جوش چرکی لثه در کودک

موبنا – به همین منظور در این مقاله میخواهیم به طور مفصل به این بیماری و علائم و نشانه های آن بپردازیم و شما را بیشتر با این بیماری آشنا کنیم . پس با ما در این مقاله از بخش کودک آکاایران همراه باشید. جوش چرکی لثه در کودک به صورت آبسه یعنی تجمع چرک …

موبنا – به همین منظور در این مقاله میخواهیم به طور مفصل به این بیماری و علائم و نشانه های آن بپردازیم و شما را بیشتر با این بیماری آشنا کنیم . پس با ما در این مقاله از بخش کودک آکاایران همراه باشید.

جوش چرکی لثه در کودک

به صورت آبسه یعنی تجمع چرک در بافت ملتهب در قاعدۀ دندان دیده می شود. این بیماری در اثر عفونتی ایجاد می شود که در مجرای داخل ریشهٔ دندان به وجود آمده و به نوک ریشه رسیده است. جوش های لثه، بعد از تراشیدن و پر کردن پوسیدگی دندان، زیاد دیده می شوند. همچنین در آسیب های دندانی و پوسیدگی دندانی درمان نشده شایع هستند.

ـ علائم و نشانه ها:
جوش های لثه ای را می توان از روی ظاهر آن تشخیص داد. التهاب در ناحیه ای که لثه به یک دندان پوسیده می رسد، شایع است. ناحیه گاهی دردناک است. به تدریج جوش لثه چرک زرد رنگ، ترشح می کند. معمولاً دندان فرد مبتلا، به وضوح آسیب دیده (شکسته یا تغییر رنگ داده است) و یا این که پوسیدگی درمان نشده یا تازه پر شده دارد. دندان ممکن است در برابر ضربه حساس و دردناک باشد. معمولاً جوش لثه باعث تب نمی شود.
ممکن است که جوش های لثه با آفت دهانی اشتباه شود. ولی آفت های دهانی زخمی می شوند و مانند جوش های لثه ترشح ندارند.
ـ مراقبت خانگی:
برای تسکین درد، آسپیرین یا استامینوفن بدهید. قرقره آب گرم یا آب نمک به التیام التهاب و جلوگیری از سرباز کردن جوش کمک می کند. (برای این کار، نیم قاشق چایخوری نمک آشپزخانه را در یک لیوان آب گرم حل کنید.) اگر دندان مربوطه شیری است، جوش لثه می تواند درمان شود. زیرا افتادن دندان، موجب تخلیه چرک و التیام جوش می شود.

علائم و نشانه ها جوش چرکی لثه

ـ موارد احتیاط:
۱. اگر کودک خردسال، جوش لثه دارد، با پزشک مشورت کنید.
۲. از گذاشتن آسپیرین روی جوش لثه یا ناحیهٔ اطراف آن خودداری کنید (این عمل می تواند موجب سوزاندن لثه شود).
۳. بعضی از دندان پزشکان بر این عقیده اند که جوش لثه روی دندان شیری کودک برای دندان دائمی او که بعداً در خواهد آمد مشکل ایجاد می کند.
۴. افتادن زود هنگام دندان های آسیای یک ساله یا دو ساله (یا دندان های دائمی شش ساله) موجب مشکلات بعدی در جایگیری و در موقعیت دندان های دائمی خواهد شد.
ـ درمان پزشکی:
پزشک تصمیم خواهد گرفت که آیا باید دندان کشیده شود، جای آن قالب گذاشته شود و یا این که روت کانال (Root canal روت کانال به تمیز کردن ریشه چرکی می گویند) شود. ندرتاً آنتی بیوتیک یا تخلیه جوش لازم می شود.

 منبع: آکاایران
دکمه بازگشت به بالا