موانع موفقیت را کنار بزن!

موبنا – این موانع، باورهای بازدارنده و محدودیت سازی هستند که می توانند بی آنکه بدانید، سد راه موفقیت شما باشند. گاهی اوقات بزرگ ترین چیزی که شما را از رسیدن به موفقیت های بیشتر و بزرگ تر باز می دارد چیزی است که ممکن است حتی فکرش را هم نکنید. این موانع، باورهای بازدارنده …

موبنا – این موانع، باورهای بازدارنده و محدودیت سازی هستند که می توانند بی آنکه بدانید، سد راه موفقیت شما باشند.
گاهی اوقات بزرگ ترین چیزی که شما را از رسیدن به موفقیت های بیشتر و بزرگ تر باز می دارد چیزی است که ممکن است حتی فکرش را هم نکنید. این موانع، باورهای بازدارنده و محدودیت سازی هستند که می توانند بی آنکه بدانید، سد راه موفقیت شما باشند. دکتر اندرو شاته می گوید باورهای بازدارنده به آن دسته از باور های محدود کننده ای گفته می شود که همه ی ما ممکن است گاهی اوقات در سطح ناخودآگاه داشته باشیم. او ادامه می دهد که این افکار می توانند برای اعتماد به نفس، وضعیت روحی، و موفقیت های ما مخرب باشند.

او می گوید: «ما اغلب مواقع فکر می کنیم باورهایی مثل اینکه همه ی کار ها باید بی نقص انجام شوند، باعث سوق پیدا کردن افراد به سمت تعالی می شود. اما متأسفانه، ما انسان ها به واسطه ی ویژگی های ذاتی خود هیچ گاه نمی توانیم هیچ کاری را بی نقص انجام دهیم». به گفته ی شاته، عدم موفقیت در تحقق این بی نقصی به طور مداوم و مستمر، می تواند به آزردگی، سر افکندگی، دلسردی، و استیصال فرد منجر شود.

اما برای ریشه کن کردن این افکار و رهایی یافتن از آنها می توانید پنج قدم زیر را امتحان کنید:

۱- مراقب زبانی که به کار می برید باشید

به گفته ی دکتر اندرو ویتمن، مشاور و نویسنده، یکی از بزرگ ترین نشانه های افکار بازدارنده، گفتن چیزهایی مثل اینهاست: «این کار امکانپذیر نیست» یا «مجبورم». احساس ترس یا مقاومت در افراد، می تواند نشانه ای باشد بر اینکه باوری ناخودآگاه باعث این واکنش ها می شود.

۲- حواستان به موانع باشد

کجای زندگی تان احساس متوقف شدن به شما دست می دهد؟ کجا ها از لحاظ احساسی دچار واکنش افراطی می شوید؟ شاته اعتقاد دارد وارسی حوزه های نارضایتی، و جستجو به دنبال علل تعلل در ایجاد تغییر می تواند راه خوبی برای شناسایی باور های محدود کننده باشد. او می گوید باور های بازدارنده عموماً در این سه دسته قرار می گیرند:

۱- کامیابی: این حالت به زمانی مربوط می شود که فکر می کنید باید همه ی کارها را درست انجام دهید و عملکرد بی نقصی داشته باشید، و یا اینکه همه ی کارها را باید خودتان انجام دهید. تحقق یافتن هیچ یک از این باور ها امکانپذیر نیست.

۲- اجتماعی: باورهایی که در این دسته قرار می گیرند عموماً احساس وظیفه برای راضی کردن دیگران و یا بر عهده گرفتن نقش های خاصی برای آنان را شامل می شود. فرد در این حالت ممکن است احساس کند برای راضی نگه داشتن دیگران باید نیازهای خودش را نادیده بگیرد.

۳- کنترل: در این حالت، فرد حس می کند باید سطح غیرممکنی از کنترل روی زندگی خود داشته باشد و باور دارد با دستیابی به این میزان کنترل، زندگی بهتری خواهد داشت. به همین دلیل برای رسیدن به غیرممکن انرژی زیادی صرف می کند.

۳- باور به ناتوانی را در خود نادیده بگیرید

ویتمن می گوید باورهای بازدارنده ی شما ممکن است در دوران کودکی تان شکل گرفته، و به همین دلیل بسیار مستحکم و استوار باشند. اما به محض آنکه موفق شوید پیدایشان کنید، باید با کنار گذاشتن ایده ی شکست ناپذیر بودن این باورها، آنها را به حال خودشان بگذارید. اگر فکر می کنید چنین کاری غیر ممکن است، باید در افکار خود تجدید نظر کنید. او می گوید وقتی غرق در تماشای فیلمی می شوید که می دانید واقعی نیست، در واقع دارید همین کار را انجام می دهید. وقتی موفق شدید این باور محدود کننده را در ذهن خود خاموش کنید، از خودتان بپرسید چگونه می توانید کاری که دوست دارید، اما احساس می کنید قادر به انجامش نیستید را انجام دهید.

۵ قدم مفید برای غلبه بر افکار بازدارنده

ویتمن در این باره اینگونه توضیح می دهد: «اگر با خود بگویید چطور می توانم فلان کار را انجام دهم، مغز شما شروع به فعالیت خواهد کرد و تمام اطلاعاتی که برای انجام آن احتیاج خواهید داشت را به کار می گیرد. این، شما را در موقعیت توانستن و یا حداقل پیدا کردن راه حل موضوع مورد بحث قرار خواهد داد».

۴- هدفی فرا تر از هدف اولیه ی خود در نظر بگیرید

دکتر پاتریشیا فرل، روانشناس و نویسنده می گوید به محض آنکه شروع کردید به شکل دهی راهی برای رسیدن به مقصد مورد نظر، قدم بعدی این است که هدفی فراتر از خواسته ی اولیه ی خود، اما در همان جهت در نظر بگیرید. او توصیه می کند هدفی انتخاب کنید که به حرکت شما در مسیر هدف اولیه تان کمک کند، اما اطمینان حاصل کنید این هدف ثانویه، اندکی از محدوده ی آسایشتان فرا تر می رود. ممکن است به زودی به آن نرسید، اما هرچه بیشتر در این جهت تلاش کنید، اعتماد به نفستان بیشتر خواهد شد. به یاد داشته باشید که اعتماد به نفس، دشمن باورهای بازدارنده است.

۵- کنترل زندگی خود را در دست بگیرید

شاته می گوید زندگی با باورهای محدود کننده مثل این است که روی حالت اتوماتیک پرواز باشید. در این حالت اجازه خواهید داد نیروی دیگری به شما بگوید کجا چه مانوری بدهید. او ادامه می دهد تلاش برای شناسایی و حذف این باورها می تواند شما را از حالت منفعل برهاند و به شما حس آزادی ببخشد. او در این باره می گوید: «باورهای محدود کننده و بازدارنده، گزاره های عمومی و بسیار گسترده ای هستند که دیکته می کنند دنیا چگونه باید باشد. به همین دلیل هرچه بیشتر ذهن خود را از آنها پاک کنید، روی حوزه های گسترده تری از زندگی خود کنترل خواهید یافت».

 منبع:  وب‌سایت دیجیاتو 

دکمه بازگشت به بالا