کاهش هزينه‌های معاونت توسعه مس منطقه كرمان به ۱۳۰ ميليارد تومان رسيد

موبنا – مهندس ناصرالدين ناصح‌زاده معاون توسعه مس منطقه کرمان با بيان اين مطلب از طرح‌ها و برنامه‌هاي انجام‌شده اين معاونت در سال گذشته و سال جاري خبر داد. ناصح زاده با بيان اينکه پيشبرد طرح‌هاي توسعه در شرايطي كه ركود اقتصادي بر صنعت مس دنيا حاكم است و كاهش قيمت‌ها منجر به كاهش درآمدهاي …

موبنا – مهندس ناصرالدين ناصح‌زاده معاون توسعه مس منطقه کرمان با بيان اين مطلب از طرح‌ها و برنامه‌هاي انجام‌شده اين معاونت در سال گذشته و سال جاري خبر داد.

ناصح زاده با بيان اينکه پيشبرد طرح‌هاي توسعه در شرايطي كه ركود اقتصادي بر صنعت مس دنيا حاكم است و كاهش قيمت‌ها منجر به كاهش درآمدهاي شركت مس شده، كاري بسيار سخت است گفت: خوشبختانه موفق شديم در سايه مديريت هزينه‌ها از توقف طرح‌هاي توسعه‌اي جلوگيري كنيم و ۹ طرح توسعه‌اي كه شامل فاز ۲ تغليظ، معدن دره زار، کارخانه تغليظ دره زار، توسعه ذوب سرچشمه، توسعه ذوب خاتون‌آباد، پالايشگاه خاتون‌آباد، انبار و کارخانه ناريه، کارخانجات اسيد کرمان و احداث ورزشگاه‌های استان كرمان را كه در دستور کار اين معاونت قرار داشت پيش ببريم.

وي افزود: بعضي از اين طرح‌ها در سال گذشته به بهره‌برداري رسيد و برخي ديگر در طي سال ۹۵ اجرايي خواهند شد.

ناصح زاده گفت: افتتاح و بهره‌برداری از توسعه تغليظ فاز ۲ از مهم‌ترين اقدامات اين معاونت در سال گذشته بود که در ابتداي سال ۹۴ راه‌اندازي شده و اکنون در حال بهره‌برداري است.

نوشته های مشابه

ناصح زاده در خصوص اقدامات انجام شده در خصوص معدن دره زار گفت: ارائه خدمات مشاوره‌ای و مطالعات معدني شامل تهيه طرح‌های عملياتي و اجرايي بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت و تهيه اطلاعات و داده‌های موردنیاز جهت ارتقاء و تكميل اطلاعات موجود از سطح PFS به FS با همكاري مشاوران معدني در دست انجام است.

وی افزود: همچنين بهینه‌سازی ظرفيت كارخانه تغليظ و بررسي طرح‌های استخراج معدن بر اساس دو ظرفيت ۷ و ۱۰.۵ ميليون تن در سال و برنامه‌ریزی استخراج بلندمدت براي گزينه برتر، طراحي پيت بهينه با توجه به مشخصات هندسي و محدوده تعیین‌شده نیز در دست اقدام است.

معاون مس منطقه کرمان با شاره به انجام مطالعات جانمايي سنگ‌شکن اوليه معدن دره زار گفت: جانمایی این سنگ‌شکن بر اساس آخرین ‌مدل بلوكي و ارائه گزارش نهايي آن از اهم اقدامات انجام شده در سال ۹۴ بوده است و در حال حاضر مطالعات ژئوتكنيك، حفاری‌های ساختاري و مطالعات پايداري شيب دیواره‌های معدن در حال انجام است.

وي با بيان اينکه کارخانه تغليظ دره زار از ديگر طرح‌هاي توسعه اين معاونت است گفت: اين طرح تاکنون ۱۷.۳۳ درصد پيشرفت داشته است و اقداماتي از قبيل مکان‌يابي کارخانه‌ها بر اساس مطالعات فني و اقتصادي و همچنين بررسی‌های فني اقتصادي جهت تغيير ظرفيت کارخانه از ۷ ميليون تن به ۵/۱۰ ميليون تن انجام‌شده است.

معاون توسعه مس منطقه کرمان طرح‌هاي توسعه ذوب سرچشمه را بخش ديگري از اقدامات توسعه اين معاونت در سال ۹۴ دانست و اظهار داشت: طرح‌هاي توسعه ذوب سرچشمه در دو بخش تغيير فنّاوری ذوب و سيستم انتقال گاز خروجي کنورترها در حال پيگيري و انجام است.

وي افزود: تغيير تکنولوژي ذوب سرچشمه تاکنون پيشرفتي ۸۵ درصدي داشته است و قرار است کوره فلش، کوره‌هاي آندي ۱ و ۲ و چرخ ريخته‌گري شماره ۱ در سال ۹۵ راه‌اندازي شود.

ناصح زاده به بخش ديگري از طرح‌هاي انجام‌شده و در دست اقدام اين معاونت در خصوص توسعه ذوب سرچشمه اشاره کرد و گفت: در سال گذشته هود کنورتر شماره ۵ به‌طور کامل راه‌اندازي شد و در سال ۹۵ نوسازي و راه‌اندازي هود کنورتر ۳ و ۴ نيز در دستور کار قرارگرفته است.

معاون توسعه مس منطقه کرمان تأکيد کرد: اقدامات و برنامه اين معاونت در خصوص توسعه ذوب محدود به سرچشمه نبوده و اقدامات مهم و مفيدي نيز در خصوص توسعه ذوب خاتون‌آباد انجام‌شده است.

وي افزود: پروژه کارخانه اکسيژن، انبار کنسانتره و توسعه ذوب جزء طرح‌هاي توسعه ذوب خاتون‌آباد است که در سال گذشته به ترتيب ۰۳/۸۸، ۶۱/۹۶ و ۰۳/۱۴ درصد پيشرفت واقعي داشته است.

ناصح زاده در خصوص برنامه‌هاي اين معاونت مبني بر توسعه ذوب خاتون‌آباد در سال ۹۵ گفت: تکميل نصب کارخانه اکسيژن، نصب و راه‌اندازي جرثقيل ۷۵ تن ذوب، راه‌اندازي ديزل ژنراتور و رولينگ تاور کمپرسورها و تحويل انبار کنسانتره جزء برنامه‌ها ما در سال جاري است.

معاون توسعه مس منطقه کرمان با اشاره به پيشرفت ۳۴/۹۱ درصدي پالايشگاه خاتون‌آباد گفت: راه‌اندازي واحد توليد لجن و سلول‌هاي مس زداي ثانويه و ثالثيه و همچنين تکميل عمليات فاز ۲ از برنامه‌های اين معاونت در خصوص پالايشگاه خاتون‌آباد در سال ۹۵ است.

وي افزود: انبار ناريه و کارخانه سرچشمه از ديگر طرح‌هاي در دست اقدام در معاونت توسعه است که تاکنون پيشرفت ۹۰ درصدي داشته است و در سال جاري با ادامه نصب تجهيزات کارخانه اين پروژه به بهره‌برداري خواهد رسيد.

ناصح زاده به طرح کارخانجات اسيد کرمان که در دو حوزه خاتون‌آباد و سرچشمه در حال پيگيري و انجام است اشاره کرد و گفت: تا پايان سال ۹۴ طرح اسيد سرچشمه پيشرفت ۴۰.۴۱ درصدي و طرح اسيد خاتون‌آباد پيشرفتي ۱۱ درصدي داشته است.

وي خاطرنشان كرد: طرح احداث کارخانجات اسيد در سال ۹۵ با جديت دنبال خواهد شد و اقداماتي از قبيل ابلاغ الحاقيه مربوط به احداث کارخانجات، بازنگري مهندسي پايه و ساخت و تأمين بخشي از تجهيزات داخلي و خارجي کارخانه‌هاي اسيد در سال جاري انجام خواهد شد تا هرچه سریع‌تر اين پروژه‌ها كه نقش اساسي و مهمي در توسعه مسائل زیست‌محیطی منطقه كرمان دارند به سرانجام برسد.

ناصح زاده در خصوص پروژه‌های انجام شده امور تحقيق و توسعه در سال ۱۳۹۴ گفت: پروژه‌های زيادي در امور تحقيق و توسعه مجتمع مس انجام شده كه از آن جمله می‌توان به توليد نانو پارتيكل هاي طلا با استفاده از فناوری‌های كاملاً سبز كه می‌تواند ارزش‌افزوده زيادي براي شركت داشته باشد اشاره کرد.

وي همچنين از حذف ارسنيك از غبار کوره‌های كنورتر ذوب، ليچينگ تحت‌فشار كنسانتره مس، بهينه و استانداردسازی مدارهاي عمليات كارخانه تغليظ سرچشمه به‌منظور افزايش عيار و بازيابي به‌عنوان مثال‌هایی از چند ده پروژه انجام شده در سال ۹۴ ياد كرد.

ناصح زاده در خصوص دیگر اقدامات انجام ده این معاونت در سال گذشته گفت: استفاده از تخفيف حقوق دولتي معادن در راستاي ارتقاي بهره‌وری، فناوري، بهینه‌سازی مصرف انرژي يا توليد علم در حوزه معدن و فرآوري مواد معدني با تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت و انعقاد قرارداد با دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي از دیگر اقدامات انجام شده در معاونت توسعه مس منطقه کرمان است.

 منبع: مس پرس

دکمه بازگشت به بالا