آیا محصولات پوشیدنی برای سلامتی مضر هستند؟

موبنا – با افزایش محبوبیت محصولات پوشیدنی سوال اصلی برای مصرف‌کنندگان جنبه‌های منفی این محصولات و تاثیرات آن بر روی سلامت است. بسیاری از افراد معتقدند که همانند خیلی از روش‌های پزشکی، محصولات پوشیدنی نیز علاوه بر کمک‌ به افزایش کیفیت زندگی، بر روی سلامت فردی تاثیرات منفی هم دارند. این محصولات می‌توانند بیماری‌هایی چون …

موبنا – با افزایش محبوبیت محصولات پوشیدنی سوال اصلی برای مصرف‌کنندگان جنبه‌های منفی این محصولات و تاثیرات آن بر روی سلامت است. بسیاری از افراد معتقدند که همانند خیلی از روش‌های پزشکی، محصولات پوشیدنی نیز علاوه بر کمک‌ به افزایش کیفیت زندگی، بر روی سلامت فردی تاثیرات منفی هم دارند. این محصولات می‌توانند بیماری‌هایی چون سرطان، فشار خون، ناباروری، آلزایمر، پارکینسون، سردرد، خستگی و افزایش ضربان قلب را با خود به همراه داشته باشند. اما تا چه حد این ادعا‌ها درست هستند؟

نسبت دادن این عوارض به محصولات پوشیدنی به دلیل تابش‌های الکترومغناطیسی، EMR، این محصولات است که طیف گوناگونی از تابش‌ها مثل پرتو ایکس، موج‌های رادیویی یا نور‌های مرئی را شامل می‌شود. آنقدر رسانه‌ها در مورد مضرات این تابش‌ها هشدار داده‌اند که همه‌ی ما نسبت به آن موضع‌گیری می‌کنیم. اما برای بسیاری از محققین تابش‌های کم‌ انرژی فرکانس‌های رادیویی که توسط گوشی‌های موبایل و محصولات پوشیدنی ساطع می‌شوند سالم هستند. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله‌ی نگاهی به اثرات منفی امواج گوشی های همراه در بدن انسان نیز مطالعه کنید.
سرطان و استفاده از فناوری

تا به حال رابطه‌‌ای علمی بین تابش‌های الکترومغناطیسی ساطع شده توسط دستگاه‌های وایرلس مورد استفاده‌ی روزانه‌ی ما و سرطان‌زا بودن آن‌ها کشف نشده است. دکتر جری ویلمینک محقق و صاحب برند WiseWear در این مورد بشتر توضیح می‌دهد:

امواج رادیویی که جزو پرتو‌های غیریونیزه هستند باعث جهش‌های ژنتیکی نخواهند شد. مشکل مهمی که پوشیدنی‌ها برای انسان به وجود می‌آورند و به صورت علمی اثبات شده، مشکلات پوستی است که به جنس و مواد سازنده‌ی این گجت‌ها مربوط می‌شود. این حساسیت‌ها به صورت رایجی بین انسان‌ها وجود دارد و مربوط به فناوری نمی‌شود.

در این بین دکتر سمیعی، پزشک چیره دست ایرانی هم نظری مشابه دارد:

تا کنون ثابت نشده که امواج موجود در اطراف ما ضرر زیادی برای بدن دارد یا نه؛ در واقع اثبات یا رد این موضوع بسیار مشکل است.

سازمان بهداشت جهانی تابش‌های الکترومغناطیسی را در دسته‌بندی سرطان‌زای احتمالی قرار داده است. باید دقت کرد که این تابش‌ها طیف زیادی از امواج را شامل می‌شوند و نمی‌توان برای همه‌ی آن‌ها یک دستور‌العمل یکسان صادر کرد.

اما سوال اصلی آن است که تا چه حد این تابش‌ها مضر به حساب می‌آیند. اگرچه برای رسیدن به جواب این سوال باید منتظر تحقیقات بیشتری بود، اما می‌توان به یکی از آزمایشات منتشر شده مراجعه کرد. این تحقیق نشان می‌دهد که در افرادی که به عنوان استفاده کننده‌ی زیاد گوشی‌ موبایل شناخته می‌شوند شانس گلیوماس سه برابر بیشتر است. گلیوماس، یک نوع غده‌ی مغزی، در حالت عادی تنها در ۳ نفر از هر هزار نفر شانس پیدایش دارد که اگر این افراد معتاد به موبایل باشند باز شانس ابتلای آن‌ها به این غده زیر یک درصد است.

البته منازعه‌ی مضر بودن یا نبودن این تابش‌ها محدود به موبایل و محصولات پوشیدنی نمی‌شود. بیست سال قبل هم در مورد تابش‌های مانیتور‌های کامپیوتر و قبل‌تر از آن در مورد موج‌های رادیویی این حرف‌ها زده می‌شد. با این حال فناوری در حال پیشرفت است و هر روز محصولات جدید‌تری وارد بازار مصرف‌کنندگان می‌شوند که یکی از اهداف اساسی این محصولات کمک به افزایش کیفیت زندگی فردی است. بنابراین به جای نگرانی در مورد پیامد‌های منفی این وسایل به نکات مثبت آن توجه کنیم.

 منبع: زومیت|نویسنده: علی قدس 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا