خیابان حریم خصوصی نیست

موبنا – سردار اسكندر مومنی در دومین روز همایش سراسری فرماندهان، روسا و مدیران ناجا، به اقدامات خوب در حوزه امنیت اخلاقی و اجتماعی اشاره كرد و گفت: باید این موضوع را در جامعه نهادینه كنیم كه كوچه ، خیابان و معابر حریم خصوصی نیست؛ هیچ كشوری اجازه نمی دهد شهروندانش با ظاهر و پوشش …

موبنا – سردار اسكندر مومنی در دومین روز همایش سراسری فرماندهان، روسا و مدیران ناجا، به اقدامات خوب در حوزه امنیت اخلاقی و اجتماعی اشاره كرد و گفت: باید این موضوع را در جامعه نهادینه كنیم كه كوچه ، خیابان و معابر حریم خصوصی نیست؛ هیچ كشوری اجازه نمی دهد شهروندانش با ظاهر و پوشش زننده وارد معابر شوند.

او گفت: هنگام طرح موضوع امنیت اخلاقی برخی ضمن انتقاد و گلایه عنوان كردند چرا مردم را كنترل می كنید ؟ در حالیكه موضوع ما كنترل مردم نیست بلكه مجرمان ، قانون شكنان و هنجار شكنان را شامل می شود كه باید این را نیز در جامعه نهادینه كنیم.
مومنی گفت: با توجه به ظرافت هایی كه در امنیت اخلاقی وجود دارد این حوزه نیاز به پیوست رسانه ای دارد ؛ پیوست رسانه ای مناسب می تواند موجب هم افزایی شود.

جانشین فرمانده ناجا، حوزه های امنیت اجتماعی و اخلاقی و نیز طرح دریا را از اولویت های اول ناجا برشمرد.

او ادامه داد: در بحث امنیت اخلاقی تنها پلیس امنیت، مسئول نیست بلكه همه ی بخش های مختلف ناجا باید در این زمینه بسیج شوند.

این مقام ارشد انتظامی در ادامه به موضوع بحران اشاره كرد و گفت: بحران از جمله موضوعاتی است كه تمام زحمات یك مجموعه را از بین برده و دستاوردها و نظم اجتماعی كشور را زیر سوال می برد ؛ اشراف اطلاعاتی ، شناخت محیط و صحنه مهم ترین موضوع حل بحران است.

سردار مومنی در ادامه به فضای مجازی و تهدیدات این حوزه اشاره كرد و گفت: فضای سایبری بر زندگی ، بی هویت كردن جوانان و تغییر هنجارهای اجتماعی اثر انكار ناپذیری دارد.

جانشین فرمانده ناجا، تأکید كرد: فضای مجازی در نا آرامی ها به عنوان مركز فرماندهی و كنترل عمل می كند.

مومنی ادامه داد: با همت و تلاش همكارانم ، در كنار افزایش مأموریت های پلیسی، در درگیری و مبارزه با مجرمان در حوزه جرایم ، سرقت های خرد و كشفیات مواد مخدر دستاوردهای خوبی داشته ایم.

او با اشاره به كاهش تخلفات درون سازمانی، گفت: با توجه به افزایش درگیری ها آمار شهدا و مجروحان ناجا ۵۰ درصد كاهش داشته است.

جانشین ناجا به اقدامات خوب این نیرو در مراسم اربعین، ۲۲ بهمن، چهارشنبه سوری، برگزاری انتخابات اشاره كرد و گفت: با مدیریت صحیح و اشراف اطلاعاتی بسیاری از حوادثی كه می توانست به بحران منجر شود، مدیریت شد كه این حاكی از آن است همكارانم مردانه برای تحقق برنامه های این نیرو تلاش می كنند.

تایید مقام معظم رهبری بالاترین مدال اعطایی به ناجا

این مقام عالی انتظامی با اشاره به شرفیابی فرماندهان ناجا به محضر مقام معظم رهبری و ابراز رضایت ایشان از فعالیت های ناجا گفت: تأیید رهبر بالاترین مدالی است كه می توانست به ناجا داده شود كه به همه فرماندهان تبریك می گویم.

سردار مومنی گفت: به تأیید معظم له باید انگیزه مضاعف در مجموعه ناجا ایجاد كرد تا بتوانیم برنامه های امسال را به بهترین نحو انجام دهیم.

او با بیان اینكه امنیت باید هر لحظه تولید شود زیرا شرایط ناامن كننده بسیاری وجود دارد به تهدیدات در حوزه خارجی نظیر گروه های تروریستی، رقبای منطقه ای ، استكبار جهانی و … اشاره كرد و گفت: همچنین در حوزه داخلی آسیب های جدی نظیر بیكاری، تورم، گسترش شبكه های اجتماعی ، شكاف و فاصله طبقاتی وجود دارد كه می تواند به سازمان صدمه بزند؛ هر زمان كه تهدید شناخته شد با اشراف اطلاعاتی و اقدام به موقع توانستیم آن را مهار كنیم.

مومنی یادآور شد: حماسه عظیم انتخابات نتیجه اشراف اطلاعاتی و مدیریتی بود كه با كمترین هزینه به نحو مطلوبی برگزار شد.
وی بر تقویت اراده و انگیزه كاركنان تأكید كرد و گفت: با برگزاری این همایش باید هدف ها یكی شده تا مأموریت ها به نحو مطلوبی انجام شود.

این مقام عالی انتظامی خطاب به فرماندهان، روسا و مدیران ناجا گفت: باید از همه امكانات ، تجهیزات و پشتیبانی ها برای اجرای مأموریت بهره ببریم؛ اجرای مأموریت اولویت اول ناجا است كه در این زمینه بایستی ارتباط تنگاتنگی میان ستاد در حوزه مأموریتی وجود داشته باشد.

مومنی به موضوع آموزش كه مورد تأكید فرمانده ناجا است اشاره كرد و گفت: قرارگاه جهادی آموزش در سال گذشته تشكیل و در سال ۹۵ و ۹۶ ادامه خواهد داشت و اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.

جانشین فرمانده ناجا به نقش تأثیرگذار آموزش و صیانت، پیشگیری، كاهش سوانح و حوادث و … اشاره و تأکید كرد: آموزش ها باید تمام خلقیات مأمور را در ابتدای ورود تحت تأثیر قرار دهد.

او بر نهادینه شدن آموزش در رفتار مأموران تأكید كرد و گفت: آموزش در تمام شئون فردی ، مأموریتی و پشتیبانی ناجا تأثیر مستقیم و تعیین كننده ای دارد.

مومنی، مواد مخدر را از اولویت های مأموریتی ناجا عنوان كرد و گفت: الگوی دسترسی و توزیع مواد مخدر در حال تغییر است شاید زمانی همسایگی با افغانستان برای ما خطرناك بود اما با تغییر الگوی مواد مخدر سنتی به جای صنعتی و دسترسی آسان امروز این خطر صرفا از همسایگی با منابع تولید كننده مواد چون افغانستان احساس نمی شود و موضوع فراتر رفته است.

جانشین فرمانده ناجا به تغییر سرعت الگوی مصرف مواد مخدر اشاره و بر افزایش فعالیت و اشراف اطلاعاتی در حوزه مواد مخدر صنعتی تأكید كرد و گفت: اكثر كشفیات پلیس براساس كار اطلاعاتی است.

مومنی با اشاره به افزایش بازدارندگی ها، گفت: مصون سازی جامعه باید در اولویت اول پلیس مواد مخدر قرار بگیرد ؛ در كنار مبارزه با سوداگران مواد افیونی كه حتی به شهادت مأمور پلیس منجر می شود باید به مصون سازی و پیشگیری در این حوزه توجه شود.

او برخورد با توزیع كنندگان خرد و معتادان متجاهر را از اقدامات خوب ناجا در سال ۹۴ برشمرد و تأکید كرد: پلیس پایتخت و مواد مخدر ناجا اقدامات خوبی در این زمینه انجام دادند كه این مهم در سایه تعامل و هماهنگی بین بخشی با سازمان های مربوطه بوده است.
جانشین فرمانده ناجا خاطر نشان كرد: باید برخورد با توزیع كنندگان خرد و جمع آوری معتادان متجاهر در استان ها و شهرستان ها خصوصا كلان شهرها در دستور كار قرار گیرد.

این مقام عالی انتظامی ، قاچاق را اولویت دیگر مأموریت ناجا عنوان و با اشاره به اهمیت تولید در اقتصاد كشور گفت: تولید نیاز به رقابت ، قوانین روشن و شفاف و فرصت های برابر دارد؛ مقام معظم رهبری و مسئولان نظام همه بر این موضوع تأكید دارند .
مومنی با بیان اینكه قاچاق ، تولید و رقابت را از بین می برد به تشكیل قرارگاه مبارزه با قاچاق اشاره كرد و افزود: باید با روش های نوین به مقابله با این پدیده بپردازیم كه این امر مستلزم آن است كلیه دستگاه ها پای كار آمده و به ناجا در این زمینه كمك كنند.

تاثیر سوء قاچاق بر اقتصاد، قدرت و امنیت ملی

جانشین فرمانده ناجا، گفت: برخی جرایم ممكن است تأثیر فردی داشته باشد اما قاچاق بر اقتصاد ، قدرت و امنیت ملی تأثیرمی گذارد در صورتی كه از درون مقاوم نباشیم تهدیدات افزایش می یابد.

مومنی گفت: در صورتی كه دشمنان بفهمند ما از لحاظ سیاسی و اجتماعی دارای وحدت بوده و یكپارچه و از نظر اقتصادی خودكفا هستیم، تهدیدات هیچ تأثیری در امنیت ملی كشور نخواهد داشت. اما اگر انسجام و یكپارچگی اجتماعی وجود نداشته باشد و از لحاظ اقتصادی وابسته باشیم قطعا تهدیدات افزایش یافته و امنیت ملی را به مخاطره می اندازد.

او به فعالیت قرار گاه سرقت اشاره كرد و گفت: با تشكیل این قرارگاه ، در سال ۹۳ روند رو به رشد سرقت و در سال ۹۴ مجموع سرقت های خرد كاهش یافت .

مومنی از سرقت به عنوان دغدغه ی مردم نام برد و افزود : با اقدامات موثر پلیس در راستای مبارزه با سرقت قطعا سرمایه های اجتماعی نیز افزایش می یابد.

این مقام عالی انتظامی به دستاوردها و اقدامات خوب پلیس فتا در حوزه سایبر اشاره و بر گسترش ، تقویت و تجهیز این پلیس تاكید كرد.

مومنی از فضای مجازی به عنوان فضای رئال و واقعی نام برد و گفت: فرد ساعت ها در فضای مجازی سرگرم شده و سپس در فضای رئال مرتكب جرم می شود . لذا باید اسم این فضا را عوض كرد ، زیرا یك نوع پیوستگی ایجاد شده است .

سردار مومنی به حوزه راهنمایی و رانندگی اشاره كرد و گفت: كاهش تلفات سوانح رانندگی از تاكیدات موكد مقام معظم رهبری است كه ایشان نیز در دیدار روز گذشته فرماندهان ناجا بر این موضوع تاكید كردند.

او ادامه داد: امروز با وجود ۱۸ میلیون خودرو در كشور حدود ۱۶ هزار نفر كشته می شوند؛ این میزان تلفات سوانح رانندگی بسیار زیاد است كه باید كاهش یابد و تحقق این امر مستلزم هماهنگی بین بخشی و مشاركت و همراهی مردم با پلیس است .

مومنی گفت: باید تلاش كنیم تلفات رانندگی به حداقل برسد و این امر بایستی سر لوحه ماموریت پلیس راهور باشد.

راه اندازی ساختار اطلاعات رزم در مرزبان

این مقام عالی انتظامی به اقدامات و دستاوردهای خوب در حوزه مرز اشاره كرد و گفت : تلاش می كنیم قدرت تحرك و آتش دور زن در مرز افزایش پیدا كند تا در جایی كه قادر نیستیم پاسگاه احداث كنیم از قدرت آتش برای مبارزه با اشرار بهره ببریم.

مومنی از مرز به عنوان اولویت مهم ناجا نام برد و از راه اندازی ساختار اطلاعات رزم در مرزبانی خبر داد و گفت: در صدد هستیم ساختار مرزبانی را بهبود و تقویت كنیم.

او با اشاره به اقدامات قرارگاه جهادی آموزش در این یگان اشاره كرد و گفت: آموزش های صورت گرفته در مرزبانی به صورت میدانی و عملی بوده است.از سوی دیگرباید آموزش یگانی ، فردی و سازمانی در مرز مورد توجه قرار گیرد. همچنین قدرت تغییر تاكتیك در مرز باید افزایش پیدا كند.

 منبع: ایرنا

دکمه بازگشت به بالا