آمریکا از سیاست‌های صادراتی چین و آلمان ابراز نگرانی کرد

موبنا -به گزارش وال استریت ژورنال، وزارت خزانه داری آمریکا در گزارش شش ماهه ارزی خود به کنگره از کشورهای چین، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و آلمان به دلیل اتکا به سیاست هایی که به ادعای این وزارتخانه به اقتصاد آمریکا و جهان آسیب می زند، انتقاد کرده است. مقامات آمریکایی از این مسئله که …

موبنا -به گزارش وال استریت ژورنال، وزارت خزانه داری آمریکا در گزارش شش ماهه ارزی خود به کنگره از کشورهای چین، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و آلمان به دلیل اتکا به سیاست هایی که به ادعای این وزارتخانه به اقتصاد آمریکا و جهان آسیب می زند، انتقاد کرده است.

مقامات آمریکایی از این مسئله که کشورهای دیگر به اندازه کافی برای افزایش تقاضا در داخل تلاش نمی کنند و برای افزایش رشد اقتصادی خود بیش از حد متکی به صادرات هستند، نگران اند.

در حالی که این کشورها در رقابت برای پیشی گرفتن از رقبایشان هستند، متکی بودن به ارزهای ارزان به عنوان راه آسان افزایش صادرات می تواند ریسک هایی را برای اقتصاد جهانی به همراه داشته باشد.

به طور مثال، در طی ۲ دهه گذشته بسیاری از مقامات آمریکایی چین را به استفاده از ابزار کاهش ارزش پول ملی اش برای توسعه بخش تولید این کشور متهم کرده اند. ارزش پایین ارز یک کشور موجب پایین آمدن هزینه تمام شده کالاها در مقایسه با کالاهای خارجی می شود و قدرت رقابت آنها را بالا می برد.

هرچند چین اقداماتی را برای مرتفع ساختن بخشی از این نگرانی ها صورت داده، اما تنش ها درباره سیاست های ارزی کشورها در سال های اخیر گسترده تر شده، زیرا در سال های اخیر کشورها سیاست های بی سابقه ای را در زمینه کاهش ارزش پول ملی به اجرا گذاشته اند و رشد ضعیف اقتصاد جهانی و افزایش آشفتگی در بازارهای ارزی نیز مزید بر علت بوده است. ناکامی بسیاری از کشورها در بازسازی ساختار اقتصادی خود پس از بحران مالی اقتصاددانان را وادار به کاهش پیش بینی ها از رشد اقتصاد جهانی کرده است.

این در حالی است که افزایش ۲۰ درصدی ارزش دلار در برابر سبد ارزهای معتبر جهانی در طی ۲ سال گذشته، موجب کند شدن رشد اقتصادی آمریکا شده، زیرا کالاهای آمریکایی برای خریداران بین المللی گران تر شده اند.

دولت اوباما در گزارش جدید خود اعلام کرده که سیاست های اقتصادی و پولی کشورهای چین، ژاپن، کره، تایوان و آلمان در حال اضافه کردن مشکلات اقتصاد جهانی است. خزانه داری آمریکا تصریح کرده، در غیاب تلاش قوی تر این کشورها برای افزایش تقاضای داخلی «رشد اقتصاد جهانی آسیب دیده و همچنان آسیب می بیند.»

 منبع: تسنیم 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا