نگاهی به نوسانات یک سال گذشته دلار

موبنا – قبل از اجرایی شدن برجام نیز، مساله تاثیر جو روانی مذاکرات هسته‌یی بر بازار ارز بارها از سوی کارشناسان بیان شده بود. هرچند علاوه بر برجام، صحبت‌های ولی‌الله سیف رییس کل بانک مرکزی از دیگر مسائلی است که همواره واکنش آنی بازار را در پی داشته است. به‌طوری‌که هر بار که سیف صحبتی …

موبنا – قبل از اجرایی شدن برجام نیز، مساله تاثیر جو روانی مذاکرات هسته‌یی بر بازار ارز بارها از سوی کارشناسان بیان شده بود. هرچند علاوه بر برجام، صحبت‌های ولی‌الله سیف رییس کل بانک مرکزی از دیگر مسائلی است که همواره واکنش آنی بازار را در پی داشته است. به‌طوری‌که هر بار که سیف صحبتی از بازار ارز و بایدها و نبایدهای آن می‌کرد، قیمت دلار افزایش یا کاهش شدیدتری را تجربه می‌کرد.

هرچند جو روانی برجام در مدت بیشتری خود را بر بازار ارز تحمیل کرد. در عین حال، بعد از اجرایی شدن برجام به دلیل برخی گره‌هایی که در دستیابی راحت ایران به مبادلات بر پایه دلار ایجاد شده بود، نوسانات دلار به سمت دیگری سیر و تب تند آن فروکش کرد. در این میان، نگاهی به روند یک سال گذشته نرخ دلار نشان از افزایش ۱۳۷تومانی آن در بازار دارد. افزایشی که شاید ابتدا اندک به نظر برسد، اما نشان از افزایش آهسته و پیوسته این ارز در ایران دارد.

بر این اساس، نرخ دلار که از خرداد سال قبل به مرور به سمت صعود سیر کرده بود، در میانه اردیبهشت ماه روی عدد ۳هزار و ۳۳تومان ایستاد. تنها مقطعی که نرخ دلار حرکت خود را به سمت افزایش متوقف کرده بود، مهرماه سال گذشته بود که به صورت میانگین طی ماه‌های مهر و آبان نزدیک به نرخ ۳هزار تومان ایستاده بود. هرچند قیمت دلار در یک ماه گذشته با اندکی کاهش همراه بوده است، اما سیر صعودی آن به صورت پیوسته طی یک سال گذشته دیده می‌شود. نرخ دلار در مقطع نزدیک به اجرای برجام یعنی زمستان سال گذشته، از حالت تثبیت خارج شد.

بر همین اساس، بیشترین مساله‌یی که در یک سال گذشته تاثیر خود را در نرخ دلار نشان داده، مساله مذاکرات هسته‌یی ایران بوده است. آن‌طور که در سال‌های گذشته نیز دیده می‌شد، بازار ارز و به صورت خاص دلار، نسبت به برخی مسائل واکنش‌های آنی و روانی نشان می‌دهند. این مساله بعد از فروکش کردن تب انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم و در اواخر سال ۹۲ نیز خود را نشان داد به‌طوری‌که شدت رشد قیمت دلار نسبت به اوایل سال، کاهش یافت. آن‌طور که پیش از این برخی گزارش‌ها نشان می‌داد، آهنگ رشد دلار در بازار آزاد از ۱۷۳درصد در سال ۱۳۹۱ به ۳درصد در سال ۱۳۹۳ و ۵درصد در ۹ماهه اول ۹۴ رسیده بود. در این میان نوسانات نرخ دلار در یک هفته گذشته اندک و در بازه ۳هزار و ۳۰تومان تا ۳هزار و ۳۴تومان بوده است. اما نگاهی به نوسانات یک ماه گذشته، نوسانات بیشتری را نشان می‌دهد به‌طوری‌که نوسان میان ۳هزار و ۲۷تومان تا ۳هزار و ۳۴تومان در حرکت بوده است.

 منبع: تعادل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا