خبر خوش برای بیماران مصروع

موبنا – سید سهراب هاشمی فشارکی در نشست خبری که در رابطه با گذاشتن الکترودهای مغز برای پیدا کردن محل دقیق تشنج برگزار شد اظهار شد: یک دهه قبل جراحی درمان بیماران مبتلا به تشنج در ایران آغاز شد و در آن زمان پزشک به صورت فردی به جراحی‌هایی که خطر اسیب به اندام‌های حیاتی …

موبنا – سید سهراب هاشمی فشارکی در نشست خبری که در رابطه با گذاشتن الکترودهای مغز برای پیدا کردن محل دقیق تشنج برگزار شد اظهار شد: یک دهه قبل جراحی درمان بیماران مبتلا به تشنج در ایران آغاز شد و در آن زمان پزشک به صورت فردی به جراحی‌هایی که خطر اسیب به اندام‌های حیاتی مانند گفتار، حرکت، تفکر و … را نداشت، می‌پرداخت.

وی با بیان اینکه این نوع جراحی با موفقیت انجام می‌گرفت افزود: البته این عمل تنها برای بیمارانی که کانون تشنج در آنها مشخص بود انجام شده و سایر بیماران قابل درمان نبودند.

نورولوژیست با اشاره به اینکه بسیاری از بیماران طی روز یا هفته به صورت مکرر دچار حملات صرع می‌شوند ادامه داد: در بسیاری از کشورها برای این دسته از بیماران نیز روش‌های جراحی با مشارکت تیم‌های مختلف پزشکی انجام می‌شود، اما متاسفانه در کشور ما به دلیل فقر سواد یا امکانات، این جراحی امکان‌پذیر نبود.

عضو تیم جراحی صرع بیمارستان پارس،یادآور شد: خوشبختانه امروز با افزایش آگاهی و سطح دانش پزشکان این امکان در کشور ما فراهم شد و امروز شاهد انجام دو جراحی بزرگ گذاشتن الکترودهای مغز برای پیدا کردن محل دقیق تشنج خواهیم بود.

هاشمی فشارکی اضافه کرد: برای انجام عمل امروز دو بیمار از جانب پزشکان به عنوان کاندید انتخاب شده که یک نفر آنها هر روز دچار حملات مکرر تشنج و دیگری در هر هفته دچار این مشکل می‌شود.

متخصص مغز و اعصاب گفت: انجام این جراحی انشاءالله بدون عارضه خواهد بود و ریسک بالایی را ندارد.

عضو تیم جراحی صرع خاطرنشان کرد: این جراحی با حضور متخصصان اعصاب داخلی، جراحی، متخصص بیهوشی، پرستار، روانپزشک و … انجام می‌شود.

این نورولوژیست با اشاره به اینکه الکترودها یک چهارم نیمکره مغز را پوشانده و از این طریق نقشه‌برداری از مغز فراهم می‌شود،افزود: الکترودهای بکار گرفته شده وارداتی بوده البته دو تیم نیز جهت تولید داخلی این الکترودها آغاز به کار کرده‌اند.

متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: انجام این عمل برای دو بیمار به صورت رایگان انجام می‌گیرد و فقط خانواده‌ها هزینه الکترودها را خواهند پرداخت البته مبلغ الکترودها حدود ۵ تا ۶ هزار یورو بوده و نیاز است که سازمان‌های بیمه‌گر به این حوزه ورود یابند ولی متاسفانه تاکنون بیمه‌ها در این زمینه همکاری موثری نداشته‌اند.

 منبع: فارس
دکمه بازگشت به بالا