علایم کمبود ویتامین ب ۶ در بدن

موبنا – عملکرد و مزایا: علاوه بر تولید انرژی در بدن، ویتامین ب ۶ کاربردهای دیگری هم دارد. تولید و تبدیل پروتئین ها در بدن وابستگی زیادی به این ویتامین دارد. مثلا برای تولید پروتئین هایی که بدن گلبول های قرمز خون موجود است، ویتامین ب ۶ کاربرد زیادی دارد. این ویتامین در فعالیت های …

موبنا – عملکرد و مزایا: علاوه بر تولید انرژی در بدن، ویتامین ب ۶ کاربردهای دیگری هم دارد. تولید و تبدیل پروتئین ها در بدن وابستگی زیادی به این ویتامین دارد. مثلا برای تولید پروتئین هایی که بدن گلبول های قرمز خون موجود است، ویتامین ب ۶ کاربرد زیادی دارد. این ویتامین در فعالیت های عصبی بدن نیز موثر است ضمن این که منجر به رها شدن قندهای ذخیره ای بدن نیز می شود. این یعنی دریافت کافی ویتامین ب ۶ برای افراد ورزشکار و کسانی که احساس ضعف شدید دارند، ضروری است.

در کل ویتامین های ب کمپلکس برای افزایش سوخت و ساز بدن، تبدیل موثر غذا به انرژی، کمک به بهینه سازی هورمونی، سلامت سلولی موثر هستند. ضمن این که بدن بدون ویتامین ب ۶ قادر به جذب ویتامین ب ۱۲ نیز نمی تواند باشد.

به همراه تعداد دیگری از ویتامین های گروه ب، پیریدوکسین، منجر به کنترل سطوح هموسیستئین اسید آمینه در خون می شود و کاهش خطر ابتلا به بیمار یهای قلبی و سکته مغزی را به دنبال دارد.

به طور خاص، ویتامین ب ۶ برای سلامت مادران و زنان نیز مهم است. در طول دوران بارداری و نوزادی، این ویتامین در افزایش رشد مغز ضروری است و منجر به حمایت از عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود. همچنین تجویز پیریدوکسین به صورت داخل وریدی، یک درمان موثر برای کنترل حملات صرع در نوزادان است. زنان برای پیشگیری و کنترل علائم سندرم پیش از قاعدگی نیز می توانند این ویتامین را استفاده کنند. در کنترل نشانه های مربوط به یائسگی نیز ویتامین ب ۶ کاربرد دارد.

کمبود و دوز: اگرچه کمبود عمده ویتامین ب ۶ نادر است، اما بسیاری از مردم ممکن است دچار کمبودهای خفیف شوند. کودکان، افراد مسن، و کسانی که برخی از داروها را مصرف می کنند، سطح های پایین ویتامین ب ۶ را تجربه می کنند.

افرادی که در جذب ویتامین ب ۶ از طریق غذا یا مکمل های غذایی مشکل دارند، شامل مبتلایان به بیماری های کلیوی، پرکاری تیروئید، بیماری های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید، و بیماری های التهابی روده مانند بیماری سلیاک یا کرون، هستند.

علائم کمبود ویتامین ب ۶ عبارتند از: ضعف سیستم ایمنی بدن، کم خونی، خارش، پوست پوسته شدن روی لب ها، ترک گوشه های دهان و زبان. دیگر نشانه ها شامل افسردگی و یا احساس سردرگمی است.

رژیم غذایی توصیه شده برای مردان و زنان تا سنین ۵۰ سال، حاوی ۱.۳ میلی گرم ویتامین ب ۶ به طور روزانه است. مردان بالای ۵۰ سال باید روزانه ۱.۷ میلی گرم و زنان بالای ۵۰ سال، ۱.۵ میلی گرم ویتامین ب ۶ از راه رژیم غذایی به دست بیاورند. یک فنجان لوبیا قرمز پخته شده، ۰.۲ میلی گرم و یک پرتقال بزرگ ۰.۱ میلی گرم ویتامین ب ۶ دارد. البته باید در مورد میزان دریافت این ویتامین با پزشک نیز مشورت کرد. مصرف مداوم این ویتامین در دوزهای بالا منجر به آسیب های شدید عصبی، بی حسی، و از دست دادن کنترل حرکات بدن می شود. نکته ای که وجود دارد این است که میزان نیاز ما به ویتامین ب ۶ به میزان پروتئینی که از راه غذا دریافت می کنیم بستگی دارد. هر چه غذای ما حاوی پروتئین بیشتری باشد به ویتامین ب ۶ بیشتری نیاز داریم.

کسانیکه از داروی ایزونیازید مصرف می کنند باید مراقب باشند که به کمبود ویتامین ب ۶ مبتلا نشوند. این دارو منجر به کاهش سطح این ویتامین در بدن می شود.

 منبع: سلامت نیوز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا