توافق یاهو با یکی از سرمایه‌ گذاران برای ایجاد تغییرات مدیریتی

موبنا – استاربورد (Starboard Value) یکی از سرمایه‌گذاران شتاب‌دهنده‌ی (Activist Investor) یاهو است. این شرکت به تازگی تلاش‌های زیادی داشته تا تغییرات اساسی در سیستم مدیریتی یاهو انجام دهد و یکی از این تغییرات مد نظر استاربورد، برکناری مدیرعامل کنونی یاهو یعنی مریسا میر است. یاهو اخیرا اعلام کرده که به توافقاتی برای ایجاد تغییرات …

موبنا – استاربورد (Starboard Value) یکی از سرمایه‌گذاران شتاب‌دهنده‌ی (Activist Investor) یاهو است. این شرکت به تازگی تلاش‌های زیادی داشته تا تغییرات اساسی در سیستم مدیریتی یاهو انجام دهد و یکی از این تغییرات مد نظر استاربورد، برکناری مدیرعامل کنونی یاهو یعنی مریسا میر است. یاهو اخیرا اعلام کرده که به توافقاتی برای ایجاد تغییرات مدیریتی با استاربورد رسیده است.

یکی از فعالیت‌های اصلی شرکت‌های سرمایه گذار شتاب‌دهنده مانند استاربورد، مشاوره برای ایجاد تغییرات ساختاری از سطح هیات مدیره تا سطوح پایین‌تر است. این شرکت‌ها در مواقع حساس، مشاوره‌هایی به شرکت هدف می‌دهند تا با تغییرات ساختاری، روند کاهش سود یا ضرردهی را متوقف کنند.

پس از مذاکرات بسیاری که بین استاربورد و یاهو انجام گرفت، یاهو پذیرفت که ۴ جایگاه در هیات مدیره را به استاربورد بدهد. یکی از این جایگاه‌ها توسط جفری اسمیث (Jeffrey Smith) مدیرعامل استاربورد اشغال خواهد شد. علاوه بر این، اسمیث سمتی نیز در هیات بررسی استراتژیک یاهو خواهد داشت. این هیات مسئول اصلی فروش هسته‌ی یاهو هستند. در ازای این توافق، استاربورد قبول کرد که برنامه‌اش برای جایگزینی کامل هیات مدیره را لغو خواهد کرد و علاوه بر آن از تلاش برای به دست گیری کنترل یاهو نیز صرفنظر کند. این نوع تلاش‌های برای به دست گیری کنترل یک شرکت در حال بحران، Proxy Fight نام دارد که در آن سرمایه‌گذاران تلاش می‌کنند هیات مدیره‌ی فعلی را برکنار کرده و کنترل را به دست بگیرند. البته اکثر این فعالیت‌ها به شکست تیم سرمایه‌گذار منجر خواهد شد و تنها اثری که روی روند شرکت دارد، از دست دادن تمرکز برای انجام کارهای اصلی است.

نفوذ استاربورد در تیم مدیریتی یاهو و جایگاهی که جفری اسمیث خواهد داشت، به این شرکت کمک می‌کند تا روند فروش را آسان‌تر کند. بعلاوه بسیاری از کارشناسان معتقدند که یاهو برای تسریع روند فروش باید اطلاعات مالی بیشتری در اختیار خریداران قرار دهد و برنامه‌ی فروش را هر چه زودتر اجرا کند. البته استاربورد در یاهو دارای حداکثر رای نیست اما به نظر می‌رسد برخی مدیران مستقل یاهو نیز با استاربورد همکاری داشته باشند تا کنترل این شرکت بیمار توسط استاربورد به دست گرفته شود.

yahoo-ceo

در نهایت، به نظر می‌رسد جایگاه میر در یاهو نیز بسیار متزلزل شده باشد. خریدار نهایی یاهو به احتمال زیاد تغییراتی اساسی در هیات مدیره‌ی یاهو خواهد داد. شرکت ورایزون که به عنوان یکی از خریداران احتمالی با شانس زیاد شناخته می‌شود، عنوان کرده است که تمایلی به حفظ میر در تیم مدیریتی ندارد.

 منبع: زومیت|نویسنده: مهدی زارع

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا