تا اقتصاد شفاف و آزاد نشود هيچ کاري فايده‌ ندارد

موبنا -احمد توکلي نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي طي مطلبي در کانال شخصي خود با عنوان “عدم شفافيت مشکل اصلي اقتصاد ما” نوشت: امروز روز مبعث است. اين ياداشت را براي تبريک اين عيد بزرگ بشريت به شما تقديم مي‌کنم. به فرموده پيامبر رحمت بعثت براي اتمام مکارم اخلاق به وقوع پيوسته است. …

موبنا -احمد توکلي نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي طي مطلبي در کانال شخصي خود با عنوان “عدم شفافيت مشکل اصلي اقتصاد ما” نوشت:

امروز روز مبعث است. اين ياداشت را براي تبريک اين عيد بزرگ بشريت به شما تقديم مي‌کنم. به فرموده پيامبر رحمت بعثت براي اتمام مکارم اخلاق به وقوع پيوسته است. اخلاق در همه جنبه هاي زندگي، از جمله در حيات اقتصادي.

ديروز در سايت ديده بان شفافيت و عدالت خبر ميزگرد اقتصادي راديو گفتگو را ميخواندم. موضوع برنامه جلب سرمايه گذاري خارجي بود و عوامل بازدارنده آن. يکي از شرکت‌کنندگان، نايب رئيس اتاق بازرگاني ايران و چين، ضمن تأکيد بر اين که قوانين جلب سرمايه گذاري خارجي در ايران، از جمله قانون حمايت از سرمايه گذاري خارجي، قوانيني بسيار مترقي است و در سطح دنيا نيز پذيرفتني است. از موانعي که از کارکرد درست اين قوانين جلوگيري مي‌کند ياد کرد و تأکيد کرد

“تا زماني که اقتصاد ما به سه گزينه اصلي يعني شفافيت، رقابتي و آزاد نرسد؛ هر کاري که انجام دهيد، فايده اي ندارد. . . . وقتي اقتصاد شما شفاف نباشد و برخي آدم ها بتوانند پشت ديوارهاي ضخيم فعاليتهاي اقتصادي انجام دهند پس بده و بستانهاي نانوشته و غيرقانوني در فعاليتهاي اقتصادي مان وجود دارد يا اينکه براي يک قرارداد کشيدن لوله گاز بايد با يک نهاد نظامي رقابت کنيم، هيچ اتفاقي در سرمايه گذاري نمي افتد. . . . عدم شفافيت مشکل اصلي اقتصاد ما است.”

به ياد اين جمله امير مؤمنان افتادم که به مردم فرمود: “الا وَ اِنَّ لَکُمْ عِنْدى اَنْ لااَحْتَجِزَ دُونَکُمْ سِرّاً الاّ فى حَرْب بدانيد حقّ شما بر من اين است که چيزى را از شما جز اسرار جنگ پنهان ندارم.” و اين که علي در عهدش با مالک اشتر ضمن سفارش به او براي تسهيل فعالان عرصه تجارت و صنعت و دفاع از نقش مؤثر آنان در توليد حوائج جامعه، هشدار مي‌دهد که در برخي از آنان ميل تسلط بر بازار وجود دارد و دستور مي‌دهد که از سلطه طلبي بر بازار باز دارد و از آزادي منصفانه دفاع کند.

 منبع: ایسنا 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا