مصرف سالانه بیش از ۴ میلیون تن کود شیمیایی در کشور

موبنا – دکترعلی درویش‌زاده روز چهارشنبه در همایش علل و راهکارهای مقابله با بحران کمی و کیفی آب در کشور که در محل فرهنگستان علوم در حال برگزاری است، گفت: مصرف کود شیمیایی در واحد سطح در حال حاضر با توجه به جمعیت جهان افزایش یافته است و این مواد سمی در نهایت وارد سفره‌های …

موبنا – دکترعلی درویش‌زاده روز چهارشنبه در همایش علل و راهکارهای مقابله با بحران کمی و کیفی آب در کشور که در محل فرهنگستان علوم در حال برگزاری است، گفت: مصرف کود شیمیایی در واحد سطح در حال حاضر با توجه به جمعیت جهان افزایش یافته است و این مواد سمی در نهایت وارد سفره‌های آب زیرزمینی شده و از این طریق وارد چرخه حیات می‌شود.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه کود اوره به علت ارزان بودن زیاد مصرف می‌شود که این ماده در آب حل و به صورت نیترات در محصولاتی مانند پیاز و سیب زمینی تجمع می‌یابد و به گفته پزشکان سبب سرطان می‌شود. یا غلظت نیترات در آب‌های زیرزمینی در مناطق کشاورزی و صنعتی و شهری استان اصفهان از حد استاندارد ۱۰ میلی‌گرم در لیتر زیادتر است و مردم شهر بروجرد از آب چاهی استفاده می‌کنند که نیترات بالا دارد.

وی در مورد آب تهران نیز گفت: طبق اعلام معاونت آب وزارت نیرو، نیترات موجود در آب تهران کم‌تر از ۵۰ میلی‌گرم در لیتر است که مشکلی برای سلامتی ندارد.

درویشی گفت: بحران کم‌آبی انسان‌ها و بسیاری از موجودات زنده را هدف قرارداده است و اگر به فکر چاره‌ای برای آن نباشیم، بی‌آبی حیات کشور را تهدید می‌کند.

وی تصریح کرد: طبق آمار سازمان جهانی، در حال حاضر یک میلیارد نفر از جمعیت جهان به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند و همین تعداد نیز از گرسنگی رنج می‌برند. علت این امر این است که ۴۰ درصد از زمین‌های زراعتی به علت بی‌آبی و خشکسالی نابود شده و پوشش جنگلی جهان در حال کاهش است.

درویش‌زاده ادامه داد: امروزه آب یک کالای تجارتی و استراتژی به شمار می‌آید و اگر وضع به همین منوال ادامه یابد کشورهای کم آب، اجبارا باید آب را به عنوان یک کالای ضروری خریداری کنند.

وی خاطر نشان کرد: بسیاری از اقلیم‌شناسان نشان داده‌اند که در ۵۰ تا ۱۰۰ سال آینده در اکثر نقاط سطح زمین همانند آنچه که در ۱۰۰ سال گذشته اتفاق افتاده، روند گرم شدن هوا تا ۴ درجه سانتی‌گراد ادامه خواهد یافت.

این عضو پیوسته فرهنگستان علوم تاکید کرد: اگر امروز به فکر جبران کمبود آب نباشیم با خطر خشکسالی مواجه خواهیم بود.

 منبع: ایرنا
دکمه بازگشت به بالا