امنیت وای فای

موبنا -در ادامه این مطلب چند نکته کلی درباره تغییر تنظیمات روتر و شبکه برای افزایش امنیت آنها را ارائه می کنیم. ممکن است به منظور دستیابی به جزئیات فنی نیازمند کنترل دستور العمل های تجهیزات بی سیم خود باشید. در صورتی که به راهنمایی های بیشتر و دقیق تر برای کنترل و تغییر تنظیمات …

موبنا -در ادامه این مطلب چند نکته کلی درباره تغییر تنظیمات روتر و شبکه برای افزایش امنیت آنها را ارائه می کنیم. ممکن است به منظور دستیابی به جزئیات فنی نیازمند کنترل دستور العمل های تجهیزات بی سیم خود باشید. در صورتی که به راهنمایی های بیشتر و دقیق تر برای کنترل و تغییر تنظیمات شبکه بی سیم خود نیازمند هستید می توانید با شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی و یا نمایندگی تولید کننده تجهیزات بی سیم خریداری شده تماس گرفته و یا از توصیه های ارائه شده در وب سایت های آنها استفاده کنید.

اینترنت وای فای wifi

چگونه از امن بودن شبکه اطمینان حاصل کنیم؟
شبکه های وای فای از طریق وسیله ای فیزیکی که “روتر” نامیده می شود و به عنوان “هاب” نیز شناخته می شود، قابل دسترس هستند. برای کنترل تنظیمات شبکه نیازمند برقراری ارتباط با روتر خود هستید. برای این منظور نیازمند آدرس آی پی روتر، نام کاربری و گذرواژه هستید. مرورگر دستگاه خود را باز کرده و آدرس آی پی روتر را در نوار آدرس وارد کنید. سپس از شما درخواست می شود تا نام کاربری و گذرواژه را وارد کنید. تنظیمات روتر این امکان را فراهم می کند تا از امن بودن شبکه اطمینان حاصل کرده و در صورت تمایل گذرواژه ایمن تری را انتخاب کنید.

wifi

چگونه امنیت شبکه را تضمین کنیم؟
در ادامه نکاتی را مطرح می کنیم که به استفاده ایمن تر از شبکه وای فای و حفاظت از اطلاعات شخصی شما کمک می کنند.

وای فای wifi
تغییر نام پیش فرض شبکه بی سیم
“خدمات تنظیم شناسه” (SSID)، شناسه‌ی منحصر به فردی است که برای نامگذاری شبکه های بی سیم استفاده می شود. اطمینان حاصل کنید که نام شبکه شما با شبکه هایی که در نزدیکی آن قرار دارند، متفاوت است. نام شبکه بی سیم را می توانید از نام پیش فرض روتر تغییر دهید. این مساله شناسایی مرورگر شما و حدس زدن تنظیمات پیش فرض آن را برای دیگران دشوار می کند.

wifi-hotspot-for-windows

استفاده از رمزگذاری
رمزگذاری پیام های ارسال شده روی شبکه بی سیم امکان خواندن آسان آنها را از بین می برد. اگر شبکه شما رمزگذاری نشده، می توانید این ویژگی را از طریق صفحه تنظیمات فعال کنید. اشکال مختلفی از رمزگذاری وجود دارند اما گزینه توصیه شده استفاده از نسخه “دسترسی حفاظت شده وای فای” (WPA/WPA2) است زیرا نسبت به دیگر نسخه های رمزگذاری از قبیل “حریم خصوصی معادل سیمی” (WEP) قوی تر و امن تر است.

انتخاب گذرواژه قدرتمند
گذرواژه ارائه شده بر اساس پیش فرض روتر را تغییر دهید. به خاطر آوردن گذرواژه جدید باید آسان بوده، اما حدس زدن آن برای دیگران دشوار باشد. توصیه می شود گذرواژه شامل مجموعه‌ای از کاراکترها مانند حروف بزرگ و کوچک و اعداد باشد. از انتخاب گذرواژه هایی مشخص مانند تاریخ تولد، نام و نام خانوادگی و یا نام خیابانی که در آن ساکن هستید، اجتناب کنید.

پنهان کردن هویت شبکه
روتر، SSID خود را برای تمامی دستگاه هایی که در محدوده آن قرار دارند، ارسال می کند. می توانید تنظیمات روتر را تغییر داده تا این ویژگی غیر فعال شده و از امکان آگاه کردن هکرها و دسترسی آنها به یک شبکه بی سیم پیشگیری کنید.

کنترل امکان اتصال خودکار به سیگنال وای فای
اگر دستگاه شما برای اتصال خودکار به شبکه های وای فای در دسترس تنظیم شده باید با خطر اتصال خودکار به شبکه های ناشناس و بالقوه خطرناک نیز مواجه شوید. بر همین اساس، باید ویژگی اتصال خودکار را در صفحه تنظیمات دستگاه خود با توجه به دستورالعامل های ارائه شده توسط تولید کننده روتر غیر فعال کنید.

دکمه بازگشت به بالا