جنجال فرزاد حسنی در تلویزیون

موبنا – فرزاد حسنی که پس از مدتی دوری از تلویزیون، این روزها برنامه «اکسیر» را در شبکه سه اجرا می‌کند، در بخشی از این برنامه از یکی از مهمانان می‌خواهد تا به روی صحنه بیاید و به یک پرسش پاسخ دهد؛ این مهمان که مردی میانسال است، در پاسخ دادن کمی تأمل می‌کند که …

موبنا – فرزاد حسنی که پس از مدتی دوری از تلویزیون، این روزها برنامه «اکسیر» را در شبکه سه اجرا می‌کند، در بخشی از این برنامه از یکی از مهمانان می‌خواهد تا به روی صحنه بیاید و به یک پرسش پاسخ دهد؛ این مهمان که مردی میانسال است، در پاسخ دادن کمی تأمل می‌کند که در این فاصله مرتباً از سوی مجری برنامه با لحن نامناسب خطاب قرار می‌گیرد و در پایان هم به عنوان هدیه به او «زرشک» هدیه داده می‌شود!
بیننده تلویزیون در حالی شاهد پخش صحنه‌ای اینچنین در قالب برنامه‌ای ضبطی بوده است که به نظر می‌رسد با کمی دقت و حساسیت بیشتر از سوی ناظران پخش، امکان حذف چنین صحنه‌هایی وجود دارد؛ ضمن اینکه اگر چنین آیتم‌هایی با هدف خنداندن مخاطب و صرفا نمایشی هم تهیه شده باشند، لازم است در ابتدای برنامه در این خصوص به مخاطب توضیح داده شود.

اما به تازگی بابت برخورد نامناسب یکی دیگر از برنامه‌های تلویزیونی با مهمانانش، از سوی قائم مقام معاون سیما هشدار داده شده بود.

دکتر پورحسین با تاکید بر لزوم رعایت شأن مهمانان برنامه، متذکر شده بود، «با رفتار تنبیه‌آمیز مجری برنامه «دورهمی»، شأن مهمانان برنامه نادیده گرفته شده است که این موضوع را بررسی کردیم و بلافاصله به عوامل برنامه تذکر جدی داده شد.»؛ تذکری که به نظر می‌رسد پس از انتشار این ویدئو از برنامه اکسیر، شامل حال عوامل این برنامه هم بشود.

از شامگاه گذشته و پس از انتشار این فیلم، سیل انتقادها در شبکه‌های اجتماعی نسبت به رفتار مجری برنامه اکسیر آغاز و به صفحه شخصی او هم کشیده شده است. این انتقادها از سوی فرزاد حسنی با جمله‌ای تند خطاب به معترضان همراه بوده و صفحه خود را بسته است.

صدا و سیما؛ دانشگاه عمومی یا باشگاه ترویج بی اخلاقی و بی ادبی؟!
سایت عصر ایران در این باره نوشت: صدا و سیما گویا به هر چه کار دارد، به حفظ اخلاقیات جامعه علاقه ای ندارد. نمونه اخیرش را می توان در برنامه اخیر اکسیر دید که مجری آن، چگونه با بی اخلاقی تمام، حرمت مهمان برنامه را که سن بالاتری هم دارد، می شکند و او را اصطلاحاً سکه یک پول می کند!

فرزاد حسنی که به تازگی از ممنوع التصویری درآمده، در برنامه اکسیر، سوالی از یکی از مهمانان می پرسد و بعد از آن که او جواب نادرست می دهد، با تمسخر او چنین وانمود می کند که جواب درست است و ۵۰ میلیون تومان هم جایزه دارد و دراثنای اجرای خود، مهمان بیچاره را ملعبه حرف هایش می کند تا مردم به او بخندند.

او مهمان برنامه را سر کار می گذارد و با گفتن کلماتی مانند خیلی باهوشی ها (با لحن تمسخر آمیز)، نخالگی در ما دیده ای؟ پخمه ایم؟ (باز هم با لحن تمسخر آمیز)، فکر کردی در مقابل اطلاعات کم شما به شما ۵۰ میلیون تومان جایزه می دهیم؟ زرشک! زرشک دوست داری؟! (و دعوت از سایر شرکت کنندگان برای تکرار کلمه زرشک) او را رسماً تحقیر می کند.

آیا صدا و سیما با این برنامه قصد داشته است نحوه صحبت کردن با بزرگ‌تر ها را یاد دهد یا می خواسته نحوه مسخره کردن افراد را آموزش دهد یا ترویج تحقیر مردم و به ویژه مهمانان را هدفگذاری کرده است؟

کفگیر صدا و سیما به ته دیگ خورده و نه تنها در برابر شکبه های ماهواره ای که در مقابل شبکه ویدئوی خانگی و اینترنت نیز شکست خورده است. از این رو، مانند غریقی که به هر چیزی چنگ می زند تا فرو نرود، رفتار می کند. حتی حاضر می شود یک شهروند کشور را روی آنتن تلویزیون، ملعبه و مضحکه یک مجری کند تا بلکه ملت بخندند و دلشان به رحم آید و تلویزیون ببینند!

واقعاً این چه رسانه ای است که وقتی یک منتقد، آن هم روحانی، به سریال معمای شاه ایراد می گیرد، زمین و زمان را به هم می دوزد و از برنامه تلویزیونی اش گرفته تا روزنامه جام جم اش، علیه او مطلب نگاری می کند ولی به خودش اجازه می دهد یک شهروند را به تمسخر بگیرد و در جهت ترویج بی اخلاقی و لودگی، برنامه اش را روی آنتن بفرستد؟!

شاید گفته شود که آنچه رخ داده، اشتباه فرزاد حسنی بوده است اما واقعیت این است که تصمیم درباره پخش حتی یک ثانیه از هر برنامه، با صدا و سیما و ممیزان آن است که این سؤال را به طور جدی پیش می کشد که آیا صدا و سیما، قصد دارد همچنان مروج بی ادبی و بی اخلاقی باشد؟

دریغ و صد دریغ که صدا و سیمایی که قرار بود دانشگاه عمومی باشد اینک به باشگاه ترویج بی اخلاقی تبدیل شده است و روز به روز نیز به انحطاط بیشتری دچار می شود.

صدا و سیما بداند که دوران تحقیر دیرزمانی است که گذشته و اگر مهمان برنامه اکسیر، نجابت به خرج داد و واکنشی نشان نداد، دلیل نمی شود که مردم ایران که شاهد زنده این بی اخلاقی بودند، سکوت کنند کما این که در شبکه های اجتماعی این اعتراضات آغاز شده است.

عذرخواهی صدا و سیما و عزم جدی برای اخلاقگرایی، کمترین انتظاری است که از مدیران رسانه ای می رود که عنوان “ملی” را یدک می کشد.

زرشک طلایی تقدیم به فرزاد حسنی
خبرگزاری مهر هم در گزارشی در این باره نوشت: هدف در اینجا نقد برنامه «اکسیر» و اینکه چه نقاط قوت و ضعفی دارد و از چه برنامه ای تقلید کرده است، نیست بلکه هدف بررسی نگاه و عملکرد مجریانی است که در کشور ما در برنامه های ترکیبی به ناخدا و ستاره بلامنازع برنامه ها تبدیل می شوند؛ مجریانی که یادشان رفته قرار است چه چیزی را به مخاطب و شرکت کننده برنامه‌شان بیاموزند.

کمی تیکه بیندازید، کمی مهمان را ضایع کنید و اگر او به هر دلیلی با شما به اصطلاح «کل کل» نمی‌کند بیشتر کار خود را تکرار کنید و درنهایت اطلاعات یا محتوای کلامی او را به سخره بگیرید. این فرم برخورد با مخاطب مدتی است که دیگر انتظار نمی‌رود در رسانه‌های رسمی و فرهنگی مورد استفاده قرار گیرد و رویه‌ای است که دیگر مخاطبان هم به آن نمی‌خندند و واکنش‌های منفی آنها اگر درجا اعلام نشود قطعا بعد از فاصله‌ای در فضای مجازی بروز پیدا می‌کند.

حال فیلم برنامه «اکسیر» با اجرای فرزاد حسنی که چند روزی است در شبکه های اجتماعی بازنشر می شود، نظرهای مختلفی را به دنبال داشته است که همه آنها به انواع و اقسام این اقدام را زیر سوال برده اند. با این حال شب گذشته ۱۸ اردیبهشت ماه صدا و سیما بدون توجه به این واکنش ها بازپخش برنامه «اکسیر» را به طور کامل نمایش داد.

رسانه ملی که قرار است اخلاق را ترویج دهد حالا مردی همچون خیلی از افراد جامعه را در قابی که مقابل چندین میلیون قرار گرفته است چند بار نشان می‌دهد و هیبت و اقتدار او را زیر سوال می برد؛ مردی که می گوید فرزند دارد و قطعا انتظار نداشته است در رسانه ملی و رسمی کشورش اینگونه با وی برخورد شود.

این رفتار مجری برنامه «اکسیر» همانطور که بحث‌های زیادی را در بین مردم به ویژه در فضای مجازی به دنبال داشته است جا دارد که در سطوح مدیریتی تلویزیون هم مورد بررسی قرار گیرد تا ضمن پرهیز از ادامه شکل‌گیری رفتارهایی از این دست، هم فرزاد حسنی هم دیگر مجریان مربوطه رهنمودهایی برای شیوه اخلاقی‌تر و حرفه ای‌تر کار خود دریافت کنند.

آنچه باید به طور جدی در دستور کار رسانه ملی قرار گیرد این است که باید افراد برای ورود به این رسانه و در دست گرفتن سکان برنامه‌ها در همه ارکان آن به ویژه در بخش اجرا که ویترین برنامه‌های مجری‌محور است گزینش‌های سخت‌گیرانه در همه ارکان شده باشد.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا