اقتصاد مقاومتی با دریافت سود بانکی محقق نمی‌‌شود

موبنا – آیت الله العظمی حسین نوری همدانی شامگاه سه‌شنبه در دیدار رئیس شورای هماهنگی بانک‌های کل کشور با بیان اینکه، اسلام به مقوله اقتصادی به عنوان یک نظام نگاه کرده است، گفت: بانک‌ها باید با تبعیت از اسلام اقتصاد را فعال و پویا نگه دارند. وی با اشاره به اینکه بانک‌ها باید در چرخه …

موبنا – آیت الله العظمی حسین نوری همدانی شامگاه سه‌شنبه در دیدار رئیس شورای هماهنگی بانک‌های کل کشور با بیان اینکه، اسلام به مقوله اقتصادی به عنوان یک نظام نگاه کرده است، گفت: بانک‌ها باید با تبعیت از اسلام اقتصاد را فعال و پویا نگه دارند.

وی با اشاره به اینکه بانک‌ها باید در چرخه اقتصادی نقش موثری ایفا کنند، بیان کرد: بانک‌ها باید با ایجاد موازنه فعال و مثبت میان پول و کار باعث رونق تولید و ایجاد اشتغال شوند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با تأکید براینکه ربا حرام و مخرب جامعه است، گفت: صاحب تفسیر المیزان بزرگ‌ترین فساد و گناه را در جنبه سیاسی ولایت کفار و از لحاظ اقتصادی ربا خواری می‌دانند.

ربا بزرگ‌ترین گناه اقتصادی است

آیت الله نوری همدانی ربا را باعث تخریب و سقوط انسان دانست و گفت: بانکداری غربی‌ها برپایه و اساس ربا استوار شده است.

وی با عنوان این مطلب که در اسلام نباید در مقابل قرض سود و بهره گرفت، ادامه داد: اسلام می‌خواهد پول در مقابل کار و تولید باشد اما اقتصاد غربی پول را برای استثمار و بهره وری به جریان می‌اندازد.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه اگر پول در خدمت کار و تولید نباشد، اقتصاد آلوده می‌شود، گفت: کشورهای غربی ثروت در دست رباخواران است.

وی با بیان اینکه باید طرح‌های اقتصاد اسلامی ترویج و تقویت شود، افزود: یکی از راه‌های توسعه اقتصادی اسلامی بهره گیری درست و کامل از انفال است.

آیت الله نوری همدانی با تأکید بر اینکه انفال تولید ثروت و کار می‌کند، اظهار کرد: مسئولان باید ماهیت و فلفسه کار کردن را برای مردم تشریح کنند.

وی با انتقاد از برخی از بانک‌ها به دلیل پرداختن به کارهای تجاری، ادامه داد: ما دیگر چقدر به بانک‌ها بگوییم که پول مردم را در خدمت تولید و رونق کشاورزی بگذارید.

این مفسر قرآن کریم با اعلام اینکه کار ما در مقابل بانک‌ها به التماس رسیده است، گفت: توازن و تبادل پول و کار منجر به اقتصاد مقاومتی می‌شود.

تشریح نحوه دریافت دیرکرد شرعی

استاد برجسته حوزه علمیه با ابراز تأسف از عدم استفاده از فرصت‌های کشاورزی و زراعی در ایران گفت: چرا از خود نمی‌پرسیم که چرا حتی یک وجب خاک غیر مفید در کشورهای غربی وجود ندارد و تمام امکانات و زیرساخت‌ها در اختیار کشاورزی است.

وی بار دیگر دریافت جریمه دیرکرد از وام را حرام اعلام کرد و گفت: با توجه به نظرات امام خمینی(ره) هرگاه در قرض عقد جاری شود و در مقابل دیرکرد شرط شود که جریمه‌ای دریافت می‌شود جایز به اخذ دیرکرد و آن تنها برای یک بار هستیم.

آیت الله نوری همدانی دریافت دیرکرد از جریمه و تعیین مهلت برای پرداخت دیرکرد را از مصادیق کارهای نامشروع بانک‌ها اعلام کرد و گفت: بانک‌ها در صورتی در خدمت مردم و اسلام هستند که بدون ربا کار کنند و به تولید مفید بپردازند.

وی با تأکید براینکه بانک‌ها واسطه کار و ثروت در جامعه باشند، بیان کرد: اخیرا برخی بانک‌ها پیش از پرداخت وام پول وام دهنده را مسدود می‌کنند که این کار کاملا حرام و غیر شرعی است.

مرجع تقلید شیعیان با هشدار این مطلب که در دریافت وام حرام گیرنده، دهنده و تنظیم کننده وام گناهگار هستند، گفت: روزی نمی‌شود در مورد عملکرد بانک‌ها شکایت نامه‌ای به دفترم ارسال نشود.

 منبع: مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا