بیشترین مکالمات ایرانیان با کدام کشورهاست؟

موبنا – طی سال‌های اخیر با گسترش استفاده از نرم افزارهای ارتباطی موبایل، مکالمات تلفنی و موبایلی کشور تا حد قابل توجهی کاهش یافته و در موارد متعدد مشترکان سعی کرده‌اند مکالمات خود را از طریق شبکه‌های موبایلی انجام دهند تا از پرداخت هزینه برای آنها در امان باشند. درباره مکالمات بین الملل اگرچه آمار …

موبنا – طی سال‌های اخیر با گسترش استفاده از نرم افزارهای ارتباطی موبایل، مکالمات تلفنی و موبایلی کشور تا حد قابل توجهی کاهش یافته و در موارد متعدد مشترکان سعی کرده‌اند مکالمات خود را از طریق شبکه‌های موبایلی انجام دهند تا از پرداخت هزینه برای آنها در امان باشند.

درباره مکالمات بین الملل اگرچه آمار مستندی وجود نداشته و نمی‌توان با اتکا به اعداد و ارقام چنین رویکردی را ثابت کرد اما قطعا دسترسی به این نرم افزارها در حوزه مکالمات بین الملل توجیه اقتصادی بیشتر داشته و بیشتر ممکن است مورد توجه قرار گیرد بخصوص که طی سالهای گذشته در چند نوبت تعرفه مکالمات بین الملل افزایش پیدا کرده است.

با این وجود همچنان ایرانیان بخشی از مکالمات خود با کشورهای مختلف را از طریق تلفن ثابت و یا موبایل انجام می‌دهند که از مکالمات خارجی صادره از ایران طی سال‌های گذشته همواره کشور افغانستان به دلیل همسایگی و حضور بسیاری از افاغنه در ایران در صدر آمار ترافیک تماس قرار داشته است.

به گونه ای که در دوره‌های مختلف اینگونه اعلام شده بود که حدود یک سوم از مکالمات خارجی از مبدا ایران با این کشور است.

به تازگی نیز آمارهای دیگری ارائه شده و در قالب این آمار به دلیل حجم بالای تماس ایران-افغانستان از بررسی این مورد خاص صرف نظر شده و اینگونه عنوان شده است که آمار ترافیکی مکالمات کشور افغانستان در ایران مورد مقایسه قرار نگرفته است، چرا که حجم بالای این مکالمات مربوط به درخواست‌های اتباع این کشور در ایران است.

اما طبق آمارهای رسمی ارائه شده بدون در نظر گرفتن افغانستان، در سال گذشته کشور عراق در بین کشورهای همسایه در صدر جدول مکالمات درخواستی ایرانیان قرار گرفته و در طول ایام عزاداری اربعین حسینی میزان ۲۴ میلیون دقیقه مکالمه بین دو کشور صورت گرفته است که از این میزان ۱۵/۸میلیون دقیقه ترافیک صادره و۸/۲ میلیون دقیقه ترافیک وارده بوده است.

پس از عراق نیز کشورهای امارات و ترکیه، سهم بسیار بالایی از مدت زمان مکالمه بین الملل خروجی از کشور را دارا بوده و در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

بعد از کشورهای همسایه، کشورهای آمریکا و کانادا و همچنین در میان کشورهای اروپایی آلمان، انگلستان و سوئد سهم بالایی از دقایق مکالمات هموطنان را به خود اختصاص می دهند.

از منظر کیفیت مکالمات بین الملل نیز علاوه بر کیفیت سیستم های ارتباطی مبدا و واسط، وابسته به شبکه کشور مقصد نیز است که در این میان بهترین ASR (کیفیت) در شبکه بین الملل متعلق به کشورهای هلند و سوئد با حدود ۵۷ درصد و بعد از آن استرالیا، اتریش، مالزی، فرانسه و آمریکا است ودر میان کشورهای همسایه امارات با حدود ۴۱ درصد بهترین ASR و بعد از آن نیز کشورهای کویت، ترکمنستان و روسیه قرار دارند.

البته در آمارهای ارائه شده اشاره ای به حجم مکالمات ایرانیان نشده و مشخص نیست در مجموع میزان مکالمات بین الملل چند دقیقه بوده است.

 منبع: ایسنا 

دکمه بازگشت به بالا