چالش‌های ساخت نسل جدید ابررایانه‌ها

موبنا -به گزارش وب‌سایت پی‌سی‌ورلد، هر ده سال یک بار قدرت ابررایانه‌ها دو برابر می‌شود، بنابراین با تولید ابررایانه پتااسکیل (Petascale) در سال ۲۰۰۸ این انتظار می‌رفت که نسل بعدی در سال ۲۰۱۸ پا به عرصه وجود بگذارد ولی بروز چالش‌های متعدد، چشم انداز رسیدن به این هدف را با ابهام روبرو کرده است. مصرف …

موبنا -به گزارش وب‌سایت پی‌سی‌ورلد، هر ده سال یک بار قدرت ابررایانه‌ها دو برابر می‌شود، بنابراین با تولید ابررایانه پتااسکیل (Petascale) در سال ۲۰۰۸ این انتظار می‌رفت که نسل بعدی در سال ۲۰۱۸ پا به عرصه وجود بگذارد ولی بروز چالش‌های متعدد، چشم انداز رسیدن به این هدف را با ابهام روبرو کرده است.

مصرف بالای انرژی و نیاز به انعطاف‌پذیری، دو مشکل عمده در این خصوص محسوب می‌شود. با این حال دولت ایالات متحده برای نیل به این هدف مصمم است.

دولت آمریکا قصد دارد سیستمی تولید کند که بتواند ۵۰ برابر سریع‌تر از سیستم‌های ۲۰ پتافلاپس کنونی پردازش عملیات داشته باشد. احتمالاً چنین سیستمی ۲۰ تا ۳۰ مگاوات برق مصرف می‌کند که تقریباً به اندازی برق تولید شده از یک نیروگاه کوچک است.

پایگاه دولتی آمریکا (Federal Business Opportunities) می‌گوید محاسبات پیشرفته موازی یا HPC برای حل چالش‌های موجود در حوزه‌های آب و هوا، انرژی و تهدیدات دامنه‌دار امنیتی ضروری است.

نوشته های مشابه

بر اساس این گزارش، دولت آمریکا امسال نزدیک به ۳۰۰ میلیون دلار برای توسعه ابررایانه Exascale اختصاص می‌دهد و این بودجه برای سال آینده اندکی افزایش خواهد یافت.

طبق براوردهای وزارت انرژی آمریکا، مجموع هزینه کلی ساخت چنین سیستمی حدود ۳ میلیارد دلار خواهد بود. سال‌هاست که کشورهای مختلفی همچون آمریکا، چین، ژاپن و کشورهای اروپایی بر سر تولید ابررایانه‌ها با یکدیگر در حال رقابت هستند.

جک دونگارا (Jack Dongarra) از اساتید رایانه در دانشگاه تنسی و یکی از دست‌اندرکاران فهرست TOP ۵۰۰ که ۲۰۰ سیستم محاسباتی قدرتمند در جهان را رتبه‌بندی می‌کند، می‌گوید چین دو پروژه ۱۰۰ پتافلاپسی در دست اجرا دارد که جزئیات آن احتمالاً به زودی اعلام خواهد شد. با این تفاصیل هنوز نمی‌توان برنده نهایی این رقابت هیجان‌انگیز را با قاطعیت اعلام کرد و باید به انتظار گذشت زمان نشست.

 منبع: همکاران سیستم 

دکمه بازگشت به بالا