شگرد جدید خودروسازان برای دور زدن قانون و خالی کردن جیب مردم

موبنا – با این طرح، یک نفر هم صاحب خانه نمی شودبنا بر آخرین توافق‌های انجام شده بین شرکت بورس کالا با خودروسازان، قرار است در راستای ارائه ابزارهای مالی جدید اوراق سلف موازی خودرو ارائه شود. کار‌شناسان بورس بر این باورند، با عرضه این اوراق، بازار سیاه خودرو کساد خواهد شد و فعالیت‌های سفته‌بازی …

موبنا – با این طرح، یک نفر هم صاحب خانه نمی شودبنا بر آخرین توافق‌های انجام شده بین شرکت بورس کالا با خودروسازان، قرار است در راستای ارائه ابزارهای مالی جدید اوراق سلف موازی خودرو ارائه شود. کار‌شناسان بورس بر این باورند، با عرضه این اوراق، بازار سیاه خودرو کساد خواهد شد و فعالیت‌های سفته‌بازی در این روش به ‌راحتی قابل‌ کنترل است.
عرضه اوراق موازی بورس به اذعان این کار‌شناسان در زمان رکود بی‌اثر است و اکنون کسی در بازار به فکر سفته‌بازی و احتکار خودرو نیست و اگر قرار بر انجام چنین کاری بوده، باید مدت‌ها پیش انجام می‌شده است.
قرارداد سلف موازی: در این نوع قرارداد خریدار این اختیار را دارد که قبل از تاریخ سررسید، قرارداد را به شخص ثالث واگذار کند. در این نوع قرارداد، ابتدا دارایی پایه در بازار اولیه عرضه شده و توسط خریداران مورد معامله قرار می­ گیرد. سپس خریداران با تسویه قرارداد با فروشنده می­ توانند در بازار ثانویه، دارایی خریداری شده را به شکل سلف موازی استاندارد عرضه نمایند. گفتنی است در معاملات سلف موازی برخلاف معاملات آتی اهرم (Leverage) و فروش استقراضی وجود ندارد.

به نظر می‌رسد، پس از هزاران طرح برای دادن تنفس دهان‌به‌دهان مانند پرداخت وام ۲۵ میلیونی یا طرح جایگزینی ناوگان تاکسی‌رانی، اکنون موضوع فروش اوراق سلف موازی از سوی خودروسازی‌ها مطرح‌ شده و معلوم نیست مانند طرح‌های دیگر مخصوص نشینان به کام خودروسازی‌ها تمام خواهد شد یا مردم هم بهره‌ای از آن خواهند برد.

علی علی لو، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با ابراز نگرانی از بازی جدید خودروسازی‌ها در این ‌باره می‌گوید: خودروساز‌ها تنها برای فرار مالیاتی و دور زدن قانون برای قیمت گذاری خودرو این بازی جدید را راه انداخته‌اند و قصد دارند از بورس به نفع خودشان استفاده ابزاری ببرند.

این نماینده مجلس در این‌ باره گفته است: چرا آقایان فرمول طبیعی قیمت گذاری خودرو را که در تمام دنیا از آن تبعیت می‌شود، رعایت نمی‌کنند و همیشه به دنبال راهکارهای خاصی می‌گردند؟ اگر در کل کشور نظرسنجی انجام شود، شاید کمتر از یک درصد مردم به شیوه عرضه اوراق سلف موازی آشنایی ندارند.

وی گفت: منهای اینها، از شرایط ورود کالا به بورس این است که آن کالا در کشور مرجع قیمت گذاری نداشته باشد. این در حالی است که خودرو در کشور ما سال‌هاست که توسط شورای رقابت ـ چه درست و چه غلط ـ انجام می‌شود.

این نماینده مجلس گفت: هدف خودروسازی‌ها این است که چرخه فروش خودرو را بر هم بزنند و اکنون ‌که نتوانسته‌اند در بازار خودرو، خواسته خود را تمام و کمال تکمیل کنند، از بورس به ‌عنوان محل استفاده کنند، مردم اطمینان داشته باشند، این ‌یک بازی جدید است و نفع آن تنها به خودروسازها خواهد رسید.

این نماینده مجلس افزودک خودروسازی‌ها با این روش به فکر دور زدن قانون هستند و می‌خواهند با وارد شدن به بورس، پول بیشتری را عاید جیب مدیران خود کنند. اگر مردم متوجه شوند که خودروسازها بورس را ابزار تأمین نقدینگی خود قرار داده اند، قطعاً بورس نیز لطمه جدی خواهد خورد و مردم بورس را نیز شریک این بی مدیریتی‌ها خواهند دانست.

این نماینده مجلس همچنین ادامه داد: رفتار دوگانه در استفاده از ابزار بورس برای مردم رو شده است. روزگاری شخص جناب وزیر اعتقاد داشتند که صنعت پتروشیمی باید از بورس جدا شود و عرضه آن باید در بازار صورت گیرد. اکنون در خودرو این فرمول جدی را که کاملاً برعکس نظر قبلی بوده ارائه داده است. این تعارضات منشأ یک سؤال جدی است و تنها پاسخ آن، در خالی کردن جیب مردم و پر کردن خودروسازی‌ها داخلی است.

در این‌که بورس می تواند به شفافیت بازار کمک کند، شکی نیست، ولی انجام این کار در شرایط رکود و در زمانی که اثری از سفته‌بازی در بازار خودرو دیده نمی‌شود، توجیه چندانی ندارد و باید دید آیا این ابزار جدید مالی برای خودروسازها به کام مردم خواهد شد یا خودشان و اینکه ورود بازار رانتی خودرو به بورس، بورس را تحت تأثیر قرار خواهد داد یا نهادهای ناظر بورسی قادر به منظم کردن این بازار خواهند شد؟

 منبع: تابناک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا