آموزش دستشویی رفتن به کودک

موبنا – کودکان متفاوتند و برای همه نمی توان یک نسخه پیچید. برخی زودتر و برخی دیرتر آداب توالت را یاد می گیرند و هر دو گروه هم طبیعی اند. اگر کسی به شما گفت کودکش در یک سالگی این آداب را فراگرفته باور نکنید. چون چنین چیزی امکان پذیر نیست. اگر شما به خاطر …

موبنا – کودکان متفاوتند و برای همه نمی توان یک نسخه پیچید. برخی زودتر و برخی دیرتر آداب توالت را یاد می گیرند و هر دو گروه هم طبیعی اند. اگر کسی به شما گفت کودکش در یک سالگی این آداب را فراگرفته باور نکنید. چون چنین چیزی امکان پذیر نیست. اگر شما به خاطر توالت نرفتن کودکان را به شدت تنبیه کنید، کودک دچار مشکل خواهد شد، در غیر این صورت مشکل چندانی رخ نخواهد داد. قبل از آموزش عملی، نکاتی را برای کودکتان معلوم کنید. به کودکتان بخش های مختلف بدنش و عملکرد آنها را یاد دهید.
برای او توضیح دهید که ادرار و مدفوع از کجا آمده است. توضیح دهید که ادرار و مدفوع بخشی از بدن او نیستند. کودک شما باید یاد بگیرد که به شما بگوید توالت دارد یا این که خودش را خیس و کثیف کرده است. باید کلماتی را بلد باشد که بتواند بوسیله آنها این موضوع را به شما بگوید. مهم نیست آن کلمات چه باشد. پس اول کلمات را به او یاد دهید. بکوشید کودک را در حین مدفوع کردنش گیر بیاورید و برای او توضیح دهید که مشغول چه کاری است و نام این کار و این احساس چیست. برای مثال وقتی پسرتان گوشه ای کز می کند و مشغول دفع می شود، به او می گویید: الان سینا پی پی داره. الان داره پی پی می کنه، بیا بریم پوشکت رو عوض کنیم.

وقتی کودک کمی بزرگتر می شود و احتمالا کم کم به شما می گوید که خود را خیس یا کثیف کرده، بلافاصله او را به توالت ببرید و حرفش را نادیده نگیرید. او را برای آن که این مطلب را به شما گفته تشویق کنید و فوری پوشک او را عوض کنید. اگر کودک بتواند فرق بین پوشک خشک و خیس را تشخیص دهد اولین گام را برداشته است و می تواند قبل از توالت رفتن شما را آگاه کند. مطمئن شوید که کودکتان می داند توالت کجاست.

برخی از کودکان هنوز نمی دانند توالت کجاست و به چه دردی می خورد. همچنین اگر کودک شما می تواند تا دستشویی راه برود یا بدود و اگر می تواند لباس خود را در آورد و دوباره بپوشد، آموزش توالت برایش آسان تر خواهد بود. اگر کودک شما بتواند به مدت طولانی پوشک خود را خیس نکند و به جای چندین بار مدفوع کم، بتواند مثلا دو بار مدفوع زیاد داشته باشد بیشتر آماده آموزش توالت رفتن است. کم کم باید بتواند تا توالت خود را نگه دارد تا آماده آموزش توالت رفتن شده باشد. مطمئن شوید که کودکتان از توالت رفتن، از افتادن در سوراخ یا از صدای سیفون نترسد وگرنه آموزش توالت به او سخت می شود.

آموزش دستشویی رفتن به کودک

روز شروع آموزش را انتخاب کنید. مثلا به خود و کودکتان بگویید از شنبه آموزش توالت شروع می شود. در کودک آمادگی ذهنی ایجاد کنید. به او بگویید شنبه روز خاصی است که او می تواند مانند بزرگترها از توالت استفاده کندو می تواند مانند بزرگتر ها شلوار و شورت بپوشد و این روز را برایش جذاب کنید. وسایل مربوط به توالت را تهیه کنید. توالت پلاستیکی کوچک و چند شلوار راحت گشاد. به کودک یاد بدهید چگونه شلوارها را بپوشد و آن را بالا و پایین بکشد.

و وقتی یاد گرفت تشویقش کنید. جایزه آماده کنید. هر بار که با موفقیت ادرار و مدفوع خود را کنترل می کند به او جایزه بدهید. با توالت پلاستیکی تمرین کنید.از کودک بخواهید قبل از این که ادرار و مدفوع داشته باشد چند با ر برود و روی توالتش بنشیند و خودش شلوارش را در آورد و بالا بکشد. در زمانی که به شما گفت دستشویی دارد او را تا توالت پلاستیکی اش همراهی کنید و وقتی دستشویی کرد او را تشویق کنید.

 منبع: زندگی آنلاین

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا