چالش‌های ترابردپذیری، از افزایش شدید هزینه مشترکان تا قطع چند روزه سیمکارت‌ها

موبنا – طرح ملی ترابرد‌پذیری شماره‌های تلفن همراه که قرار بود سال گذشته اجرایی شود تا مشترکان یک اپراتور بتوانند با حفظ شماره به اپراتوری دیگر بروند، اما با تأخیری چشم‌گیر قرار است طی روزهای آتی فاز اول آن اجرایی گردد. این طرح قرار است برای نخستین بار در کشور اجرایی شود و طبق مصوبه …

موبنا – طرح ملی ترابرد‌پذیری شماره‌های تلفن همراه که قرار بود سال گذشته اجرایی شود تا مشترکان یک اپراتور بتوانند با حفظ شماره به اپراتوری دیگر بروند، اما با تأخیری چشم‌گیر قرار است طی روزهای آتی فاز اول آن اجرایی گردد.

این طرح قرار است برای نخستین بار در کشور اجرایی شود و طبق مصوبه “اصول حاکم بر ارائه خدمات ترابرد‌پذیری شماره‌های تلفن همراه” کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه شماره ۱۸۹، هر مشترک برای هر شماره می‌تواند حداکثر دو بار در سال تقاضای ترابرد شماره داشته باشد.

طبق این مصوبه نخستین تقاضای مشترک برای ترابرد شماره حداقل باید سه ماه بعد از تاریخ فعالسازی سیمکارت باشد.

اپراتور پذیرا (ثانویه) هم می‌تواند به ازای هر درخواست ترابرد شماره از طرف مشترک و همچنین پس از تکمیل عملیات ترابرد و برقراری خدمت، مبالغی را که به تصویب کمیسیون مربوطه می‌رسد از مشترک دریافت کند.

قرار است ترابرد شماره‌ها فقط به صورت نظیر به نظیر باشد به این شکل که سیمکارت دائمی به دائمی و سیمکارت‌های اعتباری به اعتباری ترابرد شوند.

این طرح ملی که به دنبال تشدید رقابت بین اپراتورهای فعال کشور برای ارائه خدمات باکیفیت بهتر است و به نوعی می‌خواهد عدالت ارتباطی را برای مشترکان موبایل محقق سازد، طبق مصوبه ذکر شده به شرط تسویه حساب بین مشترک و اپراتور فرستنده قابل انجام است.

بنابراین تأیید درخواست ترابرد مشترک توسط اپراتور فرستنده (اصلی) منوط به تسویه حساب بین آن اپراتور و مشترک است. در صورتیکه مشترک در مهلت مقرر از تسویه حساب با اپراتور فرستنده خودداری کند، اپراتور پذیرا موظف است به موجب درخواست اپراتور فرستنده، طبق مقررات موجود نسبت به قطع خدمات مشترک ترابرد شده اقدام کند.

حال که وزارت ارتباطات بعد از تأخیری چشم‌گیر در اجرای این طرح، اکنون بر سر اجرا مصمم شده تا افزایش رقابت در بازار ارتباطات همراه را به ارمغان آورد اما بد نیست که با تمامی مزایا و محاسن این طرح ملی، با برخی چالش‌ها و معایب احتمالی آن نیز آشنا شویم.

*بدهی‌های پایان دوره سر به فلک می‌کشد*

یکی از چالش‌های اصلی و مهم ایجاد هرج و مرج در برقراری ارتباطات و صدور صورتحساب‌هایی با ارقام سر به فلک کشیده است.

ترابردپذیری به دنبال این است که امکان نقل‌وانتقال شماره در اپراتورها را فراهم کند به این شکل که فرضا اگر مشترک همراه اول هستید با همان شماره بتوانید به خیل ایرانسلی‌ها بپیوندید در حالیکه مردم از این تصمیم شما خبر ندارند.

بنابراین وقتی یک همراه اولی با شما (همان شماره همراه اول‌تان که ترابرد شده است) تماس می‌گیرد، گمان می‌کند که بابت دقایق مکالمه، هزینه درون شبکه می‌پردازد در حالیکه ظاهر شماره شما همراه اولی است و در واقعیت ایرانسلی هستید؛ لذا تماس گیرندگان بدون در نظر داشتن این نکته مشمول پرداخت هزینه برون شبکه که نرخ به مراتب بالاتری نسبت به مکالمات درون شبکه دارد، می‌شوند.

*ترابرد شماره‌ها ریسکی سه ماهه دارد*

طبق قوانین در نظر گرفته شده اگر مشترکی با داشتن تمامی شرایط مربوط به ترابردپذیری، اقدام به انجام این کار کند تا سپری شدن سه ماه قابلیت بازگشت به اپراتور اصلی‌اش را ندارد.

بنابراین با توجه به اینکه معمولا در ابتدای اجرای هر طرحی، مردم نسبت به آن استقبال می‌کنند اما در این مورد ممکن است دچار اشتباهی شوند که گریبان‌گیر آنها شود.

طبیعی است که بسیاری از مشترکان بدون توجه به این بند و تبصره‌ها اقدام به ترابرد شماره‌شان می‌کنند تا فرآیند را حداقل برای یک بار تست کرده باشند، اما این تست بلافاصله قابلیت به اتمام نمی‌رسد و حداقل باید خود را برای ریسکی سه ماهه آماده کنید زیرا ممکن است در صورت رفتن به شبکه اپراتور دیگری، اصلا از خدمات آن راضی نباشید اما راه چاره‌ای جز تحمل سه ماهه نخواهید داشت.

این چالش بیشتر گریبان کسانی را می‌گیرد که تلفن همراه‌شان نقشی حیاتی در زندگی یا کسب‌وکارشان دارد لذا ممکن است با این ریسک کسب‌وکار یا زندگی‌شان تحت تأثیر قرار گیرد و دچار اختلال شود.

*افزایش پیامک‌های تبلیغاتی با ترابردپذیری شماره‌ها*

با توجه به اینکه قرار است ترابرد شماره‌ها براساس پایگاه داده‌ای تجمیعی و یکپارچه صورت گیرد، هر مشترکی که تقاضای ترابرد شماره‌ها را در سامانه اپراتورها ثبت کند، در سامانه تمامی اپراتورهای موبایل ثبت می‌شود.

فرضا مشترک اپراتور A هستید و می‌خواهید با همین شماره به اپراتور B بروید، در این صورت به محض ثبت تقاضای ترابرد در سامانه اپراتور A، تقاضای شما برای اپراتور B هم قابل رویت است.

داستان از اینجا شروع می‌شود که هر کدام از اپراتورهای A و B با اطلاع از این موضوع، شروع به ارسال پیامک‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی می‌کنند تا شما را نسبت به این اقدام امر یا نهی کنند.

از آن حیث که می‌خواهید اپراتور A را ترک کنید و به B بروید، اپراتور اول ممکن است به شما هشدار دهد که این کار را نکنید زیرا امتیازات خاصی را از دست می‌دهید و بالعکس اپراتور دوم به شما می‌گوید سریعا ترابرد کنید تا ازچه امتیازات خاصی برخوردار شوید.

*قطع شدن ۳.۵ تا ۵.۵ روزه سیمکارت‌ها برای اجرای ترابرد*

براساس اطلاعات کسب شده از مجریان طرح ترابردپذیری، ترابرد شماره‌های اعتباری و دائمی باید به ترتیب ظرف ۳.۵ و ۵.۵ روز صورت گیرد.

در شرایطی که امروزه دوری از موبایل به امری اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده و کاربران بسار وابسته به آن هستند، قطع شدن ۳.۵ و ۵.۵ روز سیمکارت شاید برای عده‌ای قابل تحمل نباشد.

اپراتورهای فرستنده (اپراتور A) برای تسویه حساب مشترک و ترابرد شماره مجبور هستند سیمکارت را به مدت ۳.۵ یا ۵.۵ روز بسته به ماهیت اعتباری یا دائمی بودن آن، قطع کنند تا عملیات ترابرد اجرایی شود.

از آن جهت که تا اجرای اولیه این طرح زمانی باقی نمانده است، سعی می‌شود در گزارش‌های بعدی به چالش‌های احتمالی دیگر پرداخته شود تا حداقل مسئولان وزارت ارتباطات و مردم هر کدام به ترتیب با آگاهی بیشتری به سمت اجرا و ترابرد شماره بروند.

 منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا