کنسرت پدر و پسر کرمانشاهی در تهران برگزار خواهد شد

موبنا – این کنسرت طی تاریخ ٢٧ اردیبهشت ماه سال جاری (ساعت ٢٠: ٣٠) به صورت بداهه نوازی و براساس موسیقی تنبور و مقامهای کهن آن در دو بخش برگزار خواهد شد که طی بخش اول، بر اساس مقامهای شاخوشینی وهی گیان وحقن حقن و داودنه کوره است قطعات «پریزاده که دارای ریتم ٧ضربی و …

موبنا – این کنسرت طی تاریخ ٢٧ اردیبهشت ماه سال جاری (ساعت ٢٠: ٣٠) به صورت بداهه نوازی و براساس موسیقی تنبور و مقامهای کهن آن در دو بخش برگزار خواهد شد که طی بخش اول، بر اساس مقامهای شاخوشینی وهی گیان وحقن حقن و داودنه کوره است قطعات «پریزاده که دارای ریتم ٧ضربی و در فضای مقام شاخوشینی و چهارگاه است»، «مقام شاخوشینی که در اینجا بدون کلام اجرا می‌شود ودر ادامه قطعه ٧ضربی برگرفته از همین مقام اجرا می‌شود»، «قطعه پریشان یار که در فضای چهارگاه و مقامهای یاد شده اجرا می‌شود»، «نوای کهن که براساس مقام‌های تنه می‌ری و خاص بژنه و انتقال این مقام‌ها به فواصل وپرده‌های چهارگاه و شاخوشینی اجرا می‌شود»، «قطعه وهارکه دارای وزن ۵ضربی وبر اساس مقام حقن حقن اجرا می‌شود»، «نوای تنبور که حالات و فضای جدیدی با استفاده از نتهای پایین دسته تنبور حاصل می‌شود»، «یادیارکه براساس دو ملودی فولکلور کرمانشاهی وبرای اولین بار در فضای مقام چهارگاه وشاخوشینی اجرا می‌شوند»، «آواز عشق قطعه آوازیست که در ادامه ریتمیک ودارای ریتم نه ضربی لنگ می‌شود که از بتن اوزان درونی مقامهای تنبور استخراج شده است»، «وصل یار نیز در فضای مقام شاخوشینی و چهارگاه است ودارای ریتم ۶ضربی که درانت‌ها تبدیل به دو ضربی می‌شود» به روی صحنه می‌رود، سپس در دومین بخش کنسرت که دوباره بر اساس بداهه نوازی در مقامهای تنبور و اجرای قطعات ریتمیک بر مبنای موسیقی تنبور با بهره‌مندی از اشتراکات آن با دیگر موسیقی‌های ایرانی است، ابتدا مقام ساروخانی و اجرای قطعه ده ضربی که براساس همین مقام و اشاره‌ای به مقام سحری شروع می‌شود و در ادامه بداهه نوازی درمقام قطار و سحری اجرا خواهد شد، سپس قطعه دوضربی براساس سحری و حالتهایی از شور اجرا می‌شود و قطعه‌های گردون با بیداد و بیکران و خان امیری نیز با بهره‌مندی از موسیقی تنبور و اشتراکاتی که با موسیقی دستگاهی ردیف و موسیقی هورامی دارند و از قطعات قدیمی‌تر هستند اجرا خواهد شد.
کنسرت پدر و پسر کرمانشاهی در تهران برگزار خواهد شد
حیدرکاکی متولد سال ۱۳۵۱ از منطقه گوران کرمانشاه، نوازنده تنبور، تار و سه تار، دانش آموختهٔ مقطع کار‌شناسی موسیقی و کار‌شناسی ارشد آهنگسازی از دانشگاه سوره تهران است. وی نوازندگی تنبور را از کودکی شروع کرده و محضر اساتید قدیمی تنبور چون درویش علی میر درویشی و سید قاسم افضلی را درک کرده و طی سالیان متمادی از محضر استاد علی اکبر مرادی بهره‌های فراوان برده است. ایشان در زمینه فراگیری موسیقی دستگاهی از محضر استادان علی اکبر شکارچی، عطا… جنگوک و داریوش پیر نیاکان و در زمینه پژوهش موسیقی نیز از محضر پروفسور محسن حجاریان و دکتر ساسان فاطمی و در زمینه موسیقی کلاسیک غربی نیز از محضر استادان مصطفی کمال پورتراب، تقی ضرابی، محسن الهامیان، وارطان ساهاکیان و دکتر کیاوش صاحب نسق بهره‌مند شده است. حیدر کاکی همکاری‌های متعددی با استادش علی‌اکبرمرادی در زمینه اجرای کنسرت‌ و انتشار آلبوم‌های موسیقی تنبور و کتاب آموزشی «صد درس» داشته است. از دیگر فعالیت‌های حیدرکاکی می‌توان به نگارش مقالات پژوهشی در ماهنامهٔ هنرموسیقی و فصلنامه ماهور اشاره کرد.

 منبع:موسیقی ایرانیان  

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا