تله پاتی و ارتباط افکار دوقلوها با یکدیگر

موبنا – خیلی از مردم معتقدند دوقلوهای همسان با هم تله پاتی دارند و حتی اگر دور از هم زندگی کنند اگر برای یکی ناراحتی یا دردی به وجود بیاید دیگری هم احساس او را درک می کند. این اعتقاد چقدر درست است؟ دکتر آناهیتا خرمی بنارکیphd علوم اعصاب شناختی و فلوشیپ نوروسایکولوژی به این …

موبنا – خیلی از مردم معتقدند دوقلوهای همسان با هم تله پاتی دارند و حتی اگر دور از هم زندگی کنند اگر برای یکی ناراحتی یا دردی به وجود بیاید دیگری هم احساس او را درک می کند. این اعتقاد چقدر درست است؟

دکتر آناهیتا خرمی بنارکیphd علوم اعصاب شناختی و فلوشیپ نوروسایکولوژی به این سوال پاسخ داده اند:
پدیده های عجیب و غریبی درباره دوقلوها ذکر می شود. از جمله تله پاتی های خاص و ارتباط از راه دور بین دوقلوها؛ مثلا گفته می شود آنهامی توانند درد، خوشحالی و ناراحتی یا احساس یکدیگر را با وجود فاصله طولانی مابینشان، حس کنند و موارد مشابه این، اما هیچ یک از اینها هنوز چندان به اثبات نرسیده است.
شایعات درباره دوقلوها حتی در گذشته های دورتر هم وجود داشته. به عنوان مثال در دهه های گذشته میلادی در آمریکا، این موضوع تاحدی پیش رفت که اخباری از این قبیل سر از روزنامه ها درمی آورد؛ مثلا اینکه آقایان دوقلوی همسان بیشتر با خانم هایی به اسم «جنیفر» ازدواج می کنند؛ یعنی گفته می شد تله پاتی باعث این موضوع است! تحقیقی در ثبت احوال آمریکا انجام و مشخص شد در یک دهه خاص، نامگذاری «جنیفر» برای دختران بیشتر از اسامی دیگر بوده و از آنجا که تعداد دوقلوها نسبت به کل جمعیت حدود یک درصد است، فقط نسبت جمعیتی شان باعث این بزرگنمایی شده!

بنابراین درست است که مسائل مختلف و خارق العاده بین دوقلوها دیده شده اما صحت و سقمشان هنوز از لحاظ علمی ثابت نشده و به دلیل شیوه های مختلف دانشمندان برای تحقیق، شرایط مختلف پژوهش ها و خیلی عوامل دیگر حرف و حدیث در این میان زیاد است، بنابراین هنوز نمی توان گفت دوقلوها تله پاتی خاصی با یکدیگر دارند که دیگران ندارند! در واقع میزان ارتباط روانی و ذهنی دوقلوها به همان نسبت است که ممکن است بین سایر افراد هم وجود داشته باشد و دوقلو بودن میزان شیوع این ارتباط ها را بیشتر نمی کند.

زمانی می توانیم در این زمینه به نتیجه قطعی برسیم که نتایج تکرار تحقیقات با روش های متفاوت و در شرایط مختلف، پاسخ یکسانی داشته باشد. امروزه ما می دانیم حتی از نظر توانایی یادگیری هم شباهت کامل بین دوقلوها وجود ندارد. یادگیری دوقلوهای همسان اگر حتی صددرصد هم مشابه هم باشند و همه ژن های IQ هم فعال باشند، به دلیل خاصیت انعطاف پذیری سلولی مغز، ممکن است با هم متفاوت باشد. همچنین امروزه می دانیم ژن هایی که در دوقلوهای همسان نصف می شوند، اگر به طور کامل هم تقسیم شوند، ممکن است به دلایلی (خطا در کدگذاری، خطا در کپی شدن یا در بروزشان تحت عواملی مثل اپی ژنتیک) فعالیت های واضح نداشته باشند و بروز نکنند.

 منبع: سماتک

دکمه بازگشت به بالا