بررسی سلامت ریه فقط با یک تماس تلفنی

موبنا -به گزارش تک تایمز، پرفسور Shwetak Patel از دانشگاه واشنگتن می‌گوید در قالب این روش که SpiroCall نام گرفته از تماس های تلفنی همراه و ثابت استاندارد و نه تماس های اینترنتی برای پی بردن به بیماری های احتمالی ریه افراد استفاده می شود. این روش به خصوص در کشورهای در حال توسعه با …

موبنا -به گزارش تک تایمز، پرفسور Shwetak Patel از دانشگاه واشنگتن می‌گوید در قالب این روش که SpiroCall نام گرفته از تماس های تلفنی همراه و ثابت استاندارد و نه تماس های اینترنتی برای پی بردن به بیماری های احتمالی ریه افراد استفاده می شود.

این روش به خصوص در کشورهای در حال توسعه با دسترسی محدود به خدمات بهداشتی و درمانی قابل استفاده است تا افراد مبتلا به بیماری هایی مانند آسم، فیبروز سیستیک دیگر بیماری های ریوی مزمن شناسایی شوند.

در قالب این روش با شماره ای خاص تماس گرفته شده و فرد تماس گیرنده یک نفس عمیق کشیده و سپس آن را قدرت و سرعت تمام بیرون می دهد. تلفن بعد از این کار صدا و فشار نفس را بررسی کرده و داده های تحلیلی را برای یک سرور مرکزی ارسال می کند.

الگوریتم های هوشمند و خودآموز نصب شده بر روی این سرور قادر به اندازه گیری دقیق وضعیت ریه و تعیین بیماری یا سلامت آن هستند. اجرای این طرح از سال ۲۰۱۲ با عرضه یک برنامه تلفن همراه موسوم به SpiroSmart آغاز شد و حالا با جمع آوری داده های بیش از ۴۰۰۰ نفر مبتلا به انواع بیماری های ریوی در آمریکا، هند و بنگلادش تکمیل شده است.

نکته جالب اینکه حتی اگر کیفیت تماس تلفنی در حد مطلوب نباشد، الگوریتم طراحی شده با ترکیب متغیرها و داده های مختلف می تواند به محاسبه تقریبا قابل قبولی برسد. لذا داده های به دست امده قابل اتکا خواهد بود.

 منبع: فارس 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا