گوگل به اطلاعات پزشکی میلیون ها بیمار در انگلستان دسترسی دارد

موبنا -گوگل با همکاری سازمان ملی سلامت انگلستان NHS قصد دارد سرویسی برای پیش‌بینی مشکلات کلیه توسعه دهد. اخیرا سندی از این قرارداد فاش شده که نشان می‌دهد طبق بندهای آن، گوگل سالیانه به اطلاعات کامل پزشکی ۱.۶ میلیون بیمار دسترسی خواهد داشت. این قرارداد ماه فوریه‌ی سال جاری میلادی امضا شده و طبق آن …

موبنا -گوگل با همکاری سازمان ملی سلامت انگلستان NHS قصد دارد سرویسی برای پیش‌بینی مشکلات کلیه توسعه دهد. اخیرا سندی از این قرارداد فاش شده که نشان می‌دهد طبق بندهای آن، گوگل سالیانه به اطلاعات کامل پزشکی ۱.۶ میلیون بیمار دسترسی خواهد داشت. این قرارداد ماه فوریه‌ی سال جاری میلادی امضا شده و طبق آن شرکت زیرمجموعه‌ی گوگل در زمینه‌ی هوش مصنوعی یعنی DeepMind با سازمان NHS همکاری خواهد داشت.

اطلاعاتی که از این قرارداد در اختیار عموم قرار گرفت، نشان می‌داد که گوگل برای توسعه‌ی سرویسی به منظور پیش‌بینی آسیب‌های کلیوی در افراد، با NHS همکاری خواهد داشت. در نگاه اول این قرارداد خوب و مفید به نظر می‌رسد اما با مطالعه‌ی دقیق‌تر متوجه می‌شویم که این شرکت نه تنها به اطلاعات بیماری‌های کلیوی دسترسی دارد، بلکه اطلاعات کامل تمامی بیمارانی که از خدمات سه بیمارستان دولتی Barnet، Chase Farm و Royal Free استفاده می‌کنند نیز در اختیار DeepMind قرار می‌گیرد. مجموع این اطلاعات تقریبا ۱.۶ میلیون بیمار در هر سال است.

هال هادسون (Hol Hodson) یکی از افرادی است که در مورد این سند اطلاع‌رسانی و عنوان می‌کند که این اطلاعات شامل نام و مشخصات بیماران اچ‌آی‌وی مثبت، سقط جنین‌ها و آمار استفاده از مواد مخدر نیز است. او در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که اطلاعات ۵ سال گذشته نیز در اختیار شرکت قرار می‌گیرد.

بسیاری از افراد با این سوال مواجه می‌شوند که چرا یک شرکت برای توسعه‌ی سرویسی به منظور جلوگیری از بیماری‌های کلیوی، به این حجم از اطلاعات نیاز دارد؟ گوگل در پاسخ به این سوال اعلام کرده که بخش مجزایی برای بیماران کلیوی وجود ندارد و برای توسعه‌ی چنین سرویسی مجبور هستند تمامی اطلاعات پزشکی را بررسی کنند. البته در این قرارداد بندهای محکم و سخت‌گیرانه‌ای برای جلوگیری از افشای اطلاعات بیماران وجود دارد. به طور مثال گوگل حق ندارد این اطلاعات را در سرویسی دیگر استفاده کند و این اطلاعات باید در یک شرکت ثالث در داخل انگلستان ذخیره شوند و بعلاوه، در پایان مدت قرارداد یعنی سال ۲۰۱۷، تمامی این اطلاعات باید پاک شود.

سام اسمیث (Sam Smith) که موسس یک شرکت حفظ اطلاعات پزشکی است در مصاحبه با هادسون اعلام می‌کند که مطمئنا جاه‌طلبی گوگل از این فراتر خواهد رفت و این شرکت، از اطلاعات بدست آمده برای توسعه‌ی الگوریتم‌های سلامتی دیگر نیز استفاده خواهد کرد. این مساله به خودی خود مفید است و در صورت عملی شدن آن، در آینده‌ای نزدیک پزشکان و پرستاران می‌توانند با استفاده از آن تشخیص‌های پزشکی بهتری داشته باشند. البته گوگل پاسخی در مورد استفاده از این اطلاعات برای توسعه‌ی سرویس‌های دیگر ارائه نکرده است.

اما سازمان NHS طبق بیانیه‌ای خیال بیماران را در مورد حفظ اطلاعاتشان راحت کرده و عنوان کرده است که قرارداد مذکور کاملا استاندارد است و هر بیمار می‌تواند در صورت تمایل اطلاعات خود را از لیست ارائه شده به DeppMind حذف کند. NHS اعلام کرده که این قرارداد هم مانند ۱۵۰۰ قرارداد دیگری است که این سازمان با شرکت‌های دیگر در مورد فرآیند بررسی اطلاعات بیماران امضا کرده است.

به هر حال چنین پروژه‌هایی می‌توانند برای آینده‌ی پزشکی مفید باشند و گام‌های مثبتی در زمینه‌ی پیش‌بینی و درمان بیماری‌ها بردارند. تنها نکته‌ی قابل توجه این است که بهتر بود سازمان مورد نظر جزئیات این قرارداد را از ابتدا در اختیار بیماران قرار می‌داد، چرا که شفاف‌سازی مهم‌ترین بخش چنین اقدام‌هایی است.

 منبع: زومیت| نویسنده: مهدی زارع

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا