برجام، هزینه نقل و انتقال پول را كاهش داد

موبنا -محسن جلال پور، روز پنجشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز افزود: تا قبل از اجرای برجام، به دلیل محدودیت های ناشی از تحریم، همان معدود بانك های خارجی هم كه با آنها ارتباط داشتیم، هزینه زیادی بایت خدماتی كه به ما ارائه می دادند، دریافت می كردند و هزینه های اضافی از …

موبنا -محسن جلال پور، روز پنجشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز افزود: تا قبل از اجرای برجام، به دلیل محدودیت های ناشی از تحریم، همان معدود بانك های خارجی هم كه با آنها ارتباط داشتیم، هزینه زیادی بایت خدماتی كه به ما ارائه می دادند، دریافت می كردند و هزینه های اضافی از ما می گرفتند.
وی بیان كرد: علاوه بر این، در زمان گذشته برای انجام یك كار، چندین ارتباط بانكی باید برقرار می شد اما امروز به دلیل رفع برخی از محدودیت ها، سرعت انجام كارها بسیار افزایش یافته و این برای بخش خصوصی هم كاملا محسوس است.
او اظهار كرد: همچنین، پس از اجرای برجام، شاهد حضور بانك های دیگر كشورها در داخل كشور و بانك های ایران در سایر كشورها هستیم كه از جمله می توان به تصمیم ایران برای تاسیس بانك در كشور پاكستان و تصمیم اتریش برای ایجاد بانك در كشورمان اشاره كرد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران افزود: همچنین روز گذشته نیز كره جنوبی اعلام كرد كه بانكی را با مشاركت ایران تاسیس خواهد كرد كه اینها نشان می دهد كه ارتباطات بانكی تسهیل شده است.
وی گفت: البته این تصور نباید ایجاد شود كه با اجرایی شدن برجام همه چیز به سرعت به حالت عادی باز می گردد چرا كه رفع این مشكلات نیازمند زمان است و نیز برخی از تحریم های وضع شده ناشی از مسائلی غیر از مساله هسته ای و برجام است.
جلال پور ادامه داد: در مجموع می توان گفت كه ۶۰ تا ۷۰ درصد آنچه ما از برجام انتظار داشتیم محقق شده و مابقی نیز به مرور اجرا و محقق خواهد شد.
وی، برخی از اظهارنظرها مبنی بر بی نتیجه بودن برجام را غیر منصفانه دانست و افزود: با اجرای برجام بود كه ارتباطات ما با بانك های گروه دو و سه اروپایی، بانك های كشورهای عربی و بانك های آسیای دور به طور كامل برقرار شد، در برخی بانك ها موفق به باز كردن سوئیفت شدیم و برای برخی كشورها نیز در كشور خودمان ال سی باز كرده ایم و برخی كشورها نیز برای ما ال سی باز كردند.
او بیان كرد: بنابراین چنین اظهارنظرهایی منصفانه و حق نیست چرا كه برجام حاصل یك كار بزرگ ملی است و در مجموعه حاكمیت در مورد آن تصمیم گیری شده و یك توافق ملی است كه رهبر معظم انقلاب آنرا هدایت كرده اند و قوای سه گانه و مسئولان نظامی و امنیتی هم در تحقق آن نقش داشته اند.
وی افزود: این یك كار بزرگ ملی است كه دستاوردهایی هم داشته است كه مهمترین آن، همین بحث رفع موانع پیش رو در برقراری ارتباط با دنیا است و حضور هیات های سیاسی و اقتصادی از كشورهای مختلف در ایران و سفر هیات هایی از كشورمان به سایر كشورها بیانگر این موضوع است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران، ضمن اشاره به نامگذاری امسال به نام سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل از سوی رهبر معظم انقلاب تصریح كرد: در اقتصاد مقاومتی یك تغییر جدی و اساسی در رویكرد اقتصادی كشور باید اتفاق بیافتد.
او افزود: ما تا امروز یك ظرف به نام ساختار اقتصادی كشور داشته ایم كه كه در دهه های گذشته فقط محتوای آن را كم یا زیاد یا تعویض می كردیم در حالی كه در اقتصاد مقاومتی باید ظرف و شكل و قالب عوض شود كه انجام این كار سخت و نیازمند زمان است و قطعا در مقابل آن مقاومت هایی نیز خواهد شد.
وی ادامه داد: اقتصاد ما یك اقتصاد دولتی است كه دولتی ها همیشه در آن حرف می زده اند در حالی كه اقتصاد مقاومتی می گوید كه این تبدیل به اقتصاد مردمی شود و بنابراین در جایی كه بخواهیم قدرت را از بخشی بگیریم و در اختیار بخش دیگر قرار دهیم، كسانی كه بنا است قدرت را از دست بدهند قطعا مقاومت هایی خواهند كرد.
جلال پور گفت: اقتصاد مقاومتی یك اقتصاد درونزا و برون نگر است، یعنی باید با دنیا ارتباط داشته باشیم و بنابراین اجرای برجام به واسطه ارتباطی كه باید با دنیا داشته باشیم حتما در اجرای اقتصاد مقاومتی موثر خواهد بود.
وی، با اشاره به اینكه رفت و آمد هیات های سیاسی و تجاری داخلی و خارجی نباید به توسعه شركت های دولتی منتهی شود افزود: امروز بخش خصوصی نیز در سفرهای خارجی، دولتمردان را همراهی می كند اما بخش خصوصی گلایه ای دارد و آن اینكه از این فرصت هایی كه در حال ایجاد است، به جای شركت های دولتی، بخش خصوصی باید استفاده كند و بهره مند شود.
جلال پور افزود: توسعه دولت محور و توسعه بر مبنای شركت های دولتی توسعه پایدار نیست و كشور را در اقتصاد پیش نمی برد و مسائل و مشكلات اقتصادی كشور را حل نمی كند و خواسته ما نیز این است كه شركت های خصوصی باید از این رفت و آمدها بهره مند شوند.
وی افزود: ما هیچگاه هیچ دولتی را در مقابل اتاق بازرگانی ندیده ایم و اتاق بازرگانی هم در مقابل هیچ دولتی نیست، همه باید در جهت رشد و توسعه كشور و رونق فضای كسب و كار تلاش كنیم و فضا را برای استفاده از توان بخش خصوصی فراهم كنیم.

 منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا