تاثیرات موثر موسیقی بر کودکان

موبنا – حواس، وسیله ارتباط آدمی با عالم خارج است. اصوات موسیقی از طریق گوش به مغز می رسند و حواس و عواطف را تحریک می کنند و با ایجاد انرژی موجب انگیزه و فعالیت می شوند. نغمه های موسیقی بر حسب ترکیب فواصل و ریتم، دارای ارتعاشات خاصی هستند که با تحریک ارتعاشات سلول …

موبنا – حواس، وسیله ارتباط آدمی با عالم خارج است. اصوات موسیقی از طریق گوش به مغز می رسند و حواس و عواطف را تحریک می کنند و با ایجاد انرژی موجب انگیزه و فعالیت می شوند. نغمه های موسیقی بر حسب ترکیب فواصل و ریتم، دارای ارتعاشات خاصی هستند که با تحریک ارتعاشات سلول های عصبی، احساس و انگیزه ای را تقویت و یا منتقل می سازند و بدین گونه به ما انرژی در انجام فعالیت های روزمره می بخشند.

با خواندن این مطالب سوالی در ذهن شکل می گیرد: آیا کودکان نیز مانند بزرگسالان از موسیقی و تاثیرات آن بهره می برند؟
همه افراد می توانند مفاهیم مختلفی را بیاموزند. اما این که شخصی برچسب نابغه را به خود می گیرد به خاطر سرعت یادگیری اوست. موسیقی دقیقا روی سرعت یادگیری تاثیر می گذارد. اگر بتوان در سنین اولیه کودکی با موسیقی آشنا شد می توان در قدرت و سرعت یادگیری تاثیر عمیقی گذاشت. موسیقی قدرت حل مسئله را درکودکان بالا می برد، چون کودک در خلال نواختن و تمرین موسیقی، قوه تفکر خود را به کار می اندازد و از طریق تمرکز و تفکر به تمرین می پردازد.

درنتیجه می آموزد تا در هر کاری از قوه عقل و منطق خود استفاده کند. پس کودکان نیز از موسیقی بهره می گیرند.

* افزایش ضریب هوشی با آموختن موسیقی.

* آموزش موسیقی در طولانی مدت ۷ امتیاز به میزان IQ یا ضریب هوشی کودکان می افزاید در حالی که آموزش هنرهای نمایشی ۳تا۴ امتیاز به ضریب هوشی آنها خواهد افزود.

* آموزش و فراگیری یک آلت موسیقی می تواند در بهبود رفتار، حافظه و دانش عمومی کودکان تاثیر مثبت داشته باشد. فراگیری نواختن یک آلت موسیقی موجب توسعه و بزرگ تر شدن قسمت چپ مغز کودکان می شود. در نتیجه حافظه کودکانی که آموزش موسیقی دیده اند به نسبت سایرین ۲۰ درصد افزایش می یابد.

* موسیقی می تواند همان گونه که در آوای پرندگان و سرود جویباران است در فضای زندگی کودکان مترنم شده و حسی از آرامش به آنها ببخشد.

* کودکانی که به صورت گروهی به تمرین موسیقی می پردازند مهارت های اجتماعی بالایی را دارا هستند. کودکان در خلال گروه موسیقی یاد می گیرند که با یکدیگر همکاری و مشارکت داشته باشند و مهم تر از همه در هماهنگی کامل با یکدیگر باشند چون در غیر این صورت نمی توانند کار عالی را ارائه دهند. علاوه بر این کودک به صورت غیرمستقیم می آموزد که وقتی قطعه ای با مشارکت گروه نواخته می شود بسیار زیباتر از قطعه ای است که توسط او به صورت مجزا نواخته می شود.

این درس بزرگ او را بیشتر به جامعه و افراد پیرامونش انس و پیوند می دهد. برهمین اصل مهارت دوستیابی در کودک شکل گرفته و او را قادر به ایجاد ارتباطات اجتماعی مفید و سازنده می سازد. در دوران بلوغ نیز موسیقی می تواند نقش بسیار مثبتی در شکل گیری شخصیت کودکان داشته باشد و در لحظاتی که آنها احساس تنهایی و یا حالت دلهره دارند موسیقی می تواند آرامش بخش و موثر باشد.

 منبع: روزنامه قانون 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا