در زلزله تهران ۸۰۰ هزار نفر کشته می‌شوند

موبنا – محمد شکرچی‌زاده امروز در نشست تخصصی زلزله تهران و بافت فرسوده، با اشاره به اینکه مساحت شهر تهران حدود ۷۰ هزار هکتار است که بیش از ۶ درصد آن بافت فرسوده و ۳۰ درصد آن بافت ناپایدار است، گفت: در مطالعات میدانی جدیدی که از سوی مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی در …

موبنا – محمد شکرچی‌زاده امروز در نشست تخصصی زلزله تهران و بافت فرسوده، با اشاره به اینکه مساحت شهر تهران حدود ۷۰ هزار هکتار است که بیش از ۶ درصد آن بافت فرسوده و ۳۰ درصد آن بافت ناپایدار است، گفت: در مطالعات میدانی جدیدی که از سوی مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی در چهار نقطه تهران صورت گرفته است، به این نتیجه رسیده‌ایم، اگر یک زلزله ۷ ریشتری در تهران رخ دهد، بیش از ۸۰۰ هزار نفر جان خود را از دست خواهند داد.

وی با بیان اینکه میزان خسارت مالی این مطالعه میدانی، مشخص نیست، در پاسخ به این سؤال که این چهار نقطه مورد اشاره کدام مناطق تهران است، گفت: بنا به دلایلی، نمی‌توانیم از نام این چهار منطقه را ذکر کنیم.

شکرچی‌زاده افزود: تهران در مجاورت گسل‌های مهمی نظیر گسل شمال تهران، گسل‌های ری، گسل مشاء، کهریزک و تعداد زیاد گسل‌های فعال دیگر واقع شده است، بنابراین زلزله‌های تاریخی متعددی در اطراف این ناحیه رخ داده است، به طوری که آخرین زلزله بزرگ تأثیرگذار در شهر تهران به سال ۱۸۳۰ میلادی بازمی‌گردد.

رئیس مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ هکتار بافت فرسوده در تهران وجود دارد که احتمالاً با بررسی‌های دقیق‌تر مساحت آن به بیش از ۴ هزار هکتار می‌رسد، بنابراین باید اذعان کرد که مساحت شهر تهران حدود ۷۰ هزار هکتار است که بیش از ۶ درصد آن بافت فرسوده و ۳۰ درصد آن بافت ناپایدار است.

شکرچی‌زاده ادامه داد: با توجه به ریزدانه بودن بافت فرسوده، در همین مساحت ۶ درصدی از مجموع مساحت شهر تهران که متعلق به بافت فرسوده است، بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر زندگی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به واقعیت‌های آماری، در موارد یادشده انتظار تلفات بالای زلزله در شهر تهران براساس محاسبات شدت زلزله‌های محتمل، انتظاری به دور از واقع‌بینی نبوده و جا دار که کاملاً آمادگی کاملی برای مقابله با زلزله و به ویژه اثرات مخرب آن در بافت فرسوده داشته باشیم.

وی ادامه داد: مهمترین اقدام و اصلی‌ترین پیشنهاد مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی در مرحله اول، تهیه نقشه، ریسک لرزه‌ای بافت فرسوده شهر تهران است، به همین دلیل به تازگی سند ملی بازآفرینی بافت فرسوده تدوین شده است، تا با این سند بازآفرینی بتوانیم خسارت زلزله را کاهش دهیم.

به گفته وی، اتخاذ روش‌های مقاوم‌سازی، بهسازی و نوسازی در بافت فرسوده با حمایت دولت و شهرداری تهران نیز از بهترین اقدامات پیشنهادی در این زمینه است.

در حالی که اعلام شده بود، پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری راه و شهرسازی و ایزدی مدیرعامل سازمان عمران و بهسازی شهری ایران در این نشست حضور خواهند داشت، خبری از این دو معاونت برای حضور در این نشست نبود.

 منبع: پارس نیوز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا