خطرات یک خرید آمریکایی برای شبکه بانکی کشور

موبنا – سردار جلالی با حضور در برنامه تیتر امشب با اشاره به خرید نرم افزارهای مالی و پولی توسط بانک مرکزی از کشورهای غربی گفت: شرکت شاپرک وابسته به بانک مرکزی یک سری نرم افزارهایی خریداری کرده که می تواند برای کشور مخاطراتی داشته باشد. فضای سایبری تا اندازه ای تغییر ماهیت داده است. …

موبنا – سردار جلالی با حضور در برنامه تیتر امشب با اشاره به خرید نرم افزارهای مالی و پولی توسط بانک مرکزی از کشورهای غربی گفت: شرکت شاپرک وابسته به بانک مرکزی یک سری نرم افزارهایی خریداری کرده که می تواند برای کشور مخاطراتی داشته باشد. فضای سایبری تا اندازه ای تغییر ماهیت داده است. از ۲۰۰۶ به بعد حمله به زیرساخت های سایبری مورد توجه قرار گرفته است. این موضوع به صورت حمله، دفاع و پدافند مطرح شده است.

سردار جلالی افزود: خیلی از کشورها، سازمان هایی تحت عنوان سازمان دفاع سایبری شکل داده اند. ما وقتی در مورد فضای سایبر صحبت می کنیم، منظورمان چهار حوزه است: زیرساخت های فیزیکی، انسانی، معنوی و سایبری در شیب خیلی تندی این سرمایه ها در حال تبدیل شدن به سرمایه های سایبری است. می توان گفت امروز ماهیتا ۹۰ الی ۹۵ درصد سایبری است. ماهیت سرمایه پولی ما از حالت فیزیکی به حالت سایبری تبدیل شده است. این مسئله قابلیت های زیادی و فرصت های زیادی را ایجاد می کند، اما این نوع خدمات متکی بر یک سری سامانه های خارجی است، لذا غربی ها می توانند آنان را مورد سوء استفاده قرار دهند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: آمریکایی ها اخیرا اشاره کرده اند که در عملیات «نیترو زئوس» در زیرساخت های سایبری ایران دستگاه های الکترونیکی کاشته اند که هم میتوانند جاسوسی کنند و هم می توانند در مواقع لزوم تخریب ایجاد کنند. لذا ما در زمینه های بانکی به دوستان بانک مرکزی گوشزدهای لازم را انجام داده ایم. اگر نرم افزارهای داخلی وجود دارد که باید از داخل تهیه شود اگر نه که باید توسط ما مورد ارزیابی دقیق قرار بگیرد.

دکتر جلالی در خصوص تبلیغات اخیر آمریکایی ها و ایران هراسی سایبری که به راه انداخته اند نیز گفت: معمولا ارتش ها دو کار انجام می دهند، دفاع و پاسخ به حملات. ما سازو کارهای دفاع را داریم انجام می دهیم. در سیاست های کلی نظام در حوزه تبادل فضای اطلاعات آمده است که کشور بتواند توانایی پاسخ را داشته باشد. آمریکایی ها در حال ایجاد یک تصویر اغراق آمیز از توانمندی های ایران در حوزه سایبری هستند. آنان در تلاش هستند از طریق تحریم سایبری دسترسی ها را محدود کنند. ما در دنیا اجماعی نداریم. اولین بار آمریکایی ها کره شمالی را تحریم کردند. مقدماتش این است که ایران را به عنوان مهاجم سایبری شناخته بشود. در وضع موجود اگر تحریم بوجود آمد، حتی امکان یک جابجایی پولی ممکن نخواهد بود. مسئولین باید به توسعه شبکه های زیرساخت ملی سرعت بدهند. اگر ما تحت تأثیر تحریم قرار گرفتیم، مشکلی و خللی پیش نیاید. با همین نگاه به آینده ضرورت سرعت دادن به شبکه ملی اطلاعات بیش از پیش احساس می شود.
او افزود: با توجه به اطلاعاتی که من دارم، شبکه ارتباطات ملی در بخشهایی انجام شده است ولی هنوز جای کار زیادی دارد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به تفاهم نامه ای که با وزارت علوم در حوزه پدافند غیرعامل امضاء شده است گفت: حدود ۴۵ حوزه از حوزه های کشور هست که موضوع پدافند غیرعامل است. ما باید تهدید را از منظر علمی بشناسیم و قابل ورود به نظام های مهندسی بکنیم. روش مقابله را هم بومی سازی بکنیم. در فضای علمی یک شکاف بین وضعیت موجود و تهدیدات وجود دارد.
ما نیازمند تحقیق و دانش هستیم. ما الان ۱۶ رشته را راه اندازی کردیم، در حدود سه یا چهارسال گذشته دانش جدید تولید کنیم.

ما امروز با وزارت علوم تفاهم کردیم برای ۴۵ حوزه ای که نام بردم یک قطب علمی تشکیل بدهیم که بتوانیم ارتباطمان را با سازمان های علمی برقرار بکنیم.

سردار جلالی در خصوصی وضعیت آمادگی سازمان های کشور در برابر تهدیدات نیز گفت: ما نیازمند انجام چهار کار هستیم. یک؛ هشداری به دستگاه های مختلف اعلام کردیم. دو؛ ما بتوانیم برای هر دستگاهی کلاس های توجیهی بگذاریم، سوم؛ این است که یک بازدید از زیرساخت های مختلف در دستگاه ها انجام دهیم. چهارم در حوزه هایی که می تواند تهدید خیلی جدی باشد، نرم افزارهای جایگزین را طراحی کنیم.

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شبکه های اجتماعی به ویژه شبکه های اجتماعی گوشی های تلفن همراه گفت: فرصت ها و تهدیدهای شبکه های اجتماعی همواره مد نظر ما بوده است. لایه های مختلف کشور می توانند با هم در ارتباط باشند. مردم می توانند تعاملات مثبت داشته باشند. در کنار آن می تواند گروه بندی لایه های اجتماعی ما به شکلی که هر نرم افزار خارجی که می خواهید استفاده کنید، از شما می خواهد که به تماس ها، عکس ها، ایمیل ها و … دسترسی داشته باشند که این امر می تواند به ارائه اطلاعات لایه ای از افراد مختلف جامعه و در نهایت دسته بندی اطلاعات بیانجامد.

 منبع: شبکه خبر 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا