باز شدن دهانه ی رحم برای زایمان طبیعی

موبنا – خیلی از خانم های بارداری که هفته های آخر بارداری شان را سپری می کنند وتصمیم گرفته اند تا بچه شان را به طور طبیعی به دنیا بیاورند، به شدت کنجکاوند تا بدانند برای اینکه زایمان طبیعی خوبی داشته باشند، دهانه رحم شان تا چه اندازه ای باز می شود؟ آیا دهانه ی …

موبنا – خیلی از خانم های بارداری که هفته های آخر بارداری شان را سپری می کنند وتصمیم گرفته اند تا بچه شان را به طور طبیعی به دنیا بیاورند، به شدت کنجکاوند تا بدانند برای اینکه زایمان طبیعی خوبی داشته باشند، دهانه رحم شان تا چه اندازه ای باز می شود؟ آیا دهانه ی رحم در هنگام زایمان باز می شود و یا کمی قبل از زایمان؟ به همین بهانه به گفتگو با دکتر فاطمه سمامی، جراح ومتخصص زنان و زایمان و دارای برد تخصصی، پرداختیم.
دکتر سمامی، درباره ی باز شدن دهانه ی رحم برای زایمان طبیعی می گوید:« باز شدن دهانه ی رحم در همه ی خانم ها یکسان نیست و فرق دارد. خانم هایی که قبلا یک بار زایمان طبیعی داشته اند، ممکن است از همان ابتدای بارداری دهانه ی رحمشان به اندازه ی ۱ تا ۲ انگشت باز باشد. اما خانم های بارداری که قرار است برای اولین بار زایمان کنند معمولا زمانی که در فاز زایمان قرار می گیرند، دهانه ی رحم شان اندازه ۳ انگشت باز می شود و در این حالت درد زایمان هم دارند. در بعضی موارد کسانی که برای اولین بار زایمان می کنند، دهانه ی رحم شان دیرتر باز می شود.»
دکتر سمامی درباره باز شدن دهانه رحم و ارتباط آن با درد های زایمانی می گوید:« معمولا در بیشتر موارد، خانم هایی که برای اولین بار زایمان می کنند، پس از هفته ی ۳۶ و شروع درد های زایمانی کاذب، دهانه ی رحم شان کم کم باز می شود اما هنوز در فاز فعالیت های زایمانی قرار نگرفته اند. اما در هفته های آخر و زمانی که خانم های باردار در فاز فعالیت های زایمانی قرار می گیرند، دهانه ی رحم شان حداقل تا ۳ انگشت باز شده، درد های زایمانی دارند و انقباضات رحم شان خبر از این می دهد که حداقل تا چند ساعت بعد زایمان می کنند.»
دکتر سمامی با بیان اینکه بسته به وضعیت جسمانی و ساختار بدن، خانم ها روند زایمانی متفاوتی دارند می گوید:« بعضی خانم ها ممکن است زایمان زودرس و بعضی دیگر زایمان دیررس داشته باشند. در حالت طبیعی و نرمال، بعد از هفته ۳۸ یا ۳۹ بارداری، دهانه ی رحم برای زایمان طبیعی باز می شود. در صورتی که در زایمان های زودرس، بعد از ۳۶ هفتگی دهانه ی رحم ممکن است ۱ تا ۲ سانتی متر باز شود و حتی در بعضی موارد در هفته ۳۰ بارداری هم ممکن است که دهانه ی رحم تا ۲ سانتی متر باز شود.»

خانم ها با انجام ورزش های ویژه دوران بارداری می توانند به روند زایمان شان کمک کنند

هرچقدر زمان بارداری طولانی شود، دهانه رحم دیرتر باز می شود به طوری که ممکن است تا هفته ی ۴۰ هم دهانه ی رحم باز نشود. به همین دلیل دکتر سمامی توضیح می دهد:« بعضی از خانم ها دهانه ی رحم شان سفت است و برای زایمان طبیعی باز نمی شود به همین دلیل برای باز شدن دهانه ی رحم این خانم ها از دارو های مخصوصی برای نرم کردن دهانه ی رحم استفاده می شود. اما اگر دهانه ی رحم این خانم ها به این دارو ها هم جواب نداد، او را برای انجام عمل سزارین به اتاق عمل می فرستند. همچنین در مواردی که زایمان خانم ها با وجود درد های زایمانی خوب، پیشرفت نکند، آنها را برای سزارین راهی اتاق عمل می کنند.»
خانم ها با انجام ورزش های ویژه دوران بارداری می توانند به باز شدن به موقع دهانه ی رحم و روند زایمان شان کمک کنند. چون بعضی از خانم هایی که تمام وقت در خانه در حال استراحت هستند، دهانه ی رحم شان برای زایمان به خوبی باز نمی شود و دچار مشکل می شوند.
گاهی باز نشدن دهانه ی رحم با بعضی از اختلالات و بیماری ها ارتباط دارد. بر همین اساس دکتر سمامی می گوید:« در برخی از بیماری ها، بافت همبند دهانه ی رحم بسته است و یا در زایمان قبلی عمل سرکلاژ انجام داده اند که به دنبال آن یک حلقه سفت در دهانه ی رحم شان مشاهده می شود. بنابر این برای این خانم ها یا از دارو های مخصوص برای شل شدن دهانه ی رحم استفاده می شود و یا آنها را سزارین می کنند. به هر حال باز شدن دهانه ی رحم به بافت آن و مچنین ساختمان لگن خانم ها مربوط می شود.»
دکتر سمامی به همه ی خانم های باردار توصیه می کند:« مهم ترین نکته برای یک زایمان راحت به ویژه زایمان طبیعی، تصمیم گیری و آمادگی کامل یک خانم برای آن زایمان است. چون آرامش روحی و همکاری مادر در پیشرفت روند زایمان بسیار مهم است و بر روی باز شدن دهانه ی رحم تأثیر می گذارد. در موارد زیادی مشاهده شده زنانی که از همان ابتدای زایمان داد و فریاد راه می اندازند زایمان سختی خواهند داشت.»

 منبع: آکاایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا