خالق ترانهٔ یکی از ماندگار‌ترین قطعات موسیقی ایران در بستر بیماری

موبنا – «حاتمی» این شعر را بر اساس متلی کازرونی که در این شهرستان با نام «با شاه مشین» معروف است، نوشته است و بار سیاسی و اعتراضی بسیاری دارد، هر چند فرهاد مهراد نیز با جایگزین کردن کلمه «حاکم» به جای «حکیم» بر این بار سیاسی و اعتراضی افزوده‌است. «حسن حاتمی» شاعر و قصه‌نویس …

موبنا – «حاتمی» این شعر را بر اساس متلی کازرونی که در این شهرستان با نام «با شاه مشین» معروف است، نوشته است و بار سیاسی و اعتراضی بسیاری دارد، هر چند فرهاد مهراد نیز با جایگزین کردن کلمه «حاکم» به جای «حکیم» بر این بار سیاسی و اعتراضی افزوده‌است.

«حسن حاتمی» شاعر و قصه‌نویس کودکان اهل کازرون در سال ۱۳۴۰ به تهران آمد و این داستانِ کودکانه را به احمد شاملو سپرد، شاملو داستان گنجشگک اشی‌مشی او را از زبان و لهجه شیرازی و کازرونی به تهرانی تبدیل کرد و در هفته‌نامه «کیهان هفته» به چاپ رسانید. طبقِ آنچه در «ویکی پدیا» ی این اثر آمده است؛ به گفته حسن حاتمی، نخستین نویسنده و بنیان گذار قصه‌های گنجشگک اشی‌مشی در کشور، «اشی‌مشی» در گویش و لهجه کازرونی، مخفف ترکیب «با شاه منشین» است و به کسی اطلاق می‌شود که با شاه و دربار نمی‌نشیند و از حاکم و شاه و حکومت جانبداری نمی‌کند و طبع بالا و عزت نفس دارد.
خالق ترانهٔ یکی از ماندگار‌ترین قطعات موسیقی ایران در بستر بیماری

 منبع:دیازپام  

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا