ارزش های اصلی زندگیتان را زودتر مشخص کنید

موبنا – به محض آنکه احساس آمادگی کردید ده چیز یا بیشتر از آنچه زندگی را برای شما ارزنده می سازد یادداشت کنید و ارزش های اصلی زندگیتان را مشخص کنید. نگران نباشید که حتما فهرست شما کامل یا بدون عیب باشد چون این کار را چندین بار تکرار خواهید کرد. سعی نکنید چیزهایی را …

موبنا – به محض آنکه احساس آمادگی کردید ده چیز یا بیشتر از آنچه زندگی را برای شما ارزنده می سازد یادداشت کنید و ارزش های اصلی زندگیتان را مشخص کنید. نگران نباشید که حتما فهرست شما کامل یا بدون عیب باشد چون این کار را چندین بار تکرار خواهید کرد. سعی نکنید چیزهایی را انتخاب کنید که دارای ارزش متعارف هستند بلکه آنچه را به ذهنتان می رسد بدون دقت و قضاوت یادداشت کنید. اگر انسانی باتقوا بودن در فهرست شما نیست ولی صرف غذا در رستورانی خوب در فهرست شما جای دارد نگران نباشید و به هر حال آن را یادداشت کنید. نگران خودخواهی و خودکامگی نباشید. اگر بازی ماه- جونگ شما را خوشحال تر از بازی با نوه هایتان می کند اشکالی ندارد. این فهرست مختص شماست و قرار نیست شخص دیگری آن را ببیند. بنابراین حق دارید واقعی ترین اطلاعات را در آن وارد کنید. می توانید در فهرست خود وقایع معمولی موجود در طبیعت را یادداشت یا لحظات خاصی مانند غروب آفتاب را انتخاب کنید. گزینه های شما در این مرحله اهمیتی ندارد فقط می خواهید ارزش های اصلی زندگیتان را پیدا کنید.
این فهرست را برای چند روزی کنار بگذارید و سپس این تمرین را تکرار کنید. به فهرست قبلی تان نگاه نکنید. فرض بر این است که در فهرست قبلی چیزهای بدیهی را از قلم انداخته اید به این خاطر که آن ها خیلی بدیهی بودند و شما آن ها را انجام شده تلقی می کردید یا به هزاران دلیل دیگر در فهرست خود وارد نکردید. سپس با گذشت چند روز همین کار را برای بار سوم انجام دهید.
اکنون هر سه فهرست را با هم یکی کنید. اگر کاری را در هر سه فهرست تکرار کرده اید فقط یک بار آن را یادداشت کنید ولی برای هر بار تکرار یک علامت یادآوری کنار آن بگذارید. اگر کارهایی را یادداشت کرده اید که خیلی به یکدیگر تشابه دارند می توانید آن کارها را هم مانند کارهای تکراری قلمداد کنید.

اکنون فهرست کارها را بر اساس اهمیت آن مرتب کنید ارزش های اصلی زندگیتان پیدا می شوند. ممکن است انتخاب اولویت ها کمی دشوار باشد ولی خودتان را درگیر آن نکنید. تکرار این تمرین ممکن است اولویت های شما را تغییر دهد. اگر در انتخاب اولویت ها تردید دارید مثلا نمی دانید روابط زناشویی مهم تر است یا غذای خوب خوردن نگران نشوید چون می توانید با مرتب کردن آن برای خودتان مشخص کنید که هر دو گزینه بالا به بازی گلف ارجحیت دارند. ممکن است بد نباشد که حتی به ترک اجباری هر یک از فعالیت ها هم فکر کنید و تصمیم بگیرید که در شرایط اجباری کدام را حذف می کردید.
حال به بخش دشوار تمرین می رسیم. برای چند روز بعد فهرستی از فعالیت های روزانه خود تهیه و در آن مشخص کنید که چه میزان دقت برای هر فعالیت مصرف کرده اید و هنگامی که پر اولویت ترین فعالیت را انجام می دادید چه حال و هوایی داشتید. حال اگر شما شبیه بیشتر مردمان دیگر باشید پس از ملاحظه این فهرست متوجه خواهید شد که چه مقدار عمده ای از وقتتان صرف کارهایی شده که اساسا در فهرست شما نبوده اند.
شما احتمالا به این نتیجه خواهید رسید که بسیاری از فعالیت های کم اولویتتان مانند رفتن به محل کار، کار کردن و سر وکله زدن با بچه ها اجباری هستند. از سوی دیگر ممکن است متوجه شوید برای کارهای کم اولویت غیر ضروری هم وقت صرف کرده اید مانند بازی های بچگانه یا وسواس در نظافت. نمونه بسیار معمولی این فعالیت ها تماشای تلویزیون است که خیلی وقت مردم را می گیرد ولی به آن از نظر اولویت نمره بالایی نمی دهند. در این بررسی ها برای خودتان وقت استراحت هم در نظر بگیرید چون اگر بخواهیم صرفا کارهای مهم را انجام دهیم خیلی زود خسته می شویم.
با همه این احوال در مورد نحوه گذراندن وقتتان بسیار دقیق باشید و سعی کنید بر ارزش فعالیت های خود بیفزایید و ارزش های اصلی زندگیتان را انیز اهمیت دهید. ارزش ها را افزایش دهید. برنامه آخر هفته و تعطیلات خود را از پیش مشخص کنید و آن را در چارچوب پر اولویت ترین فعالیت ها بگنجانید. با دوستان و افراد خانواده بیش از پیش معاشرت کنید بیشتر از گذشته ورزش کنید و از میزان تماشای تلویزیون و کار با کامپیوتر کم کنید.
و در نهایت شما می توانید کارهای کم اولویت ولی ضروری خود را ارزشمندتر یا آن را حذف کنید. اگر کارتان واقعا کسل کننده است برای تغییر آن گام بردارید و کاری پیدا کنید که از انجام دادنش بیشتر لذت می برید و فاصله کمتری هم تا محل زندگی شما دارد. هنگام رفتن سر کار به کتاب های ضبط شده گوش کنید. وقتی فرزندانتان را به گردش می برید با آن ها آواز بخوانید.

 منبع: آکاایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا