزهای آینده مشخص خواهد شد.»

مرعشی در پاسخ به این سوال که آیا افرادی مانند کاظم جلالی و بهروز نعمتی در شهرستان ها هم وجود دارند که در لیست امید بوده اما اکنون تمایلی به حضور در فراکسیون امید نداشته باشند؟، گفت: «خیر، این موضوع منحصر به همین دو نفر می شود.»

مرعشی درباره ماجرای میثاق نامه لیست امید و اینکه برخی همچون کاظم جلالی عنوان کردند چنین میثاق نامه ای وجود ندارد و برخی همچون علی مطهری عنوان کردند بند مربوط به تعهد به اصلاح طلبان را امضاء نکرده است، گفت: «البته آقای مطهری درست می گویند. اما آقای کاظم جلالی هم درست می گوید چون ایشان اصلا در لیست ما نبود و خودشان توانستند رای بیاورند! یعنی اگر ایشان عنوان می کنند چنین میثاق نامه ای را امضاء نکردند حتما در لیست ما هم نبودند و خودشان رای آوردند!»

 منبع: فرارو

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا