محدودکردن فضای مجازی شکست خورده است

موبنا – سعیدرضا عاملی پور با تاکید بر لزوم استفاده مناسب از فضای مجازی افزود: باید در کنار پاک بودن فضای مجازی به گرفتاری ها و آسیب های اینترنتی توجه داشته باشیم زیرا جهان امروز یک جهان تک فضایی نیست بلکه با جهان دو فضایی بسیار گسترده ای مواجه هستیم. وی ادامه داد: روزانه هزاران …

موبنا – سعیدرضا عاملی پور با تاکید بر لزوم استفاده مناسب از فضای مجازی افزود: باید در کنار پاک بودن فضای مجازی به گرفتاری ها و آسیب های اینترنتی توجه داشته باشیم زیرا جهان امروز یک جهان تک فضایی نیست بلکه با جهان دو فضایی بسیار گسترده ای مواجه هستیم.
وی ادامه داد: روزانه هزاران کیلومتر فاصله را در یک حرکت ارتباطی در اینترنت می پیماییم در حالی که در فضای حقیقی ممکن است تنها چند کیلومتر مسافت را طی کنیم ضمن اینکه قابلیت های بسیار زیادی ازطریق فضای مجازی وارد زندگی ما شده است این نباید باعث شود که چالش ها و آسیب های اینترنت را در نظر نگیریم.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اضافه کرد: سواد رسانه ای راه حل همه مشکلات در استفاده از فضای مجازی و آسیب های مرتبط با آن است.
عاملی پور تاکید کرد: جهان مجازی همانند جهان حقیقی محیط مثبت و منفی دارد همانطور که در جهان حقیقی محله های جرم خیز یا افراد خلافکار وجود دارند در فضای مجازی نیز محیط های آسیب وجود دارد و علت این آسیب ها و اهمیت آنها در تراکم خیر و شر در فضای مجازی است که می تواند برای جامعه ما مسئله ساز باشد.
رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: سواد رسانه ای به این نکته اشاره دارد که ببینیم چه استفاده از فضای مجازی داشته باشیم تا از این فضا بهره مند شویم و کمترین آسیب متوجه ما شود زیرا انسان ذاتا علاقه به توسعه ارتباطات اجتماعی دارد.
محدود کردن فضای مجازی سیاستی از پیش شکست خورده است
وی افزود: به دلیل علاقه ذاتی انسان به ارتباطات هر سیاستی که بخواهد این ارتباطات را محدود کند شکست خورده است و یا سبب انزوای اجتماعی می شود و بحران هویت را در پی خواهد داشت.
عاملی پور ادامه داد: محدود کردن فضای مجازی همچنین می تواند اعتراضات اجتماعی را سبب شود بنابراین باید ضمن احترام به این خصیصه انسانی یعنی علاقه به ارتباطات که یک نیاز فطری است خطرات فضای مجازی را گوشزد یا کنترل کنیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: امروزه با فضایی مواجه هستیم که همه چیز در آن حاضر است و در چنین فضایی، سواد رسانه ای یک ضرورت توسعه اجتماعی است و مهمترین شکل سواد، شناخت ماهیت اینترنت و فضای مجازی است.
وی اضافه کرد: وقتی واژه ای را در گوگل جستجو می کنیم به ظاهر ممکن است میلیونها صفحه به شما پیشنهاد شود اما تعداد صفحاتی که به ما دسترسی می دهد محدود است. با این حال خود را در معرض انبوهی از اطلاعات مفید و غیر مفید قرار می دهیم.
رئیس دانشکده مطالعات جهان با بیان اینکه جهان مجازی از محیط های متکثر تشکیل شده است، تصریح کرد: این محیط متکثر متمایل به بی نهایت است همچنین غیر مرکزی بودن یکی از ویژگی های این محیط است و ظرفیت های بسیار مهمی از کنترل اجتماعی را بوجود می آورد امروزه صحبت از پایتخت در فضا می شود به این معنی که با گسترش فضای مجازی پایتخت فیزیکی یک محل تشریفاتی برای حضور دولت ها و مقامات است در حالی که رویدادهای اصلی در فضای مجازی رخ می دهد.
وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی وقتی صحبت از اینترنت می شود نخستین چیزی که به اذهان می آید نگرانی های ناشی از پورنوگرافی است که در مواردی مشاهده تصاویر مستهجن توسط کودکان منجر به بلوغ زودرس و در نتیجه خشونت اجتماعی می شود.
عاملی پور با تبیین ۴ رویکرد آسیبی، ابزاری، راهبردی و دو فضایی در برخورد با فضای مجازی گفت: رویکرد دوفضایی مناسب ترین مواجهه با فضای مجازی است. درآمد گوگل در سال گذشته معادل ۴ برابر فروش نفت ایران است بنابراین فضای مجازی یک محیط کاملا اقتصادی به شمار می رود و باید شهروندان تواناتری را برای مواجهه با این فضا آماده کنیم.
سطح سواد رسانه ای در ایران پایین است
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: سواد رسانه ای دائما در حال تغییر است و همچنین در تعامل فضای واقعی و مجازی است بنابراین باید آموزش را از دانش آموزان شروع کنیم و سواد رسانه ای را به آنها ارائه دهیم تا توانایی استفاده از دولت الکترونیک را داشته باشند.
وی اضافه کرد: امروزه کاربر آگاه کسی است که با کمترین کلیک، بیشترین بهره را می برد. شرایط ما به گونه ای است که مسائل شخصی و حقوقی در فضای مجازی رعایت نمی شود و قانون جدی هم برای کنترل اینترنت نداریم.
عاملی پور گفت: براساس مطالعات انجام شده، سطح سواد رسانه ای در ایران پایین است به طوری که سطح فراگیری دانش فیلترگذاری شخصی روی داده های اینترنت تنها ۱۳.۷ درصد و دانش راه اندازی وبلاگ و وبسایت تنها ۱۶ درصد فراگیری دارد. همچنین تنها ۱۷ درصد کاربران ایرانی با تنظیمات امنیتی سخت افزار و نرم افزار آشنایی دارند.
رئیس دانشکده مطالعات جهان ادامه داد: جوانان ۲۵ تا ۲۹ ساله بیشترین آشنایی را با اینترنت در ایران دارند و در میان شهرهای مختلف، بیشترین سواد رسانه ای در تهران مشاهده شده است.

 منبع: مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا