کودک خود را با کم ترین هزینه بزرگ کنید

موبنا – ارقام مربتط با رشد و بالیدن هر کودک که گاه از سوی موسسات دولتی یا خصوصی اعلام می شود، وجود مقادیری عظیم از پول برای تامین هزینه ها را ضروری می سازد. این مساله گاهی حتی به انصراف همسران از فرزند جدید منتهی می شود. اما نکته ای که درخصوص این گونه اعداد …

موبنا – ارقام مربتط با رشد و بالیدن هر کودک که گاه از سوی موسسات دولتی یا خصوصی اعلام می شود، وجود مقادیری عظیم از پول برای تامین هزینه ها را ضروری می سازد. این مساله گاهی حتی به انصراف همسران از فرزند جدید منتهی می شود. اما نکته ای که درخصوص این گونه اعداد وارقام اغلب از نظر دور داشته می شود، امکان صرفه جویی و کنترل هزینه های مرتبط با رشد کودکان است.
توصیه های زیر که برآیند نظرات متخصصان و تجاب والدین است به شما در محدود ساختن هزینه های تولد و رشد کودک یاری خواهند کرد. با کاربرد این روش ها می توانید کودک خود را با کمترین هزینه تربیت نموده و نیازهای او را برطرف سازید.

تغذیه کودک را ارزان انجام دهید

در دوران ابتدایی پس از تولد، نیازهای کودک بسیار محدود است و شامل نگهداری، پوشاک و البته غذا می شود. در این میان غذای کودک در زمره کم خرج ترین موارد است. براساس توصیه های موکد پزشکی، بهترین روش تغذیه کودک در ماه های نخست پس از تولد شیر مادر است. اما این روش در کنار مزایای فوق العاده ای که برای سلامت کودک دارد، به لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه است و باعث حذف هزینه های مرتبط با تهیه شیر خشک می شود.

البته اگر مادری توانایی شیر دادن به کودک را نداشته باشد، مساله تا حدودی متفاوت است و باید راه های دیگری را برای تغذیه کودک مورد توجه قرار داد. اما در صورت وجود این امکان، چشم پوشی از آن اشتباهی بزرگ خواهدبود.
پوشک های پارچه ای قدیمی را امتحان کنید

یکی از هزینه های اصلی کودکان در ماه های نخست که گاه تا چندصد هزار تومان را به خود اختصاص می دهد، پوشک های یکبار مصرف است. هزینه ای که در گذشته ای بسیار نزدیک وجود نداشت، چرا که والدین از کهنه ها و پوشک های پارچه ای استفاده می کردند که چندین بار قابلیت استفاده داشت. البته شاید استفاده از این روش با زندگی امروز و روحیات والدین چندان هماهنگ نباشد، اما اگر به دنبال کنترل هزینه ها هستید، نتایج فوق العاده ای را از این صرفه جویی به دست خواهید آورد.

استفاده از مهدکودک همیشه ضروری نیست

گاهی اوقات والدین اصراری وسواس گونه به رفتن کودک کم سن خود به مراکز نگهداری دارند. امری که در اغلب موارد کاملا بیهوده است. درواقع اگر والدین به لحاظ زمانی فرصت نگهداری از کودک خود را داشته باشند، بهترین گزینه این است که در سنین پایین، کودکان تمام زمان خود را با پدر و مادر سپری کنند. این مساله روی تربیت و ثبات روانی آنها تاثیر مثبتی خواهد داشت، ضمن این که در هزینه های رشد کودک نیز صرفه جویی قابل توجهی می شود.
خرید اجناس دست دوم همیشه نامطلوب نیست

طبیعی است که کودکان به سبب حساسیت بیشتر در برابر آلودگی، در اغلب زمینه های خوراکی و پوشاکی نیاز به کالای دست نخورده و نو دارند. اما این شامل همه نیازهای کودک نمی شود. ممکن است در برخی موارد، امکان این باشد که لوازم مورد نیاز کودک را دست دوم خریداری نموده و در هزینه ها صرفه جویی کنید. البته باز هم تاکید می کنیم که اگر با چنین گزینه ای مواجه شدید، حتما مسائل بهداشتی و سلامت کودک را در نظر بگیرید. در صورتی که ابهامی باقی ماند، پیش از خرید کالای دسته دوم با پزشک کودک مشورت کنید.

۲- کودکان نوپا

جشن تولدهای پرتجمل اتلاف هزینه هستند

برگزار کردن جشن تولد و دعوت از دوستان و نزدیکان برای سالگرد تولد کودک در مجموع ایده خوبی است. می توان لحظات خوشی را در کنار اعضای خانواده گذراند و خاطراتی برای کودک ایجاد کرد. اما این کار نباید از محدوده معقول خارج شود و به صرف هزینه های سرسام آور برای برگزاری یک مهمانی بزرگ و پرخرج تبدیل شود. چنین مجلسی کاملا بیهوده است و کوچکترین فایده ای را نصیب کودک نمی سازد، جز آنکه بودجه خانواده را تحت فشار قرار داده و باعث اتلاف پول می شود.

اجازه بدهید بچه ها اتاقی مشترک داشته باشند

رفته رفته با رشد بیشتر فرزندان، نیاز به فضای مسکونی نیز بیشتر می شود. چرا که هر کودک به محلی اختصاصی نیاز خواهد داشت که وسائل شخصی خود را در آن قرار داده و به نوعی قلمرو او محسوب شود. به هیچ عنوان این نیاز کودک را دست کم نگیرید، چرا که پرورش استقلال در کودک در همین گام های نخستین ریشه دارد و اگر به چنین نیازهایی بی توجه باشید، آینده فرزند خود را به مخاطره خواهید افکند.

اما این امر به معنای زیاده روی نیست. کودکان شما در سنین پایین نیازی به فضای کاملا خصوصی و بزرگ ندارند. به همین دلیل می توانند در یک اتاق با یکدیگر مشارکت کنند. این مشارکت باعث صرفه جویی در هزینه های تهیه مسکن می شود و البته حس مشارکت و زندگی گروهی را نیز در کودکان تقویت می کند.

۳- نوجوانان

فعالیت های فوق برنامه را محدود کنید

نوجوانان پس از ورود به جامعه با دنیایی رنگارنگ مواجه می شوند که هر لحظه امکانات تازه ای را پیش روی آنها قرار می دهد. به همین جهت در کنار درس خواندن، سیلی از پیشنهادات فوق برنامه، از شرکت در اردوها و مسافرت گرفته تا کلاس های هنری و ورزشی را در مقابل شما قرار می دهند. این فعالیت ها در مجموع بسیار مفید هستند، اما نحوه مدیریت شما نیز در این میان اهمیت بسیار دارد.

موافقت کردن با تمام درخواست های نوجوان در این زمینه ها، به چندین دلیل نادرست است. نخست آنکه فرزند شما باید اهمیت انتخاب کردن و محدودیت های موجود را درک کند و سنین نوجوانی مهمترین دوران برای درک این مساله است. او باید دریابد که در هر زمان تنها تعداد محدودی گزینه در اختیار دارد و آنگاه با اولویت بندی تصمیم بگیرد.

در کنار این مساله، فرزند شما از شرکت در تعداد زیادی از این برنامه ها نتیجه خوبی نخواهد گرفت. بهتر است به یک یا دو برنامه مورد علاقه خود اکتفا کرده و در آنها تلاش کند. البته این محدود ساختن انتخاب های کودک، به لحاظ اقتصادی نیز به سود خانواده است و از اتلاف منابع جلوگیری می کند.

دست و دل بازی را با تحقیق همراه کنید

نیازهای نوجوان شما از مسیرهای گوناگون قابل برطرف شدن است. به طور مثال، می توانید برای دوران مدرسه او هزینه زیادی را متحمل شوید، لباس های فوق العاده گران برایش بخرید و خلاصه هر نیازی را در بالاترین سطح برآورده سازید.

شاید در پاسخ به انتقاد از این ولخرجی نیز به توانایی مالی زیاد خود اشاره کنید. اما تمام اینها صرفا توجیهاتی بی پایه هستند. میزان درآمد و پشتوانه مالی شما هر میزان که باشد، نباید دست به اتلاف منابع بزنید. این کار شاید نوع محبت به نظر برسد، اما زمانی که به آینده فرزند خود بیندیشید، این تصور رنگ خواهد باخت. می توانید مبلغ صرفه جویی شده را در حسابی برای فرزند خود پس انداز کنید و یا ضمن آموزش اصول سرمایه گذاری، مقدمات آشنایی اش را با بازار سرمایه مهیا سازید.

 منبع: ماهنامه معیشت

دکمه بازگشت به بالا